Islamic Clock

Monday, December 31, 2012

Last Day For 2012

Today is the last day of 2012......(31/12/2012)
MOga tahun baru 2013 akan mencorakkan sesuatu yg lebih bermakna dlm hidup kami sekeluarga......

Friday, December 28, 2012

Hepy 7th Besday Nursyafiqah Hazirah

Selamat Ulangtahun Kelahiran Ke-7 buat Kakak Nursyafiqah Hazirah....

Mama doakan Kakak membesar sihat menjadi anak yg solehah, anak yg cerdik pintar, cemerlang akhlak dan semoga dirahmati Allah swt dunia dan akhirat disepanjang usiamu wahai anakku... Semoga menjadi Kakak yg dapat melindungi Abang serta Adik-adik bila mama tiada nanti.

Papa, Mama, Abang Syahmi dan Adik Iesya sayang Kakak selamanya.

Hapy 4th Besday Muhammad Syahmi Irfan

Selamat Ulangtahun Kelahiran Ke-4 buat Abang Syahmi Irfan....

Mama doakan Abang membesar sihat menjadi anak yg soleh, anak yg cerdik pintar, cemerlang akhlak dan semoga dirahmati Allah swt dunia dan akhirat disepanjang usiamu wahai anakku... Semoga menjadi abang yg dapat melindungi kakak serta adik bila mama tiada nanti.

Papa, Mama, Kak Iqa dan Adik Iesya sayang Abang selamanya.

Wednesday, December 26, 2012

Agong Beri Penghormatan Kpda Mendiang Keng Yaik

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini berkenan berangkat memberi penghormatan terakhir kepada bekas Presiden Gerakan, mendiang Tun Dr. Lim Keng Yaik.

Keberangkatan tiba Seri Paduka disambut Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon.

Seri Paduka meluangkan masa kira-kira 10 minit di kediaman mendiang di sini dengan diiringi anak mendiang yang juga Ketua Pemuda Gerakan, Datuk Lim Si Pin.

Sebelum itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor hadir memberi penghormatan terakhir kepada mendiang.

Turut berbuat demikian isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Keng Yaik yang merupakan menteri Kabinet selama 22 tahun meninggal dunia Sabtu lepas pada usia 73 tahun.

Beliau yang menjadi Menteri Tenaga, Air dan Telekomunikasi dari 2004 hingga 2008 meninggalkan isteri, Toh Puan Wong Yoon Chuan dan tiga anak.

Mayatnya akan dibakar di Krematorium Cheras dekat sini Rabu ini selepas diberi penghormatan negara.

Mendiang Keng Yaik Diberi Penghormatan Negara

Mendiang Tun Dr. Lim Keng Yaik pagi ini diberi penghormatan negara di kediamannya di Tropicana Golf & Country Resorts, dekat ini. Upacara yang dimulakan pada pukul 8.30 pagi itu dihadiri hampir 1,000 orang termasuk kenamaan dan diplomat asing.

Keranda mendiang kemudiannya dibalut dengan Jalur Gemilang sebelum diusung ke kenderaan oleh anggota Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia. Mayat mendiang diarak menuju Menara Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) di Pudu Ulu sebelum dibawa ke Krematorium di Jalan Kuari untuk upacara penghormatan terakhir dan upacara-upacara keagamaan.

"Sepanjang tempoh dalam Kabinet, beliau berjaya memperjuangkan kepentingan ekonomi negara melalui usaha-usaha kita menstabil harga komoditi negara. Dalam bidang politik, sebagai Presiden Gerakan, malah sebelum itu lagi, beliau banyak memberi sumbangan dalam konteks memperjuangkan kepentingan Barisan Nasional (BN). "Mendiang juga amat percaya pentingnya negara ini yang berbilang kaum dan agama dapat hidup aman dan damai," jelasnya.

Di peringkat antarabangsa pula, kata Najib, mendiang berjaya mewujudkan hubungan dengan beberapa negara dalam usaha memacu dan memperjuangkan kepentingan negara.

"Kehilangannya amat dirasai negara dan saya serta isteri secara peribadi. Mendiang memiliki gaya yang tersendiri, susah nak cari pemimpin seperti beliau dalam politik negara. Kita akan merindui dan mengingatinya sepanjang masa," katanya. Bekas Menteri Tenaga, Air dan Telekomunikasi itu meninggal dunia di rumahnya di Tropicana Country Resort dekat sini, pukul 5.13 petang Sabtu lalu pada usia 73 tahun.

Tebing Jalan Runtuh, Lapan Kereta Tertimbus

Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di sini runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt. Che Suza Che Hitam berkata tebing jalan setinggi 12 meter itu runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan. "Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Che Suza berkata jalan itu tertimbus sepanjang kira-kira 50 meter dan pihaknya telah menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak. Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu.

Jalan2 Yang Ditutup Di Terengganu

Laluan di 22 lokasi melibatkan enam jalan Persekutuan dan 16 jalan negeri di tujuh daerah di negeri ini dinaiki air dan sebahagian besar ditutup kepada semua kenderaan hari ini. Jalan yang ditutup kepada semua kenderaan kerana dinaiki air antara 0.5 meter hingga 2 meter termasuklah Jalan Bukit Diman-Felda Tersat,

Jalan Utama Mengkawang-Tersat, Hulu terengganu.

Dua lagi jalan utama yang ditutup ialah Jalan Gong Kedak di Besut, Jalan Felda Neram 1 dan Jalan Cukai-Air Puteh di Kemaman.

Jalan-jalan negeri terlibat ialah Jalan Permaisuri-Hulu Seladang di Setiu,

Jalan Matang/Nibong/Kuala Telemong, Jalan Kg. Kejil-Kg. Bukit Perah, Jalan Batu 24/Pengkalan Ajal, Jalan Kuala Berang-Ajil di Hulu Terengganu.

Juga Jalan Jerteh/Pasir Akar-Keruak, Jalan Jabi/Oh/Pasir Akar Besut,

Jalan Tepus-Kuala Jengai di Dungun; Jalan Teladas, Jalan Kemasik/Air Jernih/ Ibok/Paman di Kemaman.

Lain-lain ialah Jalan Kerteh-Batu Putih, Jalan Kijal/Chengal Besar/Pondok Limau dan Jalan Pelatoh (Kg. Pelatoh) di Kemaman. - UTUSAN

Sesi Persekolahan 2013 Mungkin Tangguh

Sesi persekolahan 2013, yang akan bermula 1 dan 2 Januari ini mungkin akan ditangguhkan bagi sekolah-sekolah yang terjejas akibat banjir. Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Operasi Pendidikan) Sufa'at Tumin berkata, keputusan itu akan ditentukan Pengarah Pelajaran Negeri berdasarkan maklumat yang diterima melalui Majlis Keselamatan Negara dan Bilik Gerakan Banjir Negeri.

"Kita akan tengok keadaan. Tapi setakat ini kita masih belum buat sebarang keputusan kerana ada seminggu lagi sebelum sekolah bermula, mungkin banjir sudah surut dan sekolah dapat berjalan seperti biasa pada masa itu," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. Sufa'at berkata persiapan yang sepatutnya juga sudah diambil bagi memastikan kelengkapan di sekolah tidak rosak akibat banjir termasuk kerusi, meja dan komputer.

Pelajar Sekolah Dilindungi Insuran Mulai 2013

Kira-kira 1.5 juta pelajar sekolah rendah dan menengah di seluruh negara yg menggunakan perkhidmatan bas sekolah akan diberi perlindungan skim insurans bermula Januari depan, kata Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar.

Syed Hamid berkata skim dikenali sebagai skim perlindungan insurans kemalangan diri, hilang upaya kekal dan kematian dgn had sebanyak RM100,000 seperti yg diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najid Tun Razak semasa membentangkan Belanjawan 2013 September lepas di Parlimen. Katanya SPAD telah membuka tender kepada syarikat insurans yg berminat untuk menghantar kertas cadangan yg disertakan dengan sebut harga untuk perlindungan skim insurans itu.

"Kita akan memilih syarikat insurans yang mengemukakan kertas cadangan yang terbaik serta sebut harga yang munasabah bagi tujuan itu sebelum dilantik sebagai penyedia skim insurans. "Kita sasarkan apabila sekolah dibuka tahun depan, semua pelajar sekolah rendah dan menengah seluruh negara akan diinsuranskan sebagai perlindungan sekiranya berlaku kemalangan,".

Wednesday, December 19, 2012

Perjalanan Hidup

Lumrah dalam kehidupan kita manusia tak kan dapat lari dari pelbagai masalah...namun semuanya bergantung kpda kita mcm mn kita nak selesaikan sesuatu urusan itu. Setiap manusia pasti akan mengimpikan sebuah kehidupan yg bahagia, aman dan damai bt selama2nya... namun siapa sangka manusia akan berubah bila2 masa tanpa kita jangka@duga. Namun kehidupan masih perlu diteruskan......

SENYUMAN itu percuma...... tetapi amat berharga, ia memberikan kebahagiaan dalam perjuangan dan percintaan, ia memberikan kekuatan pada keletihan, memulihkan semangat yg kecewa dan ubat mujarab pada semua kerunsingan, ia tidak boleh di beli, di pinta dan di curi kerana ia terlalu berharga, ia hanya di beri oleh INSAN yang benar2 ikhlas dalam perhubungan....apapun yg baik jadikan ukuran dan yg xbaik jadikan sempadan.......

Wednesday, December 12, 2012

Tunjukkan Contoh Yg Terbaik

Berilah anak-anak contoh yang terbaik...
Ibubapa adalah teladan kepada anak-anak, bak kat pepatah bapa borek anak rintik...

Hari Ini Bersamaan 12.12.2012

Tarikh hari ini 12/12/12 .....12/12/12 ialah tarikh dengan angka yang sama buat kali terakhir bagi abad ini :) Kalau nak tunggu tarikh sama tunggu pada 01/01/2101 . Nikmatilah saat ini ! Anda generasi yang bertuah :).......

tapi betulla tarikh ari very nice 121212..............

Salam Takziah

Salam Takziah dan AL-FATIHAH buat Allahyarham Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah..... Dulu di zaman mama kecil2 suaranya akan kita dengar semasa pengumuman RAYA daripadanya... Rata2 dari kita membesar dgn Allahyarham, setiap kali nk puasa atau raya.. Pasti kita tertunggu- tunggu pengumuman beliau kan?
Bekas Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah, 80, meninggal dunia di Hospital Selayang, Selangor kira-kira pukul 8.30 malam tadi.

Jenazah Allahyarham dijangka dikebumikan pada pukul 11.00 pagi Rabu di Tanah Perkuburan Bukit Kiara. Allahyarham yg dilahirkan pada 15 April 1932 di Besut Terengganu meninggalkan seorang balu Tengku Zahab dan enam orang anak yg mana empat drpdnya lelaki. Allahyarham memegang jawatan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja selama 22 tahun mulai tahun 1989 hingga 2011.

Al-Fatihah diucapkan....semoga ALLAHyarham Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman....insya-ALLAH...Amin...Amin...Amin Ya ALLAH, Ya Rabbal Alamin....

Friday, December 7, 2012

Big Bad Wolf Books Di MINES

Cam menarik jer...jom kita ramai2kan.....

Wednesday, December 5, 2012

APCWQIS2012 Di Pullman Putrajaya

Asia Pasific Conference & Workshop in Quantum Information Science tengah berlangsung sekarang ini mulai dari 3 hingga 7 Disember 2012 bertempat di Pullman Lakeside Putrajaya. Selamat maju jaya kepada semua yg terlibat dalam menjayakan APCWQIS2012.

Genap Setahun

Tanggal 04122011 arwah adikku telah kembali ke rahmatullah dan hari ini tanggal 04122012 genap sudah setahun pemergian arwah adikku.....ku doakan moga arwah adik ditempatkan dikalangan golongan org2 yg soleh dan damailah di alam sana... ALFATIHAH....AMIN........

Tapi rasa masih baru lg tp xsangka rupanya dah setahun berlalu...sesungguhnya MASA skrg begitu pantas berlalu pergi tanpa kita sedari.......namun sgla kenangan dan ingatan akan terus tetap kekal selama2nya........

Friday, November 23, 2012

Khairat Kematian

Ajal boleh tiba bila2 masa. Sbg umat Islam kita perlu sentiasa bersedia menghadapi kematian.
Namun, sejauh manakah orang ramai terfikir di mana akhirnya pusara mereka selepas jasad bercerai drpd badan? Jika tinggal di kampung, lazimnya tidak wujud masalah krna mmg sudah tersedia tanah perkuburan di kawasan masing2. Malah penduduk di desa kenal-mengenali antara satu sama lain. Apabila dengar saja ada kematian mereka bergotong-royong mengurus dan mengebumikan jenazah.


Bagaimana pula masyarakat yg tinggal di bandar khususnya di taman perumahan, pangsapuri atau kondominium? Sejauh mana kesedaran orang ramai khususnya golongan muda menyertai badan khairat di kawasan masing2 atau setidak2nya singgah ke masjid atau surau. Jika mereka tidak pernah berkunjung ke masjid atau mengenali badan khairat di kawasan itu, apakah akan jadi kepada mereka jika ditakdirkan mati. Tambahan pula, mereka tiada waris untuk menguruskannya atau membawa jenazah pulang ke kampung. Memang urusan kematian dilakukan orang yg dihidup. Namun, berdasarkan fenomena zaman ini yg penduduk bandar yg tidak mengenali dgn jiran tetangga, maka sukar untuk mendapatkan kerjasama drpd mereka. FAMILI mengupas mengenai kepentingan badan khairat. Justeru, ada kawasan penempatan yg dihuni penduduk Islam menubuhkan badan khairat kematian bagi meringankan beban si mati dan keluarga.

Badan khairat kematian biasa diwujudkan oleh pengurusan masjid, surau dan persatuan penduduk setempat tetapi kini, badan bukan kerajaan, koperasi dan institusi pekerjaan turut mempunyai skim tabung khairat kematian untuk ahli dan pekerja mereka. Walaupun kesedaran mengenainya meningkat, masih ada segelintir masyarakat yang mengambil ringan kepentingan khairat kematian kerana menganggap wang simpanan sedia ada sudah cukup menampung urusan pengebumian walhal peranannya lebih besar daripada itu.

Bekas Mufti Johor, Datuk Noh Gadut, berkata kesedaran mengenai kepentingan badan khairat sudah lama wujud dalam kalangan masyarakat namun hanya segelintir yang menghayati konsep sebenar penubuhan tabung itu. Menurutnya, kebanyakan individu hanya memahami peranan asas badan khairat sedangkan ia bukan saja terhad kepada urusan pengebumian jenazah.

"Secara asasnya, wang khairat kematian diwujudkan bertujuan membantu meringankan beban waris si mati dengan berperanan menyediakan kos untuk urusan kematian termasuk membantu mempercepatkan urusanpengebumian, membiayai kos mandi jenazah, kain kapan, keranda dan upah menggali kubur.

"Tetapi sekiranya dilihat dengan lebih dalam, konsep badan khairat juga bertujuan memupuk semangat kerjasama dalam kalangan masyarakat setempat melalui pengurusan jenazah selain memberi peluang kepada mereka mendalami selok-belok pengurusan jenazah umat Islam," katanya ketika dihubungi, barubaru ini.

Katanya, jika si mati orang miskin, tabung khairat kematian boleh membantu meringankan beban pengurusan jenazah kerana ada sebahagian mereka yang mati tidak mampu membiayai pengurusan jenazah sendiri. "Bagaimanapun, ini bukan bermakna mereka yang kaya tidak perlu mengambil bahagian kerana mereka berkemampuan membiayai pengurusan jenazah. "Ini kerana antara tujuan tabung khairat adalah meringankan bebanan yang ditanggung ahli, memberikan kemudahan dan sebagai menzahirkan rasa simpati sesama umat Islam," jelasnya.

Ketika ditanya mengenai kesedaran generasi muda terhadap perkara itu, Noh berkata, golongan muda perlu sedar kepentingan badan khairat dan memulakannya sejak awal kerana ajal tidak mengenal usia. "Segelintir golongan muda sibuk bekerja siang dan malam, malah langsung tidak kenal erti penatlelah kerana semata-mata mengejar kekayaan. Bagi mereka, apabila mempunyai banyak wang, masa tua nanti mereka boleh berehat dan itu menjadi satu kebahagiaan bagi mereka kerana tidak terlintas untuk menikmati kehidupan pada hari sesudah mati di dunia," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Badan Khairat Bangi Perdana, Adenan Sayan, berkata kesedaran masyarakat terhadap kepentingan badan khairat kebanyakan membabitkan golongan berumur. Jangan abai tuntutan Katanya, biasanya golongan muda lebih menumpukan perhatian dalam usaha mengukuhkan status kewangan dengan pelaburan, pembelian kereta dan rumah kerana ada yang menganggap mereka masih mempunyai banyak masa membuat persediaan menghadapi kematian. "Bagaimanapun, kesibukan mencari rezeki tidak boleh dijadikan penyebab untuk membolehkan kita mengabaikan tuntutan Allah SWT. "Sementara masih hidup, guna dan pastikan harta kekayaan dimanfaatkan sepenuhnya untuk dunia dan akhirat," katanya.

Berpegang kepada matlamat memberikan kemudahan kepada penduduk untuk menguruskan pengebumian jenazah, Adenan berkata masyarakat perlu membezakan tabung khairat kematian dan wang simpanan sendiri.

"Tabung khairat kematian bukan saja membabitkan pemberian wang tunai untuk pengurusan jenazah malah segala urusan akan dikendalikan sepenuhnya pihak pentadbir badan termasuk kenduri tahlil pada malam pertama kematian di rumah si mati," jelasnya. Beliau turut menasihatkan umat Islam agar mula mendaftar sebagai ahli badan khairat berikutan kos pengurusan jenazah yang semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Thursday, November 22, 2012

Crepe Durian

selalu dengar mcm2 cerita pasal crepe durian ni tapi xpernah merasa pun sebelum ni... Alhamdulillah rezeki ari ni mama dah merasa durian crepe ni.....nyum nyum... sedapla boleh tahan la rasanya n mama dah google dah resepi crepe durian ni n Insyaallah ada masa mama nak cubala bt sendiri.....so kita tunggu la hasilnya nnti....
Resepi crepe durian ni dah berlambak kat internet tp dalam berbagai2 versi la. Siapakah agaknya yg menjadi pencipta crepe durian ni yg menjadi fenomena skrg ni. kalau tengok pada resepi cam simple je hehehe.... tapi kalau tak kene seninya mungkin xkan menjadi. Apa2 pun kalau xcuba bt kita xkan tau kan????

Jom kita cuba dulu...........

Thursday, November 8, 2012

Sayu Hati Tapi Mama Mesti Tabah

sekadar nak luahkan rasa, dah banyak kali berusaha nak lepaskan Adik Iesya dari menyusu, pelbagai cara dibuat, InsyaAllah mama akan kongsikan kaedah /cara tersebut selepas saya berjaya weaning off ya.

Adik Iesya: Mama bukan sengaja untuk berbuat demikian, mama terpaksa kerana Adik Iesya sudah berumur 2 tahun 3 bulan, dan mama telah membuat bacaan waktu2 terbaik untuk menghentikan penyusuan anak2 dan bertekad untuk menghentikannya dalam tempoh waktu ini.
Mama harap Adik Iesya faham, mama terpaksa tabahkan hati tatkala tengok Adik Iesya sayu n sedih aje setiap kali mama cakap nak lepaskan nyusu, bila diberikan susu botol, Adik Iesya menolak.. Adik tak nak Adik tak nak katanya. Mungkin Adik Iesya rasa seperti ada sesuatu kekosongan bila tak dapat nyusu. Bila mama cakap nak lepaskan nyusu jer muka Adik Iesya dah mula berubah n buat muka sedih....sayu plak mama rasa...Adik Iesya sebenarnya faham apa yg mama maksudkan....mungkin adik marah pada mama kan??? takpe,,, mama faham..mama akan berikan Adik Iesya masa untuk adik terima keadaan ini ya..lambat atau cepat adik kena terima juga.. segalanya adalah utk kebaikan kita bersama :)



Monday, November 5, 2012

Exam SPM 2012 Bermula

Hari ini adik2 ini bakal menduduki Exam SPM bagi tahun 2012....Selamat Maju Jaya kepada semua calon2 SPM 2012 semoga anda semua berjaya dengan cemerlang.....Insyaallah.....

Monday, October 29, 2012

Jalan Jem Truk

Selama dok berulang balik kampung time raya xpernah lg kene jalan teruk cam gini.....sepanjang jalan kete xputus2....bersusun jer kdg gerak kdg xbergerak ketenya......apa nak buat redah je la n teruskan perjalanan dgn penuh kesabaran....yg pnting selamat sampai ke destinasi yg di tuju.......

Wednesday, October 24, 2012

Raya AidilAdha

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua muslimin n muslimat.....

Kelantan JOHAN

TAHNIAH The Red Warriors JUARA............

Thursday, October 18, 2012

Kelantan Ke Final Akhirnya

Akhirnya The Red Warriors mara ke peringkat FINAL slpas berjaya mengalahkan Selangor pada peringkat separuh akhir. So sama2lah kita saksikan FINAL KELANTAN lawan ATM sabtu ini di Stadium Shah Alam...........

Yayasan Kebajikan Negara Bantu Azean Irdawaty

Pelakon Azean Irdawaty yg menderita penyakit Lymphedema mendapat perhatian Yayasan Kebajikan Negara (YKN) yg bersedia membantu meringankan beban kos rawatan seniwati itu. Azean mengidap Lymphedema iaitu kesan akibat pembedahan membuang 16 kelenjar yang dilakukan pihak hospital ketika menghadapi barah payu dara sebelum ini.
Selepas mendapat tahu bebanan yg ditanggung Azean, saya terus bercadang mahu melawat serta melihat sendiri keadaan Azean dan ingin berbincang berapakah perbelanjaan yg dihabiskannya pada setiap bulan. Untuk hari ini (Selasa), pihak kami hanya menyumbangkan sedikit wang untuk kegunaan harian Azean dan akan melawatnya sekali lagi bagi menghulurkan bantuan drpd segi kos rawatan lain," ujar Pengerusi Lembaga Pemegang Amanahnya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil ketika menyertai rombongan YKN melawat Azean di kediaman pelakon itu di Bandar Utama, Selasa lalu.



Kuswadinata Semakin Kritikal

Akibat menghidap penyakit pendarahan usus kecil dan kanser kelenjar sejak bbrpa tahun lalu, pelakon veteran, Kuswadinata, 74, kini berada dlm keadaan tenat dan jantung pelakon itu dikatakan boleh berhenti pada bila2 masa disebabkan pendarahan yg semakin merebak.
Sejak dimasukkan ke wad (Hospital Ampang) pada 7 Oktober lalu, ayah diminta berpuasa sehinggalah ke hari ini (Selasa) untuk mengurangkan pendarahan dalam badan. Tetapi doktor sudah menjelaskan pada kami sekeluarga bahawa ayah tiada harapan untuk hidup, walaupun daripada segi luarannya dia nampak sihat. Kami tak mampu nak buat apa2 melainkan menjaga dia sebaik mungkin serta menunaikan segala kehendaknya. Saya sekeluarga reda dengan ketentuan Tuhan, ujar anak bongsu Kuswadinata, Rizal, 23.

Selain pendarahan usus, Kuswadinata turut mengalami penyakit prostat dan masalah buah pinggang yg teruk sehingga sukar untuk beliau buang air kecil secara normal. September lalu, pelakon ini turut dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) akibat penyakit yg sama. Sama2lah kita mendoakan yg terbaik agar Kuswadinata beransur pulih dan sihat seperti sedia kala.

Wednesday, October 17, 2012

Jadikan Al-Quran Rujukan Utama

Masyarakat Islam di dinasihatkan tidak mengetepikan al-Quran dan sunah sbg rujukan utama membina peradaban kehidupan kerana cara itu boleh mengatasi masalah gangguan mental dan emosi.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, gangguan mental dan emosi berlaku kerana manusia semakin hilang kebahagiaan hidup dan jika tidak ditangani, bakal menjadi gangguan neuropsikiatri paling utama bagi penyakit tidak berjangkit. Manusia hari ini semakin tidak bahagia, hilang keseimbangan hidup kerana memandang kebahagiaan hanya dari aspek kewangan dan kehidupan semata-mata.

Kita lupa mengerjakan ibadat dan tidak mematuhi ajaran agama. Faktor inilah yg menyebabkan jiwa dan rohani semakin kosong, akhirnya menyumbang kepada tekanan. Tiada masalah yg tidak boleh diatasi, asalkan kita mahu dan berazam menjadikan al-Quran sebagai asas dlm membina semula kehidupan. Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Seminar Pembangunan Sosioekonomi Ke Arah Kebahagiaan dan Kesihatan Mental anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia di sini hari ini.

Abdullah berkata, gangguan penyakit mental di Malaysia perlu diatasi kerana keadaan itu juga membabitkan golongan kanak-kanak dan remaja. Jika gagal dikawal katanya, dikhuatiri akan menjejaskan pertumbuhan dan produktiviti negara sekali gus menjejaskan hasrat muncul sebagai negara berpendapatan tinggi pada 2020. Sebanyak 12,000 kes kanak-kanak dan remaja berumur 16 hingga 19 tahun di Malaysia mengalami masalah ini dan dijangka terus meningkat. Peningkatan ini sebenarnya satu amaran yang bahaya kepada ibu bapa, guru-guru serta masyarakat dan wajar dibendung," tegas beliau.

Sehubungan itu, semua pihak perlu membantu mempertingkatkan tahap kesihatan mental dalam kalangan umat Islam kerana usaha memelihara kesejahteraan akal adalah dituntut oleh agama.

Kuswadinata Kritikal

“Kami bersedia dgn segala kemungkinan yg berlaku". Doktor sudah memaklumkan keadaannya kini kritikal dan peluang untuk hidup adalah 50:50. Disebabkan inilah, kami memberitahu semua ahli keluarga suami dan mereka termasuk dari Singapura sudah datang untuk melawat,” kata Kamariah Mohd Said, isteri kepada pelakon veteran, Kuswadinata.

Bintang filem Melayu seangkatan Allahyarham Tan Sri P Ramlee itu kini dirawat di Hospital Ampang sejak 7 Oktober lalu akibat komplikasi pendarahan ulser, kanser kelenjar dan masalah buah pinggang kanan rosak.

Menurut Kamariah, 57, pada luarannya, Kuswadinata atau nama sebenarnya Kuswadi Bujang, 74, nampak sihat dan boleh berbual, namun doktor mengesahkan keadaannya sekarang paling teruk berbanding ketika menerima rawatan sebelum ini. Doktor kata suami mengalami pendarahan dalaman dan terpaksa berpuasa untuk mengurangkan kesan pendarahan. Doktor hanya bagi ubat sebab pembedahan sudah tidak boleh dilakukan kerana faktor umur. Keadaannya juga lemah dan bila2 masa jantungnya boleh berhenti. Kami reda dgn apa yg ditakdirkan dan Allah Maha Mengetahui segalanya,” katanya ketika menerima kunjungan rakan artis dari Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) semalam.

Marilah kita sama2 doakan yg terbaik buat beliau...........

Tuesday, October 16, 2012

Aidiladha Bakal Disambut Pada 26 Oktober 2012

Umat Islam di Malaysia akan menyambut Aidiladha pada 26 Oktober, demikian diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Syed Danial Syed Ahmad.

"Bagi menyempurnakan titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengisytiharkan bahawa 1 Zulhijah, 1433 Hijrah ialah pada 17 Oktober, 2012.

"Oleh yang demikian, Hari Raya Korban (10 Zulhijah) bagi negeri2 seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Jumaat, 26 Oktober 2012,".

Thursday, October 11, 2012

Kisah Anak2 Mama

Dah agak lama mama xupdate perkembangan anak2 mama.....bizy ker malass ekhh.... hehehehe.. oklah mama mulakan ngan Kak Iqa, sesi persekolahan 2012 dah hampir ke penghujungnya n sesi persekolahan pun tinggal lebih kurang sebulan jer pun lg. Minggu depan Kak Iqa akan menduduki Final Exam untuk menentukan Kak Iqa layak ke tahun 2 tahun hadapan...GOOD LUCK to Kak Iqa n semoga berjaya n lulus dgn cemerlang dlm exam final nnti.... ...

Abg Syahmi pula, nak cito apo ekh....no ideal mama.... oopppss...Abg Syahmi dah ada gadget sendiri dah skrg ni so kat umah dah xbising2 berebut hf lg dah skrg... selesai satu masalah... lege sikit mama rasa.. xper la belanja untuk anak2 mama jgak, betul x...... janji anak2 happy n seronok..... Abg Syahmi jg adalah peminat setia Ultraman.. so layan je la.......

Cerita pasal Adik Iesya plak, Adik Iesya pun dah mula pandai nak nengok tv skrg... asyik2 mama nak tengok cito Hantu Mak Limah, kan Adik Iesya nyanyila lagu njet njet semut sapo sakit naik atas...tu la lagu yg asyik dok nyanyi berulang2nya... kejap2 kan mama nak tengok Upin n ipin... biasalah setiap anak2 ada ragam n kerenah masing2 n setiap anak adalah berbeza so kita sbg ibubapa kenelah pandai2 uruskan anak2 kita......

Adik Iesya @ 2 Tahun 2 Bulan

Semalam 10/10/2010... Alhamdulillah bersyukur mama kehadrat Illahi kerana diberi kesihatan yg baik untuk membesarkan n mendidik anak2 mama n Alhamdulillah bersyukur mama Adik Iesya dah menjangkau usia 2 tahun 2 bulan n Alhamdulillah Adik Iesya masih lg nyusu..... agak2nya sampai bila..... mungkin rezeki Adik Iesya agaknya.....

Adik Iesya juga dah makin aktif n lasak skrg nie n sejak dah masuk nursery dah makin pandai berkawan n bercampur ngan kawan2 yg lain....... mama doakan moga anak2 mama sihat2 selalu hendak-NYA.....AMIN.....

Wednesday, October 3, 2012

Kelate Ke Separuh Akhir...!

Kelantan melangkah ke separuh akhir Piala Malaysia setelah menempuh perlawanan yg getir semalam. Kelantan yg menang 2 -1 di tempat lawan, ketinggalan 0 - 2 kepada Felda United di gelanggang sendiri. Jaringan Farhan dan penyerang import dari Lubnan akhirnya berjaya mengikat kesungguhan Felda dgn keputusan muktamad 2 - 2. Kelantan berjaya melangkah ke separuh akhir setelah menundukkan Felda United dlm persaingan suku akhir dgn agregat 4 - 3. Kelantan akan melayan kunjungan Selangor pada 6 Oktober ini dlm perlawanan pusingan pertama separuh akhir Piala Malaysia. Pasukan yg layak ke peringkat separuih akhir ialah:- ATM, Lions XII, Selangor n KELANTAN laaaaaa...

-----SELAMAT MAJU JAYA--------n-------TAHNIAH----------

Anak2 Mama Xsihat

Alhamdulillah anak2 mama dah makin beransur pulih dari demam... tapi nampak gayanya cam mamanya plak demam arini.... harap2 kejap je la demamnya.....mama baru jer lepas makan ubat demam n selsema n sikit tekak.... kali ni demam siap ngan pakej skli..... doa2kanla semoga semuanya cepat sembuh.... AMIN......

Ilmu Penyusuan Ibu

MENYUSUKAN bayi tanpa sebarang sokongan dan panduan sememangnya menyukarkan si ibu apatah lg bg mrka yg baru pertama kali bergelar ibu. Tekanan yg dihadapi apabila terpaksa bersendirian menyelesaikan setiap masalah adakalanya menyebabkan si ibu hanya mampu ‘menyerah kalah’ dan menggantikan susu ibu dgn susu formula sbg jalan penyelesaian. Bukan saja berhadapan dgn situasi terbabit ktka dlm proses pemulihan atau sepanjang tempoh berpantang, malah selepas kembali bekerja mereka turut berhadapan dgn pelbagai masalah untuk terus membekalkan susu badan kepada bayi.

Pengalaman pertama kali menyusukan anak paling sukar dilupakan krna tidak mampu memberikan susu badan kepada anaknya scra eksklusif krna kekurangan susu. Ketiadaan sokongan utk terus menyusukan anak sedikit sebanyak menambah kekalutan. Panik apabila mengetahui bekalan susu badan tidak spti yg dibayangkan. Tangisan anak yg berlarutan seolah2 kelaparan membuatkan kita semakin risau. Ketika itu kita membayangkan susu badan hadir spti aliran air yg laju namun sebaliknya pula yg berlaku. Ini sedikit sebanyak membuatkan kita terkilan.

Bangkit drpd kegagalan itu, kita makin bergerak aktif dlm dunia penyusuan susu ibu dgn menyertai pelbagai program berkaitan bg membolehkan kesedaran mengenai kepentingan penyusuan susu ibu kepada bayi diperluaskan. Malah, disebabkan tidak mahu ada golongan ibu yg menerima nasib sama sepertinya, dia nekad mengikuti kursus penyusuan susu ibu bagi membolehkannya bergelar kaunselor laktasi sekali gus memberi panduan kepada ibu berhadapan masalah penyusuan.

Penting utk golongan ibu melengkapkan diri dgn segala pengetahuan berkaitan dunia penyusuan susu ibu sebelum bergelar ibu krna proses berkenaan walaupun nampak mudah, ia memerlukan daya kekuatan mental dan fizikal yg tinggi. Golongan ibu jg perlu mengetahui pihak terbaik yg boleh dihubungi bg mendapatkan bantuan sekiranya berhadapan dgn masalah sepanjang proses penyusuan bayi mrka.

Ketika itu, golongan ibu muda hanya bergantung kepada pantang larang yang diperturunkan dalam keluarga atau bertindak mengikut naluri sendiri. Mereka lakukan apa yang difikirkan terbaik untuk diri dan anak tanpa memikirkan kesan tindakan terbabit untuk jangka masa panjang.

Golongan ibu kini memiliki segala keperluan sama ada utk mendapatkan maklumat atau bantuan sekiranya berhadapan masalah dan seharusnya kemudahan itu diberikan keutamaan. Jangan mengambil sikap tunggu dan lihat krna persiapan drpd segi mental dan fizikal amat penting utk kesejahteraan si ibu dan bayi sepanjang proses penyesuaian diri berkenaan. Justeru, golongan ibu perlu memastikan diri dan keluarga memperoleh maklumat sepenuhnya sejak awal iaitu mengenai proses kehamilan serta penyusuan susu ibu. Bukan hanya diri sendiri perlu diberi penekanan malah orang sekeliling juga perlu diberikan maklumat betul kerana sokongan berkenaan membuatkan proses penyusuan terbabit lebih berkesan dan memberangsangkan. Waktu paling kritikal ialah dua minggu pertama selepas bersalin krna sepanjang tempoh berkenaan, si ibu masih lg dlm proses penyesuaian dgn karakter dan keinginan bayi mereka.

Terkini, kedua2 ibu muda berkenaan turut menyertai Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya (KSPSI WPKL&P) - Titisan Emas, yg dilaksanakan Unit Pemakanan, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Kumpulan sokongan ini menjadi teras dlm menguatkan lg hubungan golongan ibu yg menyusukan bayi atau mereka yg baru mengenali dunia penyusuan susu badan.

Monday, October 1, 2012

Besday Papa

1 Oktober.....
Hepy Besday papa, mama doakan semoga papa dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki...... semoga menjadi SUAMI n PAPA yg lbih bertanggungjawab kpda ayang n jg anak2 kita....... LOVE U PAPA...... moga keluarga kita akan kekal bahagia hingga ke hujung nyawa......

Friday, September 28, 2012

Menebus Dosa Silam

KEDUDUKAN semua insan di sisi Allah SWT adalah sama, hanya yg membezakan adalah ketakwaan dan keimanan seseorang. Begitu jua Allah SWT turut memberi jaminan akan mengampunkan dosa hamba2nya asalkan mrka bertaubat kepada-Nya dgn sebenar2 taubat. Sbg manusia, pastinya tidak akan lari drpd melakukan kesilapan dan kekhilafan akibat kelalaian dan kealpaan diri terhadap Pencipta kita.

Apa yg pasti, apabila sampai waktunya dan mendapat pula hidayah drpd Allah SWT, insan2 ini akan pulang semula ke pangkal jalan. Ini yg terjadi terhadap sekumpulan wanita dari Rumah Sinar Salam, yg telah mendapat hidayah dan petunjuk drpd Allah SWT dgn meninggalkan kehidupan masa lalu yg penuh kegelapan dan diberi rezeki pula untuk menjejakkan kaki ke Mekah mengerjakan umrah atas tajaan individu prihatin.

Ini membuktikan sesiapa shja boleh bertaubat dan mencari keredaan di sisi Tuhan biarpun pada masa lalu bergelumang dlm kancah maksiat. Bercakap mengenai Rumah Sinar Salam, pastinya tidak akan lari drpd menyoroti kisah2 penghuninya yg terjebak dgn gejala sosial. Sebutlah apa shja kegiatan sosial - persundalan, najis dadah, buang anak, anak luar nikah dsbnya merupakan sebahagian drpd jenayah sosial yg dilakukan oleh penghuni2nya yg kini menumpang teduh di rumah itu bagi mendapatkan sinar.

Menurut Pengasas Rumah Sinar Salam, Arfidah Abd. Latif, 58, ramai penghuni Rumah Sinar Salam ini sudah mendapat hidayah Allah SWT dan berjaya keluar dari kemelut sosial selepas aktiviti outreach (temu seru) dilakukan terhadap mereka. ''Ramai yg terbuka hati utk bertaubat. Biarpun mgkn masih janggal pada mata masyarakat akibat cara kehidupan masa lalu namun saya berdoa agar kami semua para penghuni di sini masih ada tempat di sisi Allah. ''Itu yg kami cari selama ini iaitu rahmat Tuhan. Kadangkala kami turut tertanya2 apakah dosa kami yg lalu akan diampunkan Allah. Begitu jg adakah taubat kami ini akan diterima oleh-Nya, krna kesan2 kehidupan masa lalu yg amat gelap dan jijik. Dia yg ditemani tiga lagi rakannya ditemui di pejabat I Umrah Rakyat Sdn. Bhd., di Rampai Town Centre, Taman Seri Rampai, Kuala Lumpur, iaitu agensi umrah di bawah Syarikat Fayrooz Travel And Marketing Sdn. Bhd., yg ditubuhkan berlandaskan kebajikan dgn memberi peluang kpda masyarakat yg kurang mampu mengerjakan umrah dgn sebahagian kosnya dibiayai oleh agensi ini.

Sementara itu, rata2 kebanyakan drpd bekas penghuni yg terpilih utk mengerjakan umrah ini telah pun berkeluarga dan skrg menjadi sukarelawan membantu 'menarik' insan2 senasib ke pangkal jalan. Namun masing2 tidak mampu menyuarakannya memandangkan ketiadaan wang dan 'malu' dgn keterlanjuran mereka yg telah lalu menyebabkan mereka rasa tidak layak menjejakkan kaki ke 'rumah' Allah itu. ''Selalunya kami hanya melihat di televisyen cerita mengenai insan2 yg berkesempatan untuk ke sana mengerjakan haji dan umrah. ''Kami tidak menyangka, berkat doa kami yg tidak berkesudahan, suara hati kami yg sentiasa mahu kembali ke jalan yg lurus, kami akhirnya dapat juga menjejakkan kaki ke rumah Allah tidak lama lagi dgn ihsan I Umrah Rakyat di bawah Program Umrah Rakyat.

Agihan Pendapatan AS1M 2012

Agih pendapatan 6.60 sen seunit
Amanah Saham Nasional Bhd. (ASNB) yg dimiliki penuh Permodalan Nasional Bhd. (PNB) mengumumkan pengagihan pendapatan sebanyak 6.60 sen seunit untuk Amanah Saham 1Malaysia (AS1M) bagi tahun kewangan berakhir 30 September 2012. Pengagihan pendapatan kali ketiga ini mencatatkan peningkatan sebanyak 0.10 sen seunit berbanding 6.50 sen seunit tahun lalu.

Pengerusi PNB, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, kadar pengagihan pendapatan tersebut membabitkan pembayaran berjumlah RM459.86 juta, peningkatan sebanyak 49.1 peratus berbanding jumlah pembayaran pada tahun sebelum ini berjumlah RM308.40 juta.

Harapan Rakyat Kelantan

Anak kelahiran Kelantan termasuk yg tinggal di luar negeri ini berpeluang menyatakan harapan mrka kpda kerajaan negeri akan datang menerusi 200,000 kad yg diedar gabungan badan bukan kerajaan yg menggelarkan diri mrka sbg Gerakan Tukar Kerajaan Pas Kelantan Demi Rakyat (Tukar).
Kumpulan itu melancarkan kempen ‘Harapanku’ pada 22 September lalu dan akan berlangsung hingga 22 November ini. Kami telah menerima kembali lebih 5,000 kad Harapanku dan yakin mampu mengutip sekurang2nya 180,000 keping kad apabila kempen tersebut berakhir.

Harapanku bertujuan mengumpulkan hasrat anak Kelantan untuk disampaikan kepada kerajaan negeri yg akan dibentuk selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Kamaruddin berkata, bagi perantau, mereka boleh melayari laman Facebook di www.facebook.com/groupe/22harapanku/ atau laman sesawang, 22harapanku.webs.com.

Sama2lah kita tunggu hasil PRU ke 13 nanti........

Rakyat Tunggu ‘HADIAH’ Bajet 2013

Bajet yg dibentangkan pd tahun lalu sarat dgn berita gembira dan durian runtuh utk rakyat, kini sentimen itu pastinya berulang lagi pada pembentangan Bajet 2013 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Bangunan Parlimen hari ini.
Sudah tentu semua pihak yg terlibat scra langsung atau tidak langsung tertunggu2 satu lagi pembentangan bajet yg prihatin kepada rakyat. Antara perkara yg diharapkan ialah hadiah untuk rakyat drpd pelbagai latar belakang pendapatan ketika menghadapi kenaikan kos sara hidup termasuk keperluan harian yg semakin melambung. Turut mendapat perhatian ialah bagaimana bajet kali ini mahu menangani kenaikan harga tanah dan rumah secara mendadak khususnya di bandar-bandar utama.

Menurut pemerhati pasaran, Bajet 2013 mungkin membantu golongan pertengahan yg memperoleh pendapatan antara RM3,000 hingga RM7,000 untuk memiliki rumah kediaman melalui Skim Rumah Pertamaku. Skim Rumah Pertamaku telah dilancarkan tahun lalu dan ia disasarkan untuk membantu golongan berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan. Sama2lah kita tunggu perbentangan budget 2013 yg dijangkakan bermula jam 4.00 pm nnti. Sama2lah kita saksikan......

Thursday, September 27, 2012

300 Hari....

Hari ini genap 300 hari arwah adik kembali ke rahmatullah....Al-Fatihah...AMIN...

Moga arwah tenang di alam sana dan ditempatkan di kalangan org2 yg soleh.....

Tuesday, September 25, 2012

Wang Hantaran Tinggi

Wang Hantaran di Malaysia : Statistik skrg menunjukkan kebanyakan kes perceraian byk membabitkan pasangan muda berumur bawah 30 tahun ke bawah. Sedangkan, tujuh tahun pertama usia perkahwinan adalah tempoh paling kritikal krna hampir 28 peratus perceraian berlaku dlm jangka waktu berkenaan. Apa sebab musababnya? Punca Utama Kes Cerai di Malaysia Meningkat Ketika Ini?Masalah kewangan dan kos sara hidup yg tinggi dikenal pasti sbg punca utama kes perceraian pasangan muda di ibu kota.
i-Suami tidak bersedia dlm aspek kewangan, lebih2 lg sara hidup yg tinggi di ibu kota berbanding pendapatan yg mrka peroleh
ii-Pihak keluarga bakal isteri meletakkan wang hantaran yg tinggi kpda pihak lelaki
iii-Jikalau buat majlis kecil2, takut dipandang hina dgn sesetengah masyarakat yg “busy body”, tidak kena tempat dan situasi
iv-Akhir sekali kami melihat ia kpda kehidupan masyarakat hari ini yg terlalu materialistik….Dan media2 jg selalu memainkan cerita perkahwinan artis2, dan kerabat2, dan VVIP yg gah sehingga menjadi ikutan masyarakat shgga dijadikan trend hari ini.

Inilah bahananya apabila sesetengah pihak skrg berlumba2 utk menunjukkan kpda siapa punya anak gadis yg lebih tinggi hantarannya. Sepatutnya, keluarga di sebelah perempuan berfikir panjang utk kebahagian anak gadisnya kelak, nak kena sama-2 menanggung hutang si suami. Agak2 jikalau si bakal suami berhutang terlalu tinggi, si bakal isteri itu akan terkena tempias juga tak? Fikirkankah sedalamnya sblum meletakkan harga….....bukan tak perlu tetapi biarlah munasabah dan berperikemanusiaan sehingga tidak dilihat spti menjual “anak sendiri”.

“Adakah dgn meletakkan harga wang hantaran yg tinggi boleh menjamin kebahagian yg diidamkan?”

Sebenarnya kita disuruh oleh Islam membentuk suasana menyukarkan yg haram dan memudah yg halal. Tetapi lain pula yg jd skrg ini. Terbalik pula. Hakikatnya sekarang ini masyarakat hari ini memudahkan atau tidak ambil pusing yg haram dan bertambah malangnya juga di sini disukarkan pula yg halal. Contohnya?

i-Pertama, urusan kenduri kahwin atau walimah telah dijadikan JAMBATAN KESOMBONGAN IBUBAPA atau keluarga sehingga ditangguh perkahwinan bg memboleh kenduri besar2an dibuat demi menjaga taraf ‘jenama keluarga’. Sehingga ada pasangan yg terpaksa menunggu tempoh masa yg lama. Sedangkan, asalkan diadakan walimah sudah mencukupi sebenarnya. Apa yg penting perkahwinan yg halal telah dilunaskan.
ii-Bayaran mas kahwin ini diwajibkan dlm agama Islam, manakala hantaran perkahwinan pula bersifat adat resam dan tidak ada kewajiban utk membayarnya. Tetapi apa yg berlaku pada hari ini?
iii-Akad Nikah Wang Hantaran di Malaysia : RM12,000 RM15,000 Bagi Pasangan Yg Berkelulusan Ijazah!!Akad nikah yg sebetulnya menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yg sah. Cukup sekadar bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau mungkin ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dgnnya” spti yg diminta oleh sesetengah sarjana dlm Mazhab al-Syafi’i apabila bapa bakal isteri menyebut “saya nikahkan saudara dgn anak saya Fatimah”. Tidak pernah ada dalil yg menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas spti diada2kan oleh sesetengah pihak. Tetapi apa yg berlaku hari ini semasa sesi akad nikah tok kadi bersama pengantin?

Sunday, September 9, 2012

Jenazah Selamat Tiba Dari Rusia

Ibu hampir tak sanggup tatap arwah Hanisah.....
Dungun: Ibu dan bapa pelajar Malaysia yang maut dalam kemalangan jalan raya di Wilayah Nizhny, Russia, Ahad lalu, sebak dan terpaksa dipapah saudara mara sebaik melihat jenazah anaknya diusung ke Masjid Tengku Ampuan Intan Zaharah, Kampung Molek, di sini, pagi semalam.
Jenazah Hanisah Muhd Shah, 22, yang tiba dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kira-kira jam 11 malam kelmarin, dibawa dengan kereta jenazah dan tiba di Masjid Tengku Intan Zaharah, jam 6 pagi sebelum dibawa ke Tanah Perkuburan Islam Syed Yahaya, Kampung Molek untuk dikebumikan. Muhd Shah Salleh, 62, dan isteri, Rokayah Mohd, 61, yang sebelum itu memberitahu hatinya sangat sedih dan tidak sanggup menatap wajah arwah anaknya, Hanisah, 22, akhirnya berubah fikiran dengan menatap dan memberi ciuman ke atas jenazah anaknya buat kali terakhir.

Katanya, dia dan isteri terasa pilu apabila mengingatkan wajah ceria anaknya sepanjang dua bulan bercuti di kampung serta saat perpisahan di KLIA, pada 2 September lalu yang tetap kekal dalam sanubari.“Saya dan isteri kelmarin, mengambil keputusan tidak mahu menatap wajahnya (Hanisah) dan bercadang supaya jenazahnya segera disembahyangkan dan selepas itu terus dikebumikan. “Namun hari ini (semalam) hati kecil kami berbisik agar kami menatap wajahnya untuk kali terakhir,” katanya yang menahan sebak ketika ditemui selepas selesai solat jenazah di masjid berkenaan.

Puas hati
Muhd Shah berkata, biarpun sangat sedih, beliau dan isteri berpuas hati kerana dapat menunaikan semua permintaan arwah sepanjang dua bulan pulang bercuti termasuk sempat berhari raya bersama keluarga. Beliau sekeluarga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak termasuk Menteri Belia Dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang banyak membantu sehingga urusan membawa pulang jenazah berjalan lancar dan cepat serta media massa yang melaporkan kemalangan itu.

Jenazah 2 Pelajar Maut Di Rusia Selamat Dikebumi

AL-FATIHAH...Salam Takziah kpda keluarga mangsa pelajar, sama2la kita doakan yg terbaik bt arwah....
Jenazah pelajar Malaysia, Adzreen Dimyati, 22, yg maut dlm kemalangan jalan raya di Vladimirskaya, Rusia pada Isnin lalu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Presint 20 di sini semalam. Jenazah pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 9.45 malam kelmarin menerusi pesawat Emirates Airlines dari Dubai. Jenazah kmdn dibawa ke Surau Al-Iman Presint 9 utk disembahyangkan sebelum dikebumikan kira2 pukul 1.40 pagi semalam.

Ibu saudara mangsa, Datuk Rabeahtul A. Abbas yg mewakili keluarga mangsa menyampaikan ucapan terima kasih kpda kerajaan dan semua pihak yg terlibat mengendalikan urusan membawa pulang jenazah. Maaf, ibu bapa arwah belum bersedia utk bertemu media krna mereka masih terkejut dgn kejadian itu.

Dalam kejadian pukul 3 pagi Isnin lalu (11 malam Ahad waktu Rusia), Adzreen bersama enam lagi pelajar Malaysia dlm perjalanan dari Lapangan Terbang Moscow ke kampus mereka di Akademi Perubatan Negeri Nizhny Novgorod. Malangnya, bas yg mereka naiki terbabit dgn kemalangan di wilayah Vladimirskaya, 120 kilometer dari wilayah Nizhny ekoran kegagalan pemandu mengawal kenderaan krna dipercayai terlelap. Adzreen meninggal dunia ketika dlm perjalanan ke hospital manakala seorang lagi mangsa, Hanisah Muhd. Shah, 22, yg merupakan pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat maut di tempat kejadian.

Wednesday, September 5, 2012

Banjir Kilat

Banjir Kilat Sebabkan Kesesakan Teruk Di Lembah Klang
Hujan lebat yg turun lewat petang Selasa (4 September 2012) menyebabkan kejadian banjir kilat melanda sekaligus mengakibatkan kesesakan lalu lintas yg teruk di beberapa jalan utama di Kuala Lumpur, Serdang, Bangi, Nilai dan Kajang.

Laluan trafik sangat perlahan dan adakalanya tidak bergerak menghala ke selatan bandar raya hingga sebelum tol Sungai Besi. Kesesakan tersebut menjadi lebih buruk di Jalan Istana hingga ke pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia Sungai Besi akibat banjir kilat yg berlaku.

Pada kira2 pukul 9 malam, PLUS Expressways Bhd (PLUS) membuka laluan alternatif sebelum laluan tol bagi membolehkan pemadu membuat pusingan ‘u’ untuk kembali ke bandar raya. Sementara itu, di Lebuh Raya Besraya, banjir kilat yg berlaku dihadapan Stesen Keretapi Tanah Melayu (KTM) Serdang menyebabkan kesesakan yg teruk sekitar, Hotel Palace of The Golden Horses, Mines dan Balakong dgn hanya satu lorong boleh digunakan. Kesesakan turut berlaku di hadapan bangunan Minlon menghala ke stesen KTM Serdang.

Paras air naik di KM303.8 laluan Universiti Pertanian-Kajang yg memaksa laluan di kedua2 belah jalan tersebut terpaksa ditutup. Di Lebuh Raya SILK, banjir kilat melanda sekitar Bandar Sg Long memaksa jalan menghala ke Cheras dan Kajang terpaksa ditutup dan trafik dilencongkan ke Putrajaya. Di Lebuh Raya KESAS pula, kesesakan bermula di Vista Komanwel menghala ke MRR2, Lebuh Raya Utara-Selatan menghala ke Sri Petaling. Kesesakan trafik turut dilaporkan berlaku di Subang Jaya sekitar bulatan Persiaran Kewajipan dan kawasan Sunway, lebuh raya NPE dan SPRINT.

Wednesday, August 15, 2012

Last Day Kerja Before Raya

Ari nie last day mama kerja sebelum bercuti raya, ada member2 yg dah start cuti dah pun arini....mama Insyaallah mlm nie bertolak balik kampungnya.......semua org dah mood raya agaknya...betul x kawan2....

Balik Raya

Sempena Raya yg bakal menjelma tiba tak brpa hari saja lg, mama mengambil kesempatan untuk memohon jutaan ampun n maaf sekiranya ada sebarang salah n silap diantara kita n harap dimaafkan n dihalalkan segalanya.

Insyaallah malam ni mama, papa n anak2 akan bertolak balik kelantan untuk sambut Raya Aidilfitri......Semoga perjalanan kami sekeluarga selamat sampai hendak-NYA... harap2 jalan tak jem lg la malam nie.........

Friday, June 29, 2012

Pelawak Osman Kering Meninggal Dunia

AL-FATIHAH............
Pelakon n pelawak Osman Kassim, 57 atau Osman Kering yg dimasukkan ke hospital 10 Jun lalu akibat jangkitan kuman pada organ dalaman, meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Bandar Tun Razak di sini hari ini.

Anak Allahyarham, Nur Aini ketika dihubungi Mynewshub.my mengesahkan berita kematian bapanya itu. Katanya, bapanya meninggal dunia pada 3.45 petang tadi. ”Jenazah Allahyarham dijangka akan dikebumikan di Petaling Jaya…InsyaAllah malam ini selepas Isyak,” katanya.

Sebelum ini Mynewshub.my difahamkan yg kuman sudah merebak ke paru-paru, otak, buah pinggang dan jantung pelawak terkenal itu. Antara filem lakonan Allahyarham ialah Man Laksa; Tentang Bulan; 9 September; Pontianak Menjerit dan Mr Cinderella.

AL-FATIHAH n TAKZIAH kpda keluarga arwah...AMIN.....

Monday, June 25, 2012

24 Jun Datang Lagi

Happy Besday semoga panjang umo n dimurahkan rezeki itulah ucapan dari suami tersayang dan jg anak2 mama di pagi 24 Jun... terima kasih untuk semua...LOVE U ALL....

So semalam kami sekeluarga meraikan Hari Lahir mama....mama n papa belanja makan2 n bawa anak2 jalan2 dan mcm2 aktiviti sampingan yg lain....

Alhamdulillah dgn usia yg makin bertambah ni masih di beri kenikmatan oleh-NYA. Ya Allah Kau berilah aku taufiq n hidayah-Mu dan petunjuk dan kesabaran kpdaku dlm membimbing anak2ku agar menjadi insan yg soleh n solehah....AMIN...Insyaallah....

Monday, June 18, 2012

Osman Kering Masih Kritikal

KEADAAN kesihatan pelakon dan pelawak veteran, Osman Kassim, 57 atau Osman Kering yg dimasukkan ke hospital 10 Jun lalu akibat jangkitan kuman pada organ dalaman, masih kritikal. Osman yg ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur, difahamkan bakal menjalani pemeriksaan imbasan otak hari ini.

Anak Osman, Nur Ain Osman, 25, memberitahu HIP melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) semalam, ayahnya masih kritikal. “Sebelum ini, doktor beritahu kuman sudah merebak ke paru-paru, otak, buah pinggang dan jantung. Apa yg kami mampu lakukan hanyalah berdoa supaya pulih,” katanya.

Osman terbabit dlm bidang seni sejak 1985 dan sering ditawarkan watak pelakon pembantu.
Antara filem lakonannya, Man Laksa; Tentang Bulan; 9 September; Pontianak Menjerit dan Mr Cinderella.

Marilah kita sama2 doakan yg terbaik untuk beliau.........

Happy Father's Day

SELAMAT HARI BAPA buat ayah dan jg buat suamiku yg tersayang (bapa kpda anak2ku)..... moga menjadi contoh tauladan yg baik buat anak2....Syafiqah, Syahmi n Syafarisya..... Sesungguhnya anak2 adalah ANUGERAH n AMANAH yg Allah swt kurniakan kpda kita yg tak ternilai.......

Terima kasih yg tak terhingga kpda Ayah krna berjaya membesarkan dan mendidik kami adik2 dgn hasil titik peluh Ayah tanpa mengenal erti PENAT LELAH.....Kami semua doakan semoga Ayah dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan yg baik...AMIN...INSYAALLAH...

WWW 1 Dipasang Pada Satria Neo

No plat WWW 1, merupakan no plat yg paling mahal dlm Malaysia akhirnya dipasang keatas sebuah kereta nasional Proton Satria Neo.

Gambar ini mengesahkan WWW 1 Dipasang Pada Satria Neo dgn gambar Sultan Johor sendiri kelihatan berdiri berdekatan dgn kenderaan tersebut. No pendaftaran WWW 1 mencetuskan pelbagai kontroversi kerana harganya yg mencecah RM520,000...

Friday, June 15, 2012

Jenis Darah n Perwatakan

Adakah jenis darah yg mengalir dlm tubuh kita mampu menggambarkan personaliti sebenar diri kita sendiri? Menurut salah sebuah institut di Jepun, kajian yg dilakukan ke atas jenis2 darah yg mengalir di dlm tubuh manusia ternyata mampu memberi gambaran terdekat mengenai keperibadian individu itu sendiri. Lets check it out..

DARAH O
Individu yg memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sbg individu yg setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini jg sering bersifat ingin menjadi ketua walau dlm apa jua perkara yg ingin dilakukan khususnya yg melibatkan kerja2 berkumpulan. Sekiranya menginginkan sesuatu, anda akan berusaha utk mencapai matlamat tersebut walau dlm apa cara sekalipun. Ada kalanya anda dikatakan memiliki sifat cemburu yg agak kuat. Selain itu anda jg terlalu serius dlm persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kpda diri anda sendiri. Oleh yg demikian anda harus lebih bijak mengawal emosi diri anda agar tidak dikuasai dgn tekanan.

DARAH A
Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dlm hidup anda. Anda gemar melakukan kerja2 scra berkumpulan dan anda jg gemar melibatkan diri dgn berpersatuan. Anda bijak bergaul dgn individu di sekeliling dan ternyata mrka jg sentiasa berasa senang utk bekerjasama dgn anda. Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yg ada dlm diri anda itu melambangkan bhwa anda tergolong dlm kategori individu yg memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya anda agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu utk berehat. Anda harus ingat, kesihatan jg perlu diutamakan. Jgn krna terlalu leka dgn kerja2 anda itu, kesihatan diri pula yg terabai.

DARAH B
Sempoi! Itulah ungkapan yg paling rapat dgn anda. Anda lebih selesa dgn kesederhanaan. Dlm perhubungan pula anda adalah individu yg terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dlm apa jua perkara. Dlm melaksanakan sesuatu tugasan yg diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya dgn cara anda sendiri. Anda adalah individu yg kreatif dan fleksibel, mudah bg diri anda utk meletakkan diri sendiri dlm apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu. Anda adalah individu yg bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yg gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

DARAH AB
Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yg jelas terpancar dlm diri individu yg tergolong dlm kategori darah berjenis AB ini. Anda jg sentiasa menghormati orang lain dan ini menjadikan individu yg berada di sekeliling anda berasa selesa utk berdampingan dgn anda. Anda jg memiliki sikap humor semula jadi dlm diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria.

Tuesday, June 12, 2012

Laksana Amanah Didik Anak

Ibu tidak pernah jemu 'menuai' kasih.....Laksana amanah didik anak sejak dalam kandungan hingga dewasa

WAHAI anakku, jauh sebelum dirimu hadir dlm kehidupan ayah dan ibu, kami sentiasa bermohon kpda Allah SWT supaya dikurniakan keturunan yg soleh dan solehah, taat kpda Allah, berbakti kpda orang tua, rajin beribadah, belajar, serta dapat menjadi penerus dakwah Islam. Banyak rencana yg kami rancang supaya kelak bila kau hadir, kami sudah siap menjadi orang tua yg baik dan mampu mendidikmu dgn didikan sesuai agama Islam, tuntunan kita seperti dicontohkan Rasulullah SAW kepada kita. Ayah dan ibu ingin kelak apabila Allah mengamanahkan kpda kami seorang puteri, maka dia akan berakhlak spti akhlak Fatimah, puteri Rasulullah SAW, dan apabila Allah mengamanahkan seorang putera, maka dia akan seperti Saidina Ali.

Setelah tanda kehadiranmu mulai jelas, ibu sering mual, muntah-muntah, sakit kepala dan mahu pengsan. Ibu dan ayah bersyukur kepada Allah atas kurniaan-Nya, kami menjagamu sepenuh hati, serta sentiasa berharap, kelak dirimu lahir sebagai anak yang sihat, sempurna dan menyenangkan. Sejak dalam rahim, kami cuba menanamkan kalimat tauhid kepadamu dan berupaya mengenalkanmu kepada Sang Pencipta, dgn bacaan ayat suci-Nya, senandung selawat Nabi, nasyid membangkitkan semangat dakwah dan rasa keimanan kpda Allah yg Esa.

Saat kau akan lahir, ibu merasakan sakit amat sangat, seolah2 berada antara hidup dan mati, namun ibu tidak mengeluh dan putus asa, krna bayangan kehadiranmu, lebih ibu rindukan dibanding sakit yg dirasakan. Ibu tak henti2 berdoa, memohon ampunan dan kekuatan kpda Allah. Ayah pun tidak tidur bbrpa malam utk memastikan kehadiranmu, menemani dan menguatkan ibu, supaya sanggup melahirkanmu dgn sempurna. Bacaan zikir dan istighfar, mengiringi kelahiranmu. Begitu kau lahir, rasa sakit dilupakan begitu saja. Setelah tangismu terdengar, seolah kebahagiaan hari itu hanya milik ibu dan ayah. Air mata yg tadinya hampir tak henti mengalir krna menahan sakit, berganti menjadi senyum bahagia menyambut kelahiranmu.

Ibu dan ayah bersyukur kpda Allah SWT, kmdn ayah melantunkan bacaan azan dan iqamah di telingamu, supaya kalimat pertama kau dengar adalah kalimat tauhid yg harus dirimu yakini dan taati selama hidupmu. Ibu berasakan kebahagiaan menyusukanmu, memastikan anaknya tidak lapar dan membesar sihat. Ibu selalu bersedia memberikan air syurga kurniaan Ilahi kepadamu. Ibu berusaha menjagamu walau dlm keadaan apapun. Saat malam sedang tidur lelap, ibu akan terjaga bila kau tiba2 menangis krna lampinmu basah atau lapar. Saat sedang makan dan dikau buang air besar, ibu dengan rela menghentikan makan dan mengganti pakaianmu dulu. Semuanya ibu lakukan dgn senang hati, tanpa rasa susah dan jijik.

Sejak dirimu masih dlm buaian, ibu membacakan doa dlm setiap kegiatan kau lakukan. Ibu bacakan doa hendak makan ketika dikau hendak makan, doa hendak tidur ketika dirimu hendak tidur, dan doa apa saja yg harus dikau tahu serta amalkan dlm kehidupan seharianmu. Ibu bacakan selalu ayat Kursi dan surah pendek satu persatu setiap malam, di kala menghantarmu tidur, ayat demi ayat dan ibu ulang berkali2 hingga dirimu dapat mengingatinya dgn baik, dgn harapan dirimu besar nanti menjadi penghafaz al-Quran.

Ketika dikau sudah mampu berbicara, Subhanallah, tanpa kami duga dirimu telah menghafal pelbagai macam doa dan bbrpa surah pendek. Ibu bersyukur dan bangga kepadamu. Muncul harapan dlm hati ini, kelak dikau tumbuh menjadi anak yg pintar dan rajin belajar. Tatkala dirimu mulai belajar solat, walau dgn bacaan yg masih belum sempurna, bercucuran air mata ibu krna kau telah mampu melafazkan doa itu. Timbul harapan di hati yg paling dlm, kelak hingga ketika ibu dan ayah tiada, dikau tetap melantunkan doa itu, kerana doamu akan memberikan kepada ibu dan ayah pahala tak henti2 di hari akhirat. Kaulah aset masa depan bagi ibu dan ayah.

Saat dikau memasuki usia sekolah, kami carikan sekolah yg baik untukmu. Sekolah yg memiliki visi pendidikan spti yg ibu dan ayah inginkan. Alhamdulillah, saat dirimu mulai bersekolah, telah banyak didirikan sekolah Islam. Apabila ibu dan ayah tidak mahu melayanimu utk hal yg sudah dapat dirimu lakukan sendiri, itu bukan bererti kami tidak menyayangimu. Ibu dan ayah sayang sekali padamu, dikau tidak boleh terlalu dimanjakan hingga saat dirimu besar nanti, dikau jadi anak yg berdikari dan serba boleh.

Maafkan ibu dan ayah apabila sesekali atau sering memarahimu ketika dikau membuat kesalahan yg berulang. Sebenarnya ibu dan ayah tidak ingin memarahimu, namun kami sedar dikau perlu tahu dan dapat membezakan mana yg benar, mana yg salah. Inilah harapan ibu dan ayah kepadamu, sangat banyak dan sangat ideal. Oleh krna itu, kami sentiasa memohon petunjuk dan bimbingan dari Allah Yang Esa, yang Berkuasa dan Maha Agung, supaya tidak salah langkah dlm mendidikmu.

Wednesday, June 6, 2012

Azab n Seksa Tinggalkan n Melewatkan Solat!!

Melewat2kan solat ni, umpama meringankan solat lah. Tau ke korang siksa orang yg tinggalkan n ringankan solat ni?
Kalau kita tinggalkan and ringankan solat,Allah balas dengan 15 seksa:
6 seksa kat dunia
3 seksa masa nak mati
3 seksa dalam kubur
3 seksa masa hari kiamat

Apa dia seksa-sekasa tu?
6 seksa kat dunia
1.Hilang berkat hidup. Sia2 aje hidup. Kalau kita kaya sekalipon, kekayaan kita sia2, kosong. Umur kita tak berkat mean tak bagi apa2 manfaat dalam hidup kita
2.Allah S.W.T hapuskan tanda orang soleh kat muka kita.
3.Semua benda baik yg kita buat, Allah tak bg pahala, even sembahyang, puasa, sedekah ke semua tak dapat pahala.
4.Doa kita tak di makbulkan.
5.Batin munafik, semua makhluk kat dunia ni benci and marah kat kita. Tidak di akui golongan islam.
6.Kita tak termasuk golongan orang soleh. Rezeki tak berkat, terbuang, sia2. Kalau kita kaya sekalipon, kekayaan tu jadi laknat kat kita.

3 seksa masa nak mati.
1.Mati sehina2nya. Roh kita dicabut dgn bengis tanpa belas kasihan.
2.Mati dalam kelaparan
3.Mati dalam kehausan.

3 seksa masa dalam kubur.
1.Kubur jadi sempit sampai berselisih tulang rusuk kita. Kubur kita gelap.
2.Kita di azabkan dgn api neraka. Berbalik-balik kat atas bara api neraka tu siang and malam.
3.Kita di datangi ular Sajahul ikrak. Mata ular ni dari api. Kuku dia dari besi. Panjang kuku dia pulak kira2 satu hari perjalanan. Suara dia macam guruh. Ular ni akan datang kat kita sambil cakap
“ Akulah Sajahul igrak yg di suruh oleh Tuhanku memukul sekiranya simati meninggalkan sembahyang Subuh hingga ke Zohor, Zohor hingga ke Asar,dari Asar hingga ke Mangrib, Maghrib hingga ke isyak.”
Macam tu lah terus2 sampai hari kiamat. Tiap kali kena pukul, kita tenggelam 70 hasta masuk dalam bumi. Lepas tu dia cungkil kita balik pakai kuku dia. Kita di pukul ulang2 kali tak benti2 sampai hari kiamat.
Menurut riwayat Ibnu Abas (r.a) berkata aku dgn Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, Bermula orang meninggalkan sembahyang itu tidaklah ia golongan Islam, Allah subhanahu wata’ala tidak terima tauhidnya dan imannya dan tidak ada faedah sedekahnya, puasanya dan zakatnya dan sedekahnya walaupun ia boleh mengucap.

3 seksa masa hari kiamat.
1.Kita kena halau malaikat azab ke neraka jahanam.
2.Allah pandang kita dgn murka. Kita di hisab dgn berat sampai jatuh daging muka kita.
3.Allah hisab kita dgn kiraan yg halus lepas tu di hantar ke neraka (seburuk2 tempat kediaman)

Friday, June 1, 2012

Dalam Kenangan

Tanggal 4 Disember 2011 @ 3.20pm

Perginya dan tidak akan kembali. Pastinya segala kenangan.. ingatan.. akan kekal dalam hati kami dan sangat bernilai. Akan kami simpulkan sbg kenangan yg tiada galang ganti. Perginya arwah dgn keadaan sangat tenang. Ringan sakaratul yg menjemputnya seolah2 dihindari kesakitanya. Kami sekeluarga dipermudahkan segala urusan menguruskan jenazah dia..

Ramai tetamu yg sudi menghadiahkan bacaan. Ramai yg sudi solatkan. Ramai yg mengiringi ke kuburan. Majlis bacaan tahlil yg dipermudahkan.. Semoga segala yg dihadiahkan menjadik hak pada arwah. Semoga ditempatkan arwah di kalangan hambaMu yg soleh.. dipermudakan urusan alam baru arwah.. diringankan segala dugaan dan siksaan.. dilapangkan diterangkan kuburnya.. dan tenang dialam baru.. Jasa terakhir dari kami ahli keluarga..semoga diberkati kamu sekalian.. ~Amen~

Pemergian awah adik diusia yg muda menyentap jiwa kami sekeluarga....betapa sukar untuk kami semua lupakan segala memori bersamanya...berakhir sudah derita kesakitan yg arwah tanggung.. walau pelbagai usaha dan ikhtiar yg kami cuba untuk mengubati arwah namun kuasa Allah swt mengatasi segala-NYA. Sesungguhnya Allah swt lebih menyayanginya.....Kami akan sentiasa merindui dan mengingati arwah adik sampai bila2....Mudah2an arwah adik sentiasa dibawah lindunganNya.. ~Amen~... Berakhir sudah kisah duka keluarga kami.. Telah selamat dia kembali pada penciptaNya.. Sesungguhnya kami sekeluarga terpilih untuk dugaan ini. Alhamdullilah...... segalanya telah selesai dan kami terima dengan tabah dan lapang dada. Semoga kamu diluar sana tidak diduga seperti kami.. InsaAllah..

Hari ini genap 182 hari arwah pergi mengadap pencipta-NYA.....pergi yg tak akan kembali lagi...AL-FATIHAH....

Gurauan Punca Ramai Isteri Jadi Ibu Tunggal

Kegagalan suami memahami ajaran Islam dgn menjadikan perkataan cerai dan talak sbg bahan gurauan atau cubaan menakut2kan isteri, menyaksikan ramai wanita menjadi ibu tunggal secara mengejut.

Peguam Syarie, Saiful Adli Mohd Arshad, berkata beliau banyak mengendalikan kes perceraian yg berpunca drpd tindakan suami yg melafazkan talak tanpa niat. Ada suami yg disoal memberitahu mereka hanya bergurau-senda, suka2 dan main2 atau sekadar mahu menakut2kan isterinya supaya tidak terlalu garang. Si suami akhirnya terperanjat apabila diberitahu mereka tidak lagi boleh bersama dgn isteri masing2 krna sudah jatuh talak meskipun ia dilafazkan sewaktu bergurau.

Saiful Adli berkata, ada juga suami melafazkan talak atau cerai secara tidak jelas (lafaz Kinayah) atau secara sindiran hingga menimbulkan kekeliruan isteri berhubung status perkahwinan mereka. Katanya, antara lafaz talak tidak jelas seperti ‘mulai hari ini kamu (isteri) boleh balik ke rumah ibu bapa kamu, jangan datang ke sini lagi’ atau ‘mulai hari ini kita pilih jalan masing-masing’.

Jika perkara itu berlaku, isteri dinasihatkan segera membuat aduan ke Mahkamah Syariah untuk memfailkan permohonan pengesahan lafaz cerai. Mereka perlu menemui hakim dan beritahu kes suami melafazkan cerai secara kurang jelas dgn menyatakan tarikh dan di mana lafaz itu dibuat. Hanya dlm keadaan ini, hakim mahkamah syariah mempunyai kuasa utk menentukan sama ada jatuh talak atau tidak selepas membuat analisa dan kajian terperinci dari pelbagai sudut hukum nikah dan cerai,” katanya. Berikutan itu, Saiful Adli menasihatkan suami isteri supaya tidak menjadikan lafaz cerai dan talak sebagai bahan mainan atau gurauan.

Wednesday, May 30, 2012

Belanjawan 2013 Tumpu Pertumbuhan Berkualiti

Datuk Seri Najib Razak berkata, Belanjawan 2013 akan dibentangkan di Parlimen pada 28 September ini. Perdana Menteri berkata, Belanjawan 2013 akan terus memberi tumpuan kpda pertumbuhan berkualiti dan seimbang serta kebajikan rakyat. Beliau berkata, kerajaan mendengar pandangan semua pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pembabitan rakyat scra menyeluruh dlm merangka belanjawan berkenaan. Kerajaan sentiasa bersikap terbuka utk berinteraksi scra terus dgn sektor swasta, NGO dan industri bg memastikan segala perancangan dan pelaksanaan program dilakukan scra berkesan dan bersifat inklusif.

Adalah penting utk kita bersama2 memberi pandangan dan mencadangkan langkah spesifik bg mengatasi cabaran dan isu semasa, khususnya yg membabitkan kepentingan dan kesejahteraan rakyat keseluruhannya," kata PM ktka berucap pada pembukaan sesi Konsultansi Belanjawan 2013 bersama wakil NGO, pegawai kanan kerajaan dan swasta di Kementerian Kewangan, di sini, semalam.

Sesi perundingan belanjawan itu bertemakan ‘Memacu Transformasi Ke Arah Negara Maju.’ Najib berkata dlm perundingan belanjawan itu, kerajaan menerima 84 memorandum drpd pelbagai pihak dan memberi jaminan akan mempertimbangkannya sbg input dlm Belanjawan 2013. Beliau berkata, sesi perundingan itu adalah proses berterusan yg akan turut membabitkan isu penting yg bakal dilaksanakan menerusi perbincangan kumpulan fokus yg lebih kecil kemudian.

Malaysia kini dlm tahun ketiga perjalanan transformasi ke arah negara maju berpendapatan tinggi. Kita sudah mencapai banyak perkara dlm tempoh pendek itu, tetapi masih banyak yg perlu dilakukan. Justeru, setiap belanjawan perlu menyumbang dan membawa kita lebih dekat ke arah mencapai Wawasan 2020,” katanya. Beliau jg berkata, kerajaan perlu menyediakan peluang yg saksama utk pendidikan dan sektor lain selain memastikan kualiti hidup rakyat yg lebih tinggi. Katanya, usaha transformasi jg menunjukkan perkembangan positif yg mana pd tahun lalu, ekonomi berkembang 5.1 peratus disokong oleh permintaan domestik yg menyaksikan pelaburan swasta meningkat drpd RM95.9 bilion pd 2010 kpda RM111.8 bilion tahun lalu.

CEUPACS Minta Kaji Gaji Pembantu Tadbir

CUEPACS mencadangkan gred minimum N17 pembantu tadbir dikaji semula selain membuka ruang kenaikan pangkat golongan itu drpd gred maksimum N26 kepada gred bersepadu N42. Cadangan itu bg membolehkan kenaikan kerjaya dan pangkat lebih luas kepada 80,000 pembantu tadbir yg dikelompokkan dlm kumpulan sokongan kerajaan.

CUEPACS jg mencadangkan gelaran jawatan itu ditukar kpda pegawai kerani atau pegawai hemat tadbir bg melambangkan peranan kelompok itu selaku kumpulan sokongan yg melicinkan urusan pentadbiran. Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata cadangan itu akan dikemukakan kpda kerajaan melalui suruhanjaya khas penambahbaikan sistem saraan baru perjawatan awam yg akan ditubuhkan tidak lama lagi. Katanya, kajian gred kelompok kakitangan kerajaan itu perlu dilakukan sejajar perubahan tuntutan tugas dan cabaran golongan itu, selain peningkatan taraf hidup rakyat.

Cadangan sebenar (gred minimum) dibincang pada 12 hingga 14 Jun ini dlm bengkel semakan skim gred gaji penjawat awam anjuran CUEPACS di Muar, Johor. Cadangan dibawa kpda suruhanjaya yg akan diumumkan Perdana Menteri atau Ketua Setiausaha Negara (KSN),” katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Ke-16 Kesatuan Pembantu Tadbir dan Pembantu Tadbir Rendah Pendidikan (KEPTAN) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Omar berkata, kajian semula gred minimum N17 bermakna kelompok itu akan menerima kenaikan gaji pokok yg kini dibayar RM926.60 sebulan. Gred (minimum) jawatan jururawat jg U19, jadi (gred bg jawatan) pembantu tadbir kerajaan jg perlu dikaji semula. Kenaikan gred bersepadu memberi mereka peluang kenaikan pangkat gred bersepadu yg mengambil kira pengalaman, kemahiran dan sumbangan kpda organisasi tanpa perlu merujuk kepada kelulusan akademik. Maknanya (bg gred bersepadu) tak perlu ada ijazah atau diploma tetapi ambil kira pengalaman, kemahiran dan sumbangan. Namun, bukan semua boleh dapat gred ini, hanya mereka yg layak sahaja.

Tuesday, May 29, 2012

TMJ Pertahan Sultan Johor Bida WWW 1

Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris ibni Sultan Ibrahim bertitah mempertahankan pembidaan nombor pendaftaran WWW1 oleh ayanda baginda Sultan Johor sambil menegaskan kerabat diraja Johor tidak mengambil sebarang wang drpd kerajaan.
Kerabat diraja Johor tidak ambil duit kerajaan. Sejak era Almarhum Sultan Ibrahim," titah baginda menerusi mesej Twitter. Baginda juga bertitah bahawa pihak2 yg mempertikaikan perkara itu boleh bertanya kepada Menteri Besar Johor ataupun mana2 pegawai2 kerajaan.

Dalam mesej itu, baginda juga bertitah bahawa wang yg diperuntukkan kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar dan baginda sendiri dimasukkan ke dalam Yayasan Iskandar dan Yayasan Ibrahim. Tujuan yayasan2 ini ialah untuk membantu rakyat dan untuk membantu Kerajaan Negeri Johor," kata Tunku Ismail sambil menambah, baginda sendiri, sejak menjadi Raja Muda, tidak mengambil "satu sen pun daripada kerajaan, sehingga ke hari ini."
"Ia wang rakyat. Jadi, sebelum membuka mulut, selidik," titah baginda. Mesej balas Tunku Ibrahim menyusul pandangan diutarakan oleh bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin semalam.

Antara lain Nizar menulis bahawa "RM520 ribu untuk plat nombor pendaftaran WWW 1. Tak akan hendak letak kat kereta Proton atau motor kut?. "Ramai lagi rakyat yg masih kais pagi makan pagi kais petang makan petang!" kata beliau. Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri itu juga menulis bahawa "RM520 ribu boleh dibelanjakan membantu rakyat Melayu Johor yang masih ramai miskin serta memerlukan bantuan untuk keperluan hidup, bina 20 rumah PPRT," katanya lagi.

Laporan media menyebut nombor plat kenderaan WWW 1 berjaya dibida oleh Sultan Johor dengan tawaran tertinggi sebanyak RM520,000. Sultan Ibrahim Ismail mendahului 9,999 pembida lain termasuk Yang di-Pertuan Agong, yang memenangi nombor plat WWW 5 (RM220,000); Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong lai, memenangi nombor plat "WWW 15 (RM24,200)" dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz (WWW 97) bernilai RM100,10.

Baginda memang dikenali sebagai peminat kenderaan mewah yang memiliki koleksi kereta antik dan model terbaru.

(Dipetik dari paper Sinar Harian)

Yang di-Pertuan Agong Berjaya bida WWW 5

Nombor pendaftaran siri WWW yg mencatat rekod bidaan tertinggi di negara ini turut menarik perhatian Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.
Seri Paduka yang berminat dengan nombor WWW 5 berjaya membidanya pada harga RM220,000.

Plat WWW 1 milik Sultan Johor

KUALA LUMPUR: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar memenangi bidaan bg nombor pendaftaran WWW 1 dgn nilai RM520,000, harga tertinggi bagi siri nombor pendaftaran WWW.
Selain baginda, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah turut berada dlm senarai lima pembida tertinggi selepas memenangi nombor pendaftaran WWW 5 dengan harga RM220,000. Keputusan bidaan nombor pendaftaran itu dimuat naik dalam laman web Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), semalam. Bidaan itu dibuka selama 15 hari bermula 30 April lalu hingga 14 Mei lalu.

Tiga lagi pembida tertinggi adalah syarikat One Power International Sdn Bhd bagi nombor pendaftaran WWW 3 dengan harga RM360,000, Aspen Sunrise Sdn Bhd bagi WWW 9 (RM350,000) dan Lim Yan Hai bagi WWW 8 (RM280,500). Nombor pendaftaran WWW 333 menerima bidaan terbanyak iaitu 84 dan dimenangi Titan Pristine Sdn Bhd dengan harga RM110,036.

Pengarah JPJ Wilayah Persekutuan, Mohd Nadzri Osman, berkata keputusan bidaan berkenaan merangkumi 4,908 nombor dalam siri WWW yang dibida. Sementara itu, baki 5,091 akan menjadi nombor semasa apabila siri WWW dibuka untuk pendaftaran bermula 15 Jun ini. Khamis lalu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata nombor pendaftaran WWW 1 mencatatkan tawaran bidaan tertinggi sehingga kini, mengatasi rekod dicatatkan MCA 1 pada 2010 yang dijual pada harga RM300,100.

Sebanyak 18,243 permohonan dengan nilai bidaan RM64,225,838.51 diterima sepanjang tempoh bidaan dibuka dan kutipan hasil daripada pembida berjaya dianggarkan berjumlah RM11.3 juta, iaitu 10 kali ganda daripada kutipan biasa untuk jualan nombor pendaftaran siri lain sebelum ini.

Monday, May 28, 2012

Kelantan JUARA FA 2012

Tahniah buat team kelantan..........
RED WARRIORS CIPTA SEJARAH
Kelantan muncul juara baharu Piala FA setelah berjaya mengalahkan Sime Darby 1 - 0 dalam perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil yg berlangsung pada 19 Mei 2012 yg lalu. Gol tunggal diperoleh melalui sepakan penalti oleh Mohammad Gaddar. Kini Kelantan, The Red Warriors telah berjaya melengkapkan kejuaraan yang diperolehnya iaitu menjuarai Trofi Liga Super pada tahun 2011, Piala Malaysia pada 2010 dan kini muncul Juara Piala FA pada edisi 2012.

* JUARA PIALA MALAYSIA - 2010
* JUARA LIGA SUPER - 2011
* JUARA PIALA FA - 2012

Wednesday, May 23, 2012

Norma Telah Pergi Buat selama2nya....

Innalillahiwainnailahirojiuunn.....kembali jua akhirnya Norma ke pangkuan Penciptanya...moga Norma tenang di alam disana, dipermudhkan segalanya..berakhir sudah derita norma di dunia......semoga Allahyarhamah Norma ditempatkan dikalangan para solehinnn....Aaminnnn

Setelah setahun lebih berjuang melawan penyakit barah otak yg dihadapinya...Norma telah kembali ke Rahmatullah pada pukul 1.00 pagi tadi dan jenazahnya dimandikan di hospital Serdang dan terus di bawa ke Pontian subuh tadi untuk dikebumikan di kampung halamannya....Sesungguhnya Allah swt lebih menyayanginya...kt hanya mampu melihat tetapi tidak dpt merasai penderitaan arwah....Allah uji arwah untuk meringankannya di akhirat kelak...InsyaAllah.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hambaNya..moga Allahyarhamah Norma ditempatkan di kalangan golongan yg beriman..aaamin..buat suaminyer (Talib) moga tabah menghadapi dugaan ini:-). Salam Takziah buat family Kak Moon & Talib. Semoga terus tabah. Semoga rohnya dicucuri rahmat & ditempatkan dikalangan org2 yg beriman. Amin... AL-FATIHAH...moga tabah mghadapi smua ini....Al-Fatihah buat Norma semoga keluarga beliau redha n tabah menghadapi dugaan ini... AMIN.....AL-FATIHAH......

Friday, May 11, 2012

9 Panduan Mudahkan Kelahiran

1. Urutan Perineal
Urutan yg dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan krna ia sedikit sebanyak dapat membantu anda memudahkan proses pelahiran yg bakal dilalui dan mengurangkan risiko koyak semasa meneran. Anda digalakkan untuk memulakan urutan ini iaitu di antara bahagian dubur dan faraj bermula drpd minggu ke-34 kehamilan sehinggalah ke saat mahu melahirkan.

Sebelum melakukan rutin urutan, pastikan jari anda benar2 bersih. Urutan ini boleh dilakukan dgn menggunakan minyak tertentu yg berasaskan sumber bahan semula jadi. Antaranya minyak kelapa dara, minyak zaitun dll. Dalam pada itu, elakkan penggunaan minyak bayi ataupun jeli petroleum. Namun, anda dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat drpd doktor terlebih dahulu.

2. Senaman Kegel
Senaman ini baik untuk menjadikan otot vagina lebih anjal. Dengan yg demikian, otot berkenaan boleh mengembang dgn lebih baik apabila tiba proses kelahiran. Senaman ini juga bagus untuk kekuatan otot rahim. Menariknya, senaman ini boleh dilakukan di mana sahaja tanpa perlu ada orang lain mengetahuinya. Antara teknik senaman Kegel yg boleh anda lakukan ialah menahan air kencing separuh jalan dan kira sampai 10 dan kemudian dilepaskan bakinya.

3. Teknik Pernafasan
Di minggu2 terakhir kehamilan, anda sangat digalakkan untuk melakukan senaman secara tetap spti berjalan2 selama 30 minit selepas makan malam sambil berlatih melakukan teknik pernafasan yg bakal anda aplikasikan ketika dlm proses pelahiran. Ketahuilah, teknik pernafasan amat penting untuk dikuasai krna ia dapat membantu ketika anda menahan sakit dan sewaktu proses meneran.

4. Tidur Mencukupi
Sudah menjadi kelaziman bagi wanita hamil mengalami kesukaran untuk tidur di minggu2 akhir kehamilan. Biarpun begitu, anda dinasihatkan untuk memastikan jumlah jam tidur adalah mencukupi. Hal ini sangat penting untuk memastikan anda kekal bertenang semasa melahirkan nanti.

5. Keadaan Selesa
Ketenangan fikiran dan kemantapan mental serta emosi sangat penting. Proses pelahiran akan berlangsung dgn lancar sekiranya anda berada di dalam keadaan selesa. Apatah lagi, keadaan yg tergopoh2 akan menyebabkan proses kelahiran memakan masa yg lama. Sikap yg tenang dan selesa dapat menghindarkan anda drpd menerima apa2 jg jenis alat bantuan kelahiran spti vakum atau forsep. Oleh itu, cuba tenangkan diri sejak dari rumah lagi sebelum berangkat ke hospital.

6. Teman Kuat Semangat
Apa yg paling penting dlm memudahkan kelahiran bayi ialah sokongan drpd yg tersayang. Di waktu anda perlu berhadapan dgn segala macam tekanan untuk melahirkan, keberadaan suami di sisi pasti dapat mengurangkan serba sedikit tekanan yg dialami. Namun, suami perlulah mempunyai semangat yg kental agar dia mampu memberi sokongan ketika anda berhadapan dgn kesakitan untuk melahirkan bayi.

Selain drpd suami, anda boleh meminta ibu atau ahli keluarga yg lain untuk menemani. Oleh yg demikian, ada baiknya untuk anda menentukan siapa yg bakal menemani di dalam bilik bersalin nanti. Malah, pilihan kedua selain drpd suami perlu ada agar anda tetap ada peneman jika tiba masanya nanti suami menghadapi masalah spti takut darah, lemah semangat dll.

7. Perguna Graviti
Amalan sentiasa bergerak dgn berjalan2 dapat membantu anda ketika proses pelahiran. Malah, jangka masa proses pelahiran boleh menjadi pendek jika anda berdiri tegak. Keadaan sebegini berupaya membantu bayi masuk ke saluran peranakan dgn betul. Oleh kerana itulah, anda tidak disarankan untuk hanya berbaring di atas katil. Adalah lebih baik anda berjalan2 di sekitar kawasan bilik bersalin sambil ditemani suami untuk memudahkan bayi “turun” sekali gus mempercepatkan proses pelahiran.

8. Baring Mengiring Ke Kiri
Amalan sebegini juga amat diyakini mampu mempercepatkan bukaan serviks. Berbaring mengiring ke kiri adalah lebih baik daripada berbaring terlentang kerana posisi ini akan memberi sedikit tekanan kepada bayi untuk membantunya menolak “keluar” dengan cepat.

9. Makan Secukupnya
Pastikan apabila sudah mendekati tarikh jangkaan bersalin, anda makan secukupnya. Ini sangat penting bagi memastikan anda mempunyai tenaga untuk proses meneran. Sekiranya tiada selera makan, banyakkan makan kurma kerana ia berupaya memberi tenaga tambahan kepada tubuh badan.

Wednesday, May 9, 2012

Pulangkan Hospital Serdang

Kesatuan kakitangan UPM dakwa Kementerian Kesihatan tidak tepati janji. Kesatuan kakitangan Universiti Putra Malaysia (UPM) mendakwa Kementerian Kesihatan gagal memberi kemudahan pembelajaran kepada pelajar universiti itu di Hospital Serdang spti yg dijanjikan, sejak 10 tahun lalu. Sehubungan itu, Kesatuan Kakitangan Am (KEPERTAMA) meminta kementerian terbabit supaya 'memulangkan' hospital berkenaan yg dibina di atas tanah seluas 18 hektar milik universiti itu.

Pengerusi KEPERTAMA universiti, Mohd Zailani Abdul Razak, berkata tapak tanah hospital itu diserahkan untuk dibangunkan sbg hospital pada 1998 tanpa sebarang pampasan. Bagaimanapun, melalui persetujuan bersama, hospital membenarkan UPM menggunakan kemudahan hospital untuk proses pembelajaran pelajar fakulti perubatan kami. Apa yg mengecewakan sehingga kini UPM tidak diberi keutamaan untuk menggunakan hospital itu sbg pusat pengajaran dan permohonan sebelum ini ditolak disebabkan beberapa isu.

Pemulangan hospital berkenaan memberi manfaat kepada lebih 1,500 pelajar perubatan yg sebelum ini terpaksa menjalankan latihan di Hospital Kuala Lumpur (HKL), Hospital Kajang dan Hospital Kuala Pilah. Mohd Zailani berkata, perkara itu perlu ditangani segera bagi membolehkan pihak universiti menambah pengambilan pelajar perubatan selain meningkatkan mutu rawatan di hospital itu.

Sementara itu, Pengerusi Gabungan Majlis Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti Malaysia (GAKUM), Datuk Omar Osman, berkata pihaknya menyokong desakan KEPERTAMA bagi membolehkan universiti mempunyai hospital sendiri spti Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Malaya (UM). GAKUM berharap satu rundingan bersama menteri perlu diadakan bagi mencapai satu keputusan baik dan pada masa sama, kempen tandatangan sokongan pelajar, pengajar serta penduduk sekeliling sedang diambil.

Tuesday, May 8, 2012

Warga Felda Dapat Durian Runtuh

Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pemberian "durian runtuh" sebanyak RM1.689 bilion kepada peneroka FELDA berikutan penyenaraian FELDA Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia bulan depan. Perdana Menteri berkata, pengagihan fasa pertama membabitkan RM5,000 kepada peneroka diikuti fasa kedua RM5,000 untuk isteri dan fasa ketiga RM5,000 untuk generasi kedua. Beliau mengumumkan berita gembira itu di depan lebih 30,000 peneroka di padang FELDA Jengka 8, Pahang sempena Majlis Sejahtera Peneroka Bersama Perdana Menteri, di FELDA Jengka 8, Jerantut, hari ini..

Peneroka FELDA akan menerima berita gembira mengenai jumlah ‘durian runtuh’ yg dijanjikan kerajaan sebagai tanda penghargaan kepada peneroka setia memaju dan mengusahakan ladang sawit dan getah sejak 40 tahun lalu. Pemberian durian runtuh secara tunai itu bagi memenuhi janji kerajaan ketika pengumuman Bajet 2012 dan sempena penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) di Bursa Malaysia, bulan depan. Durian runtuh ini bukan setakat memberi manfaat kepada peneroka, malah isteri, anak dan cucu, termasuk generasi kedua, ketiga dan keempat peneroka FELDA serta pekerja dlm sektor perladangan kelapa sawit yg dianggarkan berjumlah dua juta orang. Ia akan dibayar lebih drpd dua kali kerana jumlahnya yg besar. Terpulanglah kepada peneroka bagaimana mereka mahu menggunakannya untuk keluarga dan masa depan. Wang durian runtuh itu diperoleh menerusi pelbagai sumber dana dalaman FELDA yg akan diperoleh semula apabila proses penyenaraian FGVH selesai.

Masyarakat luar FELDA mungkin bertanya mengapa peneroka FELDA menerima pelbagai sumbangan. Hakikatnya, dana itu bukan drpd kerajaan, sebaliknya dana dalaman FELDA sendiri. Sementara itu, Presiden dan Ketua Eksekutif FGVH, Datuk Sabri Ahmad, berkata ia adalah pengiktirafan kerajaan atas ketabahan warga FELDA menempuh pelbagai dugaan dan ranjau terutama kekurangan kemudahan asas di tanah rancangan itu suatu masa dulu. Ia bagi mengiktiraf penat lelah peneroka memajukan tanah yg pada masa itu tidak memiliki bekalan elektrik dan sistem jalan raya yg baik. Nilai pemberian itu dijamin menyamai maksud ‘durian runtuh’ kerana ia dibuat sbg satu lonjakan berganda kepada bonus peneroka. Sehubungan itu, semua warga FELDA akan meraih pelbagai manfaat dan faedah ketara hasil pemberian wang berkenaan.

Dalam pada itu, seorang pemerhati pasaran, berkata semua 112,635 warga FELDA bakal meraih sekurang2nya empat manfaat drpd penyenaraian FGVH.
Sbg permulaan, mereka ditawarkan borang biru dlm tawaran awam permulaan (IPO) sempena penyenaraian yg melayakkan mereka melanggan sejumlah saham dlm FGVH. Mereka jg mendapat dividen tambahan menerusi sebuah tabung amanah berdaftar yg memegang 20 peratus kepentingan peneroka dlm FGVH, dianggarkan bernilai RM3.7 bilion. Selain itu, walaupun Koperasi Permodalan FELDA Bhd (KPF) tidak menjadi sebahagian drpd pelan penyenaraian FGVH, peneroka masih mendapat dividen daripada KPF menerusi pelaburannya dalam Felda Holdings Bhd (FHB). Manfaat keempat pula adalah penyenaraian FGVH tidak membabitkan pindah milik tanah peneroka dan mereka akan terus menikmati hasil drpd ladang yg mereka uruskan. Penyenaraian hanya membabitkan sejumlah 355,846 hektar tanah milik FELDA yg akan dipajak oleh FGVH. Ia tidak menyentuh walau seinci pun tanah milik peneroka dan lebih 1.6 juta ahli keluarga mereka yg berjumlah 500,000 hektar. FGVH yg dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan menerusi FELDA dianggarkan memilik modal pasaran berjumlah RM18 bilion apabila disenaraikan.

Friday, May 4, 2012

Dinosaur Kembali Di Pusat Sains

Pameran Dinosaur ‘Hidup Semula’ kembali diadakan di Pusat Sains Negara buat kali kedua dgn menampilkan lebih 30 spesies haiwan purba berkenaan dgn pendekatan lebih interaktif dan realistik menggunakan teknologi animatronik.

Pengarah Pusat Sains Negara, Prof Madya Dr Irmawati Ramli, berkata pameran selama tiga bulan berkenaan bermula secara rasmi semalam, akan membawakan pengalaman menyeluruh merangkumi habitat, maklumat mengenai penemuan haiwan itu, pergerakan juga bunyian dan banyak lagi. Pameran dilancarkan secara rasmi hari ini (semalam) adalah anjuran bersama Cityneon Holdings dan EMS Holdings, bermula 1 Mei hingga 31 Julai dgn tujuan memberi pendidikan secara berhibur pada zaman prasejarah mengikut spesies yg ada. Antara aktiviti disediakan adalah lawatan berkumpulan, sesi aktiviti, pertandingan berlumba dgn dinosaur, kiosk dinosaur (mewarna dan melukis), ekspedisi dan menunggang haiwan berkenaan.

Bayaran masuk RM15 bagi dewasa dan RM12 untuk kanak2 berusia antara 7 hingga 12 tahun, pelajar dgn kad pengenalan, serta percuma bagi kanak2 berumur bawah enam tahun. Maklumat lanjut boleh didapati di laman web www.dinosaurslive.con.my atau www.facebook.com/dinosaurslive.my.

Jenazah Bob Kuman Selamat Dikebumikan

Jenazah pelakon dan pelawak popular Bob Kuman atau Husni Mohd Rawi, 41, yg meninggal dunia semalam, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sega Hulu, Rantau, kira2 11.30 pagi tadi. Allahyarham dipercayai menghembuskan nafas terakhir di sisi isterinya, Normah Othman di rumah mereka di Pangsapuri Silvia, Kota Damansara, kira2 jam 4.40 petang semalam. Kesihatan Allahyarham dilaporkan mula terganggu selepas terjatuh ketika menjalani penggambaran drama pada 2010. Kira2 200 orang termasuk ahli keluarga, saudara-mara dan rakan artis Allahyarham seperti Saiful Apek, Yassin Senario, penyanyi Hattan, Elly Suriati dan Cat Farish berada di tanah perkuburan itu.

Sementara itu, adik bongsu Allahyarham, Shahrin Nadzmi, 32, berkata jenazah abangnya tiba di rumah ibu mereka di Kampung Sega Tengah pada jam 11.15 malam tadi. Katanya, Allahyarham adalah anak sulung drpd tujuh beradik. Sementara itu, Saiful Apek pula berkata, hubungan beliau dgn Allahyarham memang rapat dan beliau terkilan kerana tidak dapat berjumpa Allahyarham di saat akhir sebab sibuk dengan tugas. Kali terakhir saya jumpa Allahyarham dua minggu lalu. Walaupun lama tak jumpa tapi kami selalu berhubung dgn telefon. Allahyarham ada menyatakan hasrat beliau untuk menerbitkan filem dan kami merancang untuk membuatnya bersama. Allahyarham juga ada berpesan nak membuat sesuatu pada dunia artis.

Ibu saudara Allahyarham, Maziah Abu Bakar, 56, pula mengambil kesempatan memohon sesiapa saja yang mengenali Bob Kuman supaya memaafkan Allahyarham jika ada kesalahan. "Kita sama2 berdoa semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman,"

Komplikasi Jantung Punca Bob Kuman Meninggal

KUALA LUMPUR, 4 MEI 2012: Pelawak, pelakon dan penyanyi Husni Mohd Rawi atau Bob Kuman, 41, telah disahkan meninggal dunia di rumahnya, di Seksyen 11, Kota Damansara, Petaling Jaya, jam 4.38 petang, semalam, berikutan komplikasi jantung, darah tinggi dan paru-paru berair.

Menerusi laporan akhbar Berita Harian hari ini, adik Allahyarham, Syahrin Madzmin, berkata Bob meninggal dalam tidur berikutan komplikasi penyakit yg dihadapi dan keadaan itu disedari isterinya yg cuba mengejutkannya. Arwah dipercayai menghidap penyakit jantung, kencing manis, paru-paru berair dan obesiti. Masalah sesak nafasnya bertambah teruk serta berlarutan sejak penghujung tahun lalu. Dia yg terbabit dgn penggambaran drama Jangan Pandang Belakang Congkak ketika itu berdepan masalah penafasan teruk apabila miang buluh masuk menerusi hidung dan mengakibatkan pendarahan banyak.

Suasana pilu menyelubungi kediaman Allahyarham, malah emak, Khatijah Yasin, 69, dan isteri Allahyarham, Norma Othman, 29, enggan ditemubual. Turut tidak dapat menahan kesedihan ialah rakan artis yang paling akrab dengannya, Saiful Apek. Antara yg menziarah ialah Presiden Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), Harun Salim Bachik; Pemangku Timbalan Presiden SENIMAN, Zed Zaidi, Datuk Hattan, Adlin Aman Ramlie, Enot, Aqasha, Azlee dan Wahid Senario.

Jenazah Allahyarham dibawa ke Masjid Kota Damansara Seksyen 5, di sini untuk diuruskan sebelum dibawa pulang ke kampung halamannya di Kampung Sawah, Negeri Sembilan, selepas solat Isyak. Difahamkan, jenazah dijangka dikebumikan selewat2nya pagi ini di Tanah Perkuburan Kampung Sega Hulu Kuala Sawah, Negeri Sembilan di atas permintaan keluarga.

Thursday, May 3, 2012

Bob Kuman Meninggal Dunia

Salam Takziah dan Al-Fatihah buat keluarga Allahyarham, semoga rohnya ditempatkan dikalangan mereka yg beriman, AL-FATIHAH.....
SHAH ALAM - Pelakon dan pelawak, Bob Kuman telah meninggal dunia pada jam 4.38 petang di rumahnya di Apartmen Salvia, Seksyen 11 Kota Damansara. Berita kematian disahkan sendiri oleh Pemangku Timbalan Presiden Seniman, Zed Zaidi sebentar tadi.
Allahyarham meninggal dunia di sisi isterinya di rumah mereka di Kota Damansara. Beliau menghembuskan nafas terakhir kira2 dua minggu selepas tersebar angin kononnya telah meninggal dunia. Ketika tersebarnya khabar angin, Allahyarham, nama sebenarnya Husni Mohd Rawi, menyindir dengan berkata ‘tahniah' kepada mereka yg bertanggungjawab menyebarkan berita kononnya sudah meninggal dunia. Menurut Bob Kuman, 40, tindakan melampau didakwa didalangi oleh orang2 yg mahu mengambil kesempatan di atas kesusahan yg dialaminya ketika ini. Ekoran khabar angin tempoh hari, berita kematiannya hari ini tidak dipercayai sebahagian peminatnya. Kesihatan Bob Kuman mula terganggu selepas terjatuh ketika menjalani penggambaran drama Jangan Pandang Belakang Congkak akhir 2010, yg menyebabkan dia mengalami masalah sesak nafas.

Jenazah dibawa ke Masjid Kota Damansara pada jam 6.30 petang ini untuk dimandikan. Jenazah akan disolatkan selepas Isyak dan kemudiannya akan dibawa untuk dikebumikan di kampung allahyarham di Rantau, Negeri Sembilan.