Islamic Clock

Wednesday, December 26, 2012

Mendiang Keng Yaik Diberi Penghormatan Negara

Mendiang Tun Dr. Lim Keng Yaik pagi ini diberi penghormatan negara di kediamannya di Tropicana Golf & Country Resorts, dekat ini. Upacara yang dimulakan pada pukul 8.30 pagi itu dihadiri hampir 1,000 orang termasuk kenamaan dan diplomat asing.

Keranda mendiang kemudiannya dibalut dengan Jalur Gemilang sebelum diusung ke kenderaan oleh anggota Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia. Mayat mendiang diarak menuju Menara Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) di Pudu Ulu sebelum dibawa ke Krematorium di Jalan Kuari untuk upacara penghormatan terakhir dan upacara-upacara keagamaan.

"Sepanjang tempoh dalam Kabinet, beliau berjaya memperjuangkan kepentingan ekonomi negara melalui usaha-usaha kita menstabil harga komoditi negara. Dalam bidang politik, sebagai Presiden Gerakan, malah sebelum itu lagi, beliau banyak memberi sumbangan dalam konteks memperjuangkan kepentingan Barisan Nasional (BN). "Mendiang juga amat percaya pentingnya negara ini yang berbilang kaum dan agama dapat hidup aman dan damai," jelasnya.

Di peringkat antarabangsa pula, kata Najib, mendiang berjaya mewujudkan hubungan dengan beberapa negara dalam usaha memacu dan memperjuangkan kepentingan negara.

"Kehilangannya amat dirasai negara dan saya serta isteri secara peribadi. Mendiang memiliki gaya yang tersendiri, susah nak cari pemimpin seperti beliau dalam politik negara. Kita akan merindui dan mengingatinya sepanjang masa," katanya. Bekas Menteri Tenaga, Air dan Telekomunikasi itu meninggal dunia di rumahnya di Tropicana Country Resort dekat sini, pukul 5.13 petang Sabtu lalu pada usia 73 tahun.

No comments:

Post a Comment