Islamic Clock

Sunday, October 27, 2013

Lamanya X Berblog

Lamanya mama x menulis blog nie...sbnrnya xsmpat nak meluangkan masa atas sbb yg xdpat nak dielakkan...
Insyaallah lepas ni mama akan cuba cari masa untuk berblog s
etiap hari....

Tuesday, October 1, 2013

Terapi Minda

Rencah Kehidupan

Onak Duri Dalam Kehidupan...

Andai jatuh, bangkitlah...
Bila kecewa, sabarlah.....
Bila menangis, senyumlah...
Andai hilang harapan...
.....BERDOALAH....
Moga BAHAGIA.......Aamiiin.....
Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk meminta maaf pada orang yg telah aku buat kesalahan, dan berilah aku kekuatan untuk memaafkan orang yg telah membuat kesalahan padaku....

412,245 gagal bayar balik PTPTN

Kuala Lumpur: Seramai 412,245 drpd 1.24 juta peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) gagal membayar balik pinjaman sehingga 30 Ogos lalu. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata drpd jumlah itu, Melayu mencatat jumlah tertinggi iaitu 328,550 orang, diikuti Cina (55,445) dan India (28,250). Beliau berkata, PTPTN sudah membuka 12 pejabat PTPTN negeri, dua pusat sehenti dan empat pejabat cawangan di lokasi strategik bagi membolehkan peminjam mengadakan rundingan untuk penyelesaian hutang. Tindakan menyenarai hitam ke luar negara adalah langkah terakhir kepada peminjam tegar, selepas pelbagai peringatan tidak dipedulikan.

PBSMR ganti PMR

Kuala Lumpur: Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang dimansuhkan tahun depan dijangka digantikan dengan peperiksaan baru dikenali sebagai Pentaksiran Berasaskan Sekolah Menengah Rendah (PBSMR) yang hanya membabitkan empat subjek teras.

Cacat Fizikal Bukan Penghalang

FELDA BUKIT BADING - “Walaupun sekadar berkenalan melalui facebook, namun saya dapat rasakan suami seorang yg baik hati. Melihat sendiri dia memandu kereta walaupun tiada tangan, suara hati saya kuat mengatakan dia bukan OKU biasa.” Demikian secebis kisah cinta antara Hedza Azwin Hasbullah, 25, yng disatukan dengan seorang OKU dari Felda Bukit Bading, Mat Jamil Ramli, 29, pada 6 September lalu, manakala majlis sambut menantu pula diadakan di sini, kelmarin.
Hedza Azwin yg berasal dari Melaka berkata, dia mula berkenalan dgn suaminya menerusi facebook sekitar 2010 dan pada awalnya hanya menganggap Mat Jamil sebagai kawan biasa serta rakan sekerja memandangkan mereka bernaung di bawah syarikat sama, tetapi berlainan cawangan. Namun katanya, lama-kelamaan perasaan sayang mula bercambah kerana sikap Mohd Jamil yg begitu mengambil berat dan baik hati.

“Suami bekerja sbg pereka grafik di Subang Jaya, manakala saya di Melaka. Mulanya saya sukar mempercayai dia boleh memandu kereta, namun tanggapan itu berubah ketika kami bertemu apabila dia (suami) datang sendirian sambil memandu kereta. "Ketika itu hati saya kuat mengatakan suami bukan calang2 orang. Walaupun OKU, saya yakin dia seorang yg berdikari dan kuat semangat. Biarpun suami tidak sempurna, namun saya tidak rasa kekurangan itu, sebaliknya bersyukur kerana bertemu jodoh dengan insan yg sentiasa berfikiran positif,” katanya, kelmarin.

Sementara itu, Mat Jamil yang merupakan anak ketiga bagi pasangan Ramli Husin, 55 dan Jarah Mohamad, 52, berkata, dia tidak mempunyai kedua2 belah tangan sejak lahir dan bersyukur kerana dikurniakan isteri yg cukup memahami. “Walaupun tidak mempunyai tangan, saya sentiasa berfikiran positif. Sejak kecil saya dididik berdikari, malah saya turut mengambil SPM bersama pelajar normal pada 2003 di SMK Ajil,” katanya.

Hepy Besday To U.......

Hepy Besday to U.....hapy besday....ku ingin ucapkan buatmu...ku xpernah melupainya tapi ku takut ucapanku x diterima.... ku xmampu nak mengharap apa2 lg...nnti diriku kan kecewa lg....diriku dah tiada ditempat lg disisimu...ku redha n pasrah akan segalanya.....ku xmmpu nak mengharap n menagih kasih org yg xsudi.... moga Allah swt memberikan aku kekuatan n ketabahan dalam meneruskan sisa2 hidupku ini.....ma n ayah doakanla yg terbaik buat anak2mu ini......kau lah yg sentiasa memberi semangat n dorongan dikala aku susah n senang...dikau jg sentiasa mengambil berat akan anak2 dan jg cucu2mu...dikau jg la yg sentiasa membantu jk kami dalam kesusahan....dikau xpernah membiarkan kami dlm kesusahan...kami sayang kamu semua dunia akhirat.. dikaula semangat hidup untuk kami semua terus berjuang dalam menempuhi onak dan ranjau kehidupan yg penuh dgn liku2 yg tiada penghujungnya.........

Ya Allah kau ubatilah luka di hatiku....kau berilah aku kekuatan n semangat........

Friday, August 30, 2013

Balik Kampung Musim Buah2an

Malam ni mama sekeluarga akan bertolak balik kampung......anak2 mama pastila happy n seronok balik kampung n makan buah2an tempatan yg menjadi kegemaran anak2...doakan kami sekeluarga selamat sampai ke destinasi.......

Saturday, August 17, 2013

Ramadhan n Syawal Telah Berlalu

Agak lama mama tak berkesempatan untuk berceloteh di blog mama ini, Ramadhan dah berlalu...Syawal pun dah berlalu....Insyaallah jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki berjumpa lg kita di Ramadhan n Syawal yg akan datang....mudah2an.....

Senyum, ketawa, ceria berduka dah jadi lumrah dalam kehidupan insan bergelar manusia....hari ini kita bahagia, ceria n gembira tapi hari esok belum tentu lg....inilah putaran roda dalam kehidupan..... Bersyukurlah dgn apa yg kita ada...nikmat sihat yg x ternilai yg Allah berikan kpda kita...Alhamdulillah bersyukur kita ke hadratnya.....

Monday, June 24, 2013

Hepy Besday Mama

Selamat hari lahir moga dipanjangkan umo n dimurahkan rezeki oleh-NYA.....

Tuesday, June 4, 2013

Seniman S. Shamsudin Meninggal Dunia



Pelakon veteren terkenal seniman S. Shamsudin telah kembali ke rahmatullah pagi tadi jam 10.56 pagi tadi di rumahnya. Semoga Allah mencucurkan rahmat terhadap rohnya. Al-Fatihah..

Monday, May 20, 2013

Adik Jatuh Di Nursery

Pada hari Khamis yg lepas bersamaan 16 Mei 2013, mama menjemput anak2 di nursery seperti biasa. Bila ambik Adik Iesya mama agak terkejut melihat dahi adik benjol yg amat.....tersentap kejap mama melihatnya. Bila tanya cikgunya, katanya Adik Iesya jatuh. Tapi yg peliknya mcm mana adik jatuh sampai lebam n benjol cam tu skli.... yg mama rasa xsedap hati bukan apa Adik dok cakap cikgu ida yg buat adik....sampai tido pun ngigau cakap xnak g sekolah nnti cikgu ida buat adik lg....so lepas ambik dari nursery malam tu jgak mama n papa bawa adik ke klinik untuk follow up dgn Doktor...terkejut Doktor cam mn jatuhnya sampai benjol cam tu skli tanya Doktor?

Kata Doktor, saraf darah adik kat dahi mungkin pecah tu yg benjol besar semacam...Ya Allah risaunya mama....Doktor mnta mama pantau keadaan adik dlm masa seminggu ini takut efek lain. Doktor kata kalau xder simpton lain seperti muntah2 ker Insyaallah xder apa la. Mama pun berharap adik akan beransur pulih sepenuhnya seperti sediakala.

So pagi ini (Isnin, 20hb. Mei 2013)mama menghubungi pengetua sekolah untuk memaklumkan akan hal ini dan untuk mendapat penjelasan yg sebenarnya. Mama harap perkara ini xkan berulang lg. Ikhlaskanlah diri kita dalam mencari rezeki.

Friday, May 10, 2013

Azizan Selamat Jalani Pembedahan

Bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak selamat menjalani pembedahan memotong kedua-dua belah kakinya yang dijangkiti kuman di Hospital Pulau Pinang (HPP) semalam. Setiausaha Akhbar beliau, Mohd. Helmi Khalid berkata, Azizan dibawa masuk ke dewan bedah pada pukul 6.30 petang dan pembedahan memotong kaki kanannya selesai dua jam kemudian. Beliau selamat menjalani pembedahan kaki kanan dan keadaannya dilaporkan stabil tetapi belum sedarkan diri,” katanya ketika dihubungi malam tadi.

Jelasnya, doktor yg mengawasi jangkitan pada kaki kiri Azizan kemudiannya membuat keputusan untuk memotong kaki berkenaan selepas mendapati jangkitannya semakin serius. Katanya, pembedahan memotong kaki kiri selesai pada pukul 11.30 malam tadi. Terdahulu, katanya, keluarga Azizan sukar untuk menerima nasihat doktor agar kedua-dua kaki Azizan dipotong bagi mengelak jangkitan kuman merebak ke seluruh badan.

“Doktor menasihatkan supaya kedua2 belah kaki Azizan dipotong dari bawah paras lutut. Kedua2 isteri dan anak2 beliau akur dgn nasihat tersebut selepas perbincangan dilakukan,” katanya. Azizan, 69, yg juga Pesuruhjaya Pas Kedah dimasukkan ke HPP selepas mendapat jangkitan kuman di kaki dan menerima rawatan di Kedah Medical Centre sejak Isnin lepas.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 Ahad lepas, Azizan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Limau dgn mengalahkan sepupunya, Fazillah Mohd. Ali yg mewakili Barisan Nasional dengan majoriti 2,774 undi. Sebelum dibedah, beberapa orang kenamaan melawat Azizan termasuk Ahli Parlimen Jerai, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mahadzir Khalid dan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin.

Wednesday, May 8, 2013

Bekas MB Kedah kritikal

Bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dilaporkan berada dalam koma dan kini dirawat di Hospital Pulau Pinang. Azizan ditempatkan di Unit Penjagaan Koronari (CCU) hospital tersebut. Bekas Setiausaha Politik Azizan, Muhammad Sanusi Md Nor mengesahkan Azizan, 70, kini dipantau rapi oleh doktor dan dalam keadaan koma.

“Azizan koma sejak pukul 5.30 pagi tadi. Beliau dipindahkan dari sebuah hospital swasta di sini petang kelmarin selepas mengalami jangkitan virus di bahagian kaki. Jangkitan itu melarat dan setelah diberi antibiotik, Azizan alah dan koma,” katanya. Muhammad Sanusi berkata, beliau sempat membacakan Yasin dan berzikir di sebelah Azizan, dan dilihat memberi respons dengan kejip matanya.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Azizan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Limau dengan mengalahkan sepupunya Fazillah Mohd Ali yang mewakili Barisan Nasional (BN) dengan majoriti 2,774 undi. Bagaimanapun, Pas kehilangan kuasa pentadbiran kerajaan negeri apabila BN memenangi 21 dari 36 kerusi Dun untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Friday, May 3, 2013

Selamat Mengundi

Selamat mengundi buat semua kawan2. Mana yg baru memulakan perjalanan balik kampung mengundi, sama ada petang ini, malam nanti atau esok pagi diucapkan pandu cermat jiwa selamat. Media massa sama ada TV, radio, Newspaper dan media alternatif semuanya da canang manifesto masing2. Pilih golongan yg mahu melaksanakan kepimpinan yg bersih, cekap dan amanah, berkongsi dengan rakyat secara adil dan BUKAN hanya hiburan terkinja2 sahaja. Kepimpinan hari ini adalah untuk generasi akan datang. Anda pasti mahukan suasana pembesaran terbaik buat generasi akan datang. Macam mana? anda tahu jawapannya.. ;)

Friday, April 19, 2013

Rumah Mampu Milik Utk Penjawat Awam

Putrajaya: Sebanyak 10,336 unit rumah mampu milik dibina di sini menerusi projek Program Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) sebagai satu usaha terbaru kerajaan membantu penjawat awam memiliki rumah mampu milik yang berkualiti.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, harga yang ditawarkan bagi skim perumahan itu sangat istimewa iaitu antara RM150,000 dan RM300,000 mengikut keluasan lantai minimum tidak kurang 1,000 hingga 1,500 kaki persegi. Menurutnya, penjawat awam yang berkhidmat dan bermastautin di Putrajaya dengan pendapatan isi rumah bulanan tidak melebihi RM8,000 sebulan akan diberi keutamaan untuk memiliki kediaman itu.

“Lebih istimewa mereka hanya perlu perlu membayar minimum RM2,000 (sebagai deposit), lepas itu tak payah bayar sehingga rumah siap maknanya bila rumah siap dan sudah masuk baru mula bayar. “Mana ada kerajaan lain macam ini. Kita bantu, mengisi harapan rakyat dan menepati janji...kita membawa harapan, yang benar-benar boleh membawa transformasi kepada negara, dan Insya Allah kalau rezeki bertambah, hasil negara bertambah, saya tak akan lupa jasa penjawat awam,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran PPA1M di sini, semalam.


Aishah Ghani Meninggal Dunia


Salam takziah dan AL-FATIHAH......AMIN........
Veteran Umno Tan Sri Aishah Ghani, 90, meninggal dunia di Hospital Gleneages Kuala Lumpur di sini pada 12.50 tengah hari Jumaat kerana sakit tua, demikian menurut cucunya Ahmad Arif Astaman.

Bekas Menteri Kebajikan Masyarakat Tenat

KUALA LUMPUR 18 April - Veteran UMNO yang juga Bekas Menteri Kebajikan Masyarakat, Tan Sri Aishah Ghani, 90, hari ini dilaporkan dalam keadaan tenat dan tidak stabil selepas dimasukkan di sebuah hospital swasta sejak Sabtu lalu. Menurut salah seorang ahli keluarganya, Aishah telah beberapa kali keluar masuk hospital kerana mengalami masalah kesihatan akibat sakit tua dan dikatakan stabil sebelum keadaannya menjadi semakin tenat hari ini.

"Sejak dimasukkan semula ke hospital Sabtu lalu, keadaan beliau masih lagi stabil malah mampu untuk bercakap dan mengenali seluruh ahli keluarga serta kenalan yang datang melawat. "Namun, sejak pagi tadi keadaannya menjadi tidak stabil malah keupayaannya untuk bercakap sudah tiada. Bagaimanapun tiada sebarang tanda-tanda sakit luar biasa yang ditunjukkan beliau, hanya sakit biasa yang dialaminya kerana tua," katanya ketika di temui di sini hari ini.

Ahli keluarga Aishah kini hanya mampu berdoa yang terbaik buat beliau dan reda dengan segala kemungkinan yang akan berlaku. Mereka turut mengharapkan agar seluruh rakyat Malaysia khususnya yang mengenali beliau agar turut sama mendoakan kesihatan tokoh politik itu kembali pulih seperti sedia kala.

Aishah merupakan wanita pertama di Malaysia yang dilantik sebagai senator pada 1963 dan merupakan wakil wanita pertama dari Malaysia ke Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Beliau juga pernah dilantik menjadi Menteri Kebajikan Masyarakat dari 1973 hingga 1984.

Azean Irdawaty Kritikal

Seniwati Azean Irdawaty kritikal, barah merebak

Seniwati Azean Irdawaty, 56, kini sedang berada dalam keadaan kritikal apabila doktor pakar mendapati barah tumornya sudah merebak ke kawasan vaskular tubuh beliau. Kawasan vaskular terkandung banyak urat-urat pengaliran darah. Ada kemungkinan, kehilangan darah yang banyak memerlukan darah tambahan. Antara risiko yang mungkin Azean hadapi ialah jantungnya boleh berhenti berdenyut. Seorang doktor dari Hospital Sungai Buloh di mana Azean akan dibedah memaklumkan kepada keluarganya bahawa komplikasi-komplikasi lain memberikan risiko satu hingga lima peratus.

Azean sepatutnya dibedah semalam, Khamis 18 April 2013 tetapi terdapat insiden kemalangan maut mangsa lain yang lebih memerlukan pembedahan dengan segera. Untuk itu, pembedahan Azean telah dijadualkan semula pada Isnin, 22 April 2013. Berdasarkan pengemaskinian laman Facebook anak bongsunya, Inessa Irdayanty, pembedahan tersebut perlu dijalankan dengan teliti kerana tumor tersebut perlu dikeluarkan daripada selaput perlindungan otak ibunya.

Justeru, pembedahan ini nanti akan memakan masa yang panjang. Pihak hospital juga kini tidak membenarkan pelawat bermula Khamis hinggalah beliau dibawa ke Unit Rawatan Rapi (ICU) selepas pembedahan nanti. Inessa merayu orang ramai yang mengenali ibunya mendoakan agar pembedahan ibunya selamat tanpa komplikasi dan tenaga ibunya itu kembali pulih.

Wednesday, April 10, 2013

Hari Mengundi 5 MEI 2013

Pengumuman Tarikh PRU13:
- Penamaan Calon - 20 April 2013
- Hari Mengundi Awal - 30 April 2013
- Hari Mengundi - 5 Mei 2013

Wednesday, April 3, 2013

Proses Pilihan Raya

PRU-13: Proses pilihan raya sejurus Parlimen dibubar

BERIKUT proses yg akan dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi membolehkan pilihan raya umum diadakan, sejurus Parlimen dibubarkan:

1. SPR mengumumkan tarikh pilihan raya umum dalam tempoh 60 hari

2. SPR mengumumkan tarikh penamaan calon

3. SPR mengumumkan tarikh pembuangan undi

4. SPR mengumumkan tempoh berkempen

5. SPR membawa kertas2 undi ke pusat pengiraan undi

6. SPR melakukan proses pengiraan undi

7. SPR mengumumkan keputusan pilihan raya

8. SPR mengumumkan pembentukan kerajaan negeri dan pusat berdasarkan jumlah kerusi yg dimenangi parti2 bertanding

Najib Umum Pembubaran Parlimen

3 April - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pembubaran Parlimen mulai hari ini bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) diadakan dalam tempoh 60 hari.


Perkara itu diumumkan Perdana Menteri dalam ucapan khasnya yg disiarkan secara langsung menerusi televisyen dari pejabatnya, di sini hari ini. Perdana Menteri berkata, pembubaran Parlimen itu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdul Halim Mua'zam Shah pagi ini.

Parlimen Dibubarkan 3 April 2013

3 April - Berikut ucapan penuh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mengumumkan pembubaran Parlimen, di Putrajaya hari ini. "Saya ingin memaklumkan kepada rakyat Msia bahawa pada pagi ini telah mengadap Yang d-Pertuan Agong dan menyembah warkah kepada baginda memohon perkenan supaya Parlimen Ke-12 dibubarkan pada hari ini Rabu 3 April 2013. Sehubungan dengan itu, selaras dengan Perlembagaan Persekutuan, Baginda telah pun memperkenankan bagi Parlimen Ke-12 dibubarkan berkuatkuasa hari ini. Sehubungan dengan itu, saya menasihatkan kepada ketua2 kerajaan negeri yg berkenaan untuk mengadap ketua2 negeri mereka bagi mendapat perkenan pembubaran DUN masing2 agar pilihan raya umum dapat diselaraskan secara serentak di seluruh negara.

Rakyat Malaysia yang dikasihi.
Hari ini empat tahun lalu, pada tanggal 3 April 2009, saya telah mengangkat sumpah untuk memikul amanah serta tanggungjawab sbg PM negara Malaysia yg tercinta. Dalam tempoh tersebut saya bersama2 TPM, anggota jemaah menteri dan anggota pentadbiran yg lain telah pun dgn segala ikhtiar dan upaya, mencetuskan dan melaksanakan pembaharuan serta perubahan berpaksikan kepada falsafah 1 Malaysia, rakyat di dahulukan, pencapaian diutamakan serta dipandu oleh Dasar Transformasi Nasional. Dalam tempoh 4 tahun yg lepas, rakyat Malaysia telah dapat mengalami dan menyaksikan sendiri bagaimana program, perancangan serta dasar transformasi nasional yg melibatkan program transformasi kerajaan, ekonomi, politik dan sosial telah dilaksanakan dan seterusnya membuahkan hasil dalam meningkatkan kesejahteraan hidup mereka dan memakmurkan negara.

Kerajaan yg ada pada hari ini adalah kerajaan yg bertanggungjawab, kerajaan ini ialah yg meletakkan kepentingan tuan2 dan puan2 rakyat Malaysia di atas segala2nya. Kami merupakan kerajaan yg apabila berjanji, menepati janji, kami sebuah kerajaan yg apabila diberi amanah akan menjunjung dan melaksanakannya, bukan sikap kami menanam tebu di bibir. Semuanya bukti komitmen kami mampu dinilai serta diukur drpd prestasi dan track rekod kami sepanjang 4 tahun yg lalu. Rakyat Malaysia yg dikasihi, pembubaran ini akan membuka laluan kepada bermulanya proses pilihan raya umum bagi kali yg ke-13 untuk negara semenjak tahun 1959. Iaitu apabila kita mula mengadakan pilihan raya umum yg pertama selepas merdeka. Malaysia adalah sebuah negara yg mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan sbg asas pemerintahan. Kuasa mutlak untuk memilih kerajaan berada di tangan rakyat. Sejarah telah menunjukkan bahawa kebunggaran demokrasi telah berjaya menyediakan asas2 yg subur untuk kestabilan dan keamanan nasional yg telah dinikmati warga negara ini selama lebih 5 dekad.

Amalan demokrasi di Malaysia kekal dan berjaya kerana walaupun bersifat sengit dan amat berdaya saing namun pada akhirnya ia berjaya kerana semua pihak menghormati proses dan keputusannya. Saya ingin menyeru agar tradisi ini diteruskan demi kesejahteraan rakyat dan kestabilan nasional. Semua parti politik yg memilih untuk terlibat dalam pilihan raya umum kali ini perlulah bertanggungjawab. Janganlah kerana tidak yakin dgn sokongan rakyat terhadap parti masing2 maka ada pihak yg cuba menyemai racun syak wasangka dan seterusnya merosakkan kepercayaan kepada integriti proses pilihan raya yg bakal diadakan. Insaflah dan ambillah iktibar drpd apa yg berlaku di negara2 lain di mana taktik ini telah cuba diguna pakai. Kesan dan akhirnya keputusan pilihan raya di negara2 tersebut tidak lagi diyakini dan mana2 kerajaan yg dipilih termasuk dari parti yg mengamalkan taktik2 tersebut telah ditolak rakyat. Negara akhirnya menjadi tidak stabil, pelabur hilang keyakinan, kemakmuran nasional merudum dan akhirnya rakyat menderita. Sejarah selama ini telah membuktikan bahawa di malaysia sejak merdeka lagi, proses pilihan raya yg diadakan bersifat berwibawa, adil dan telus.

Kerajaan yg telah dipilih hasil pilihan raya umum sama ada di peringkat Persekutuan mahu pun di peringkat Negeri ialah kerajaan yg mendapat sokongan serta keyakinan majoriti rakyat sesuai dgn amalan demokrasi. Amalan demokrasi sbg teras pemerintahan merupakan mekanisme terbaik yg pernah dicipta manusia. Hakikatnya perbezaan pendapat, idea dan pandangan bukannya penyebab malapetaka atau punca perpecahan. Malah jika ditangani dan diuruskan secara baik sejarah telah menunjukkan ia mampu mendatangkan rahmat, yg akan membahagiakan rakyat dan memajukan negara. Marilah kita sama2 sama ada parti kerajaan mahupun parti pembangkang memberikan komitmen untuk memelihara keutuhan proses demokrasi dan menghormati keputusan yg akan dibaut oleh rakyat.

Marilah kita bersama2 berdoa agar pilihan raya ini akan berjalan dgn lancar aman, lancar dan selamat. Rakyat Malaysia yg dikasihi, saya inign beri jaminan bahawa kerajaan yg ada akan meneruskan tugas dan tanggungjawabnya sesuai dgn prinsip keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang2 sehingga selesai proses pilihan raya. Saya juga ingin menyeru di samping memberi jaminan kpda semua rakyat Malaysia serta parti politik yg terlibat bahawa jika berlaku sebarang peralihan kuasa sama ada di peringkat Persekutuan mahu pun di peringkat negeri ia akan dan perlu berlangsung secara aman dan tertib. Inilah iltizam kita dalam menjunjung prinsip demokrasi. Inilah tekad kita dalam menggerakkan transformasi politik. Inilah komitmen kita dalam menghormati suara dan mendahulukan kepentingan rakyat. Kepada semua rakyat Malaysia terutama yg tinggal di pantai timur Sabah janganlah bimbang dan takut. Laksana dan tunaikanlah tanggungjawab tuan2 dan puan2 sebagai warganegara Malaysia. Pihak keselamatan negara akan menjalankan tugas mereka untuk memastikan persekitaran yg selamat untuk tuan2 dan puan2 sekalian.

Setiap undi tuan2 dan puan2 adalah penting. Jangan bazirkan ia. Jangan pertaruhkan masa depan anak2 dan negara Malaysia. Fikir dan renungkanlah dengan sebaik2nya sebelum membuat keputusan. Ini kerana undi saudara saudari akan menentukan bukan sahaja hala tuju negara dan negeri tetapi juga untung nasib anak cucu kita semua. Dalam pilihan raya ini tuan2 dan puan2 bukan sahaja bertanggungjawab memilih wakil saudara dan saudari bagi setiap kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) tetapi juga memilih kerajaan yg akan mendokong aspirasi tuan2 dan puan2. Rakyat Malaysia yg dikasihi, saya berdiri di sini dgn penuh rasa tawaduk dan terhormat kerana diberi kepercayaan untuk memimpin tuan2 dan puan2 sekalian. Saya dan rakan2 amat menghargai dan menjunjung tinggi kepercayaan yg telah diberikan oleh rakyat dan akan memberikan yg terbaik demi untuk Malaysia dan warganya. Di sini saya selaku ketua kerajaan Barisan (BN) ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada rakyat Malaysia kerana telah memberi kepercayaan kepada rakyat Malaysia kepada kami kerajaan Barisan nasional (BN) untuk menerajui kepimpinan negara semenjak lima tahun yg lepas.

Mulai hari ini saya dan rakan2 kepimpinan Barisan Nasional (BN) akan turun dan bertemu dengan rakyat seluruh pelosok negara bagi meyakinkan rakyat Malaysia kenapa kami Barisana Nasional (BN) perlu diberi peluang kembali untuk membentuk kerajaan dengan majoriti yg kukuh. Kami akan menggunakan mandat kukuh yg diberi insya Allah untuk melipat gandakan lagi usaha bagi melakar masa depan yg lebih baik, yg lebih bermakna, yg lebih sejahtera untuk saudara dan saudari serta anak cucu kita semua. Ayuh, teruskan perjalanan kebangsaan untuk mencapai wawasan nasional ke arah Malaysia yg maju dan berpendapatan tinggi. Ingatlah pencapaiannya bukan secara automatik. Ia memerlukan kita melipatgandakan usaha dan meneruskan kesinambungan kejayaan yg wujud. Marilah kita bersama2 berganding bahu, berpimpin untuk menjadikan impian ini sebuah realiti. Malaysia yg maju, makmur dan selamat penuh dengan peluang serta sarat harapan bagi semua. Demi Malaysia usaha bakti kita curahkan, kepada Tuhan kita berserah.

Kasihnya Seorang Suami

Abil: 'Moga bertemu di syurga abadi.......'

"Pergilah Gee. Pergilah! Walau selepas ini abang tidak lagi dapat mendengar suara rengekmu, tidak lagi dapat menyapu air matamu, namun abang reda. "Pergilah! Abang yakin, di sana DIA menyediakan tempat lebih baik untukmu. Di sana, akan hilang segala sakit menyerang. Akan lenyap segala derita yang sayang tanggung selama ini." Dalam kesayuan, Abil Fikri Ahmad, 44, masih murah dengan senyuman. Namun, tangis di hatinya, hanya dia saja yang tahu. Pemergian isteri tercinta, Fauziah Muhamad, 39, kira-kira jam 9.50 pagi semalam, pasti menjerut tangkai hatinya.

Fauziah atau lebih mesra dipanggil Gee, menderita penyakit saraf sejak hampir dua tahun lalu. Bermula dengan serangan lelah, Gee kemudian menderita lumpuh. "Gee tidak menunjukkan sebarang perubahan. Cuma sejak kebelakangan ini, keadaannya tenang berbanding biasa. Tidur malamnya sangat lena. "Malam tadi pun (kelmarin), saya meneman Gee hingga jam 2 pagi. Seperti biasa, saya duduk di sisinya. Melihat matanya, bibirnya segenap wajahnya. Saya tidak pernah rasa puas merenung Gee. Dan selepas ini, tidak lagi wajah itu untuk saya tatap..."

Suara Abil seolah tersekat. Dadanya sebak.
“Pagi tadi (semalam) selepas solat Subuh, saya curi masa untuk tidur sebelum bangun semula bagi dia minum susu. Ketika sedang bancuh susu di tepi katil, Gee tiba-tiba menarik nafas dengan kuat. Dua kali... "Dia pergi dengan tenang. Wajahnya juga sangat tenang dan bersih. Gee memang isteri yang baik," nada suara Abil semakin hiba. Memanglah berat mata kita melihat kesedihan ditanggung Abil. Namun, berat lagi hatinya menanggung kesedihan atas
kehilangan isteri tercinta.

"ALLAH pinjamkan Gee kepada saya hanya sementara ketika dia sihat dan sakit. Sekarang ALLAH ambil dia kembali. Walau sekasih mana pun saya pada Gee, ALLAH lebih menyayangi dia. Saya reda!" Menurut Abil, sejak hujung Januari lalu kesihatan isterinya tidak lagi menentu. Berat badannya semakin menyusut. Mulutnya pula tidak lagi dapat ditutup. Malah katanya, arwah tidak lagi menunjukkan sebarang tindak balas ketika diusik berbanding biasa. "Saya melihat perubahannya. Semakin hari semakin lemah. “Sebelum ini jika saya usik tapak kaki Gee, dia akan bertindak balas. Tapi sejak akhir2 ini tiada lagi. “Dia pun tidak lagi marah2 atau merengek. Apa yang saya nampak keadaannya sangat tenang dan dia akan buka mata setiap kali saya berada di dalam bilik,” katanya.

Selain itu katanya, sebelum ini, menerusi laman blognya, dia juga turut meminta rakan2 dan pembaca agar sama2 mendoakan keadaan kesihatan isterinya yang semakin tidak menentu. Namun ajal dan maut di tangan TUHAN. Isteri tersayang yang dijaga penuh perhatian akhirnya pergi buat selama-lamanya. “Ketika dia sihat saya pernah tanya adakah dia berpuas hati saya menjadi suaminya dan dia cakap dia bersyukur. “Tapi sekarang saya hanya dapat tanya diri sendiri, adakah saya telah menjaga isteri saya dengan baik ketika dia sakit dan menjalankan tanggungjawab dan ujian daripada ALLAH ini dengan sempurna,” katanya. Ketika ditanya tentang perancangannya selepas ini, kata Abil, dia tiada perancangan khusus namun berhasrat menjadi pakar motivasi bagi berkongsi pengalaman tentang alam rumah tangga. Sementara itu, rumah Abil tidak putus2 dikunjungi orang ramai termasuk Raja Datin Seri Salbiah Nujumuddin dan pemimpin setempat.

Jenazah Allahyarham disembahyangkan di Masjid Jamek Rasah dan selamat dikebumikan di Makam Haji Said, Sikamat kira-kira jam 4 petang. Abil mendirikan rumah tangga dengan Fauziah pada 13 Mac 2009, namun selepas dua tahun merasai nikmat alam rumah tangga, isterinya mendapat serangan asma pada 22 Jun 2011 dan sejak itu dia disahkan lumpuh selain saraf otaknya tidak lagi berfungsi. Abil yang bekerja sebagai perunding kewangan kemudian mengambil keputusan berhenti kerja kerana nekad mahu menjaga isterinya sepenuh masa sebaik mungkin. Penderitaan dan ketabahan Abil menjaga isterinya mendapat perhatian umum yang bersimpati selain kagum dengan sikapnya. "Moga di sana nanti Gee lebih damai. Moga di sana nanti Gee lebih bahagia. Moga di sana ALLAH menempatkannya bersama para syuhada. Dan moga ALLAH mempertemukan Gee dan Abil di syurga abadi."

Tuesday, April 2, 2013

Tok Chik Meninggal

Pada awal pagi jumaat (29 Mac 2013) mama sekeluagra dikejutkan dengan berita kematian Tok Chik. Lebih kurang jam 2.30 pagi kami sekeluarga dikhabarkan Tok Chik meninggal dunia akibat terjatuh dari flet umahnya dari tingkap 8 terus ke bawah. Alhamdulillah kami sempat melawat jenazah beliau di Hospital HUKM sebeluam jenazah beliau dibawa pulang ke kamgpung halamannya di Perak untuk dikebumikan...

Salam takziah..........

Salam Takziah...AL-FATIHAH..amin

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un انا لله وانا اليه راجعون |

Terkejut jg mendengarnya, Mama baru mendapat berita sedih, Gee atau Fauziah baru saja menghembuskan nafas yg terakhir sebentar tadi. Mohon semua sedekahkan Al Fatihah untuk Gee. Semoga Allah swt merahmati dan menempatkan Gee di kalangan yg terbaik..Fauziah telah di serang asma pada Jun 2011 yg telah menyebabkan beliau mengalami kerosakan pada saraf otak, suaminya Abil Fikri Ahmad menjaganya dengan penuh kasih sayang dan sanggup bekorban apa saja demi isteri tercinta hingga nafas yg terakhir. Semoga Allah menempatkan Fauziah di tempat orang-orang yg beriman. AMin..

Mama mmg xpernah mengenali saudari/a Gee n Abil tapi mama selalu membaca n mengikuti kisah beliau di blog aje...
Bagi yg ingin mengetahui lebih lanjut tentang pengorbanan seorang suami(Abil) terhadap isterinya(Gee) boleh klik http://abil4fauziah.blogspot.com/

Semoga saudara Abil kuat n tabah menghadapinya....mama betul2 tabah n kagum dgn kecekalan n ketabahan saudara Abil dlm menjaga n menguruskan isterinya yg terlantar sakit....kalau suami lain mama tak tau la sanggupkah???.....susah nak cari seorang suami yg sekuat n setabah saudara Abil......AL-FATIHAH....amin...

Thursday, March 28, 2013

DUN N9 Catat Sejarah Terbubar Secara Automatik

Dewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Sembilan terbubar secara automatik hari ini apabila tempoh mandat lima tahunnya berakhir Rabu tengah malam, sekali gus mencatat sejarah pembubaran DUN pertama secara automatik di negara ini. Pembubaran itu berdasarkan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri di bawah Fasal 56(3) yg menyatakan Dewan Negeri berjalan selama lima tahun dari tarikh mesyuarat pertama dan kemudiannya dibubarkan kecuali dibubarkan terlebih dahulu.

Mesyuarat pertama DUN Negeri Sembilan berlangsung pada 27 Mac 2008 dengan agenda utama melantik Speaker dan upacara mengangkat sumpah anggota DUN. Selama ini, DUN Negeri Sembilan dibubarkan lebih awal sebelum tamat tempohnya dengan tarikh pembubarannya dibuat mengikut tarikh pembubaran Parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum bagi kawasan DUN dan Parlimen di negeri ini diadakan serentak. Memandangkan Parlimen belum dibubarkan lagi setakat ini, maka DUN negeri ini terbubar secara automatik Rabu tengah malam berdasarkan fakta ia merupakan yang pertama bersidang berbanding DUN lain serta Parlimen.

Pilihan raya umum ke-12 diadakan pada 8 Mac, 2008. Sidang pertama Dewan Rakyat berlangsung pada 28 April, 2008. Bagi DUN lain, Pahang mengadakan mesyuarat pertamanya tahun itu pada 7 April, Johor dan Melaka (21 April), Selangor (22 April), Perak (25 April), Perlis dan Kelantan (28 April), Pulau Pinang (2 Mei) serta Terengganu, Sabah dan Kedah pada 5 Mei. Berikutan pembubaran secara automatik DUN Negeri Sembilan, pilihan raya untuk kerusi DUN perlu diadakan dalam tempoh 60 hari mengikut peraturan pilihan raya. Negeri Sembilan kini ditadbir kerajaan sementara di bawah Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan. Sementara itu, Speaker DUN Negeri Sembilan Datuk Razak Mansor berkata beliau akan memaklumkan secara rasmi mengenai pembubaran secara sendirinya badan membuat undang-undang itu kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

DUN Negeri Sembilan mempunyai 36 kerusi susulan pilihan raya umum ke-12 lalu dengan Barisan Nasional (BN) berjaya menubuhkan kerajaan selepas memenangi 21 kerusi manakala selebihnya dimenangi DAP (10), Parti Keadilan Rakyat (PKR)(4) dan satu oleh PAS. Pada 11 Okt 2009, satu pilihan raya kecil diadakan bagi kerusi DUN N.31 Bagan Pinang berikutan kematian penyandangnya Azman Mohammad Noor (BN). Ia menyaksikan calon BN Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, yang juga bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, memenangi kerusi itu apabila mengalahkan wakil PAS, Zulkefly Mohamad Omar dengan majoriti undi 5,435.

Friday, March 15, 2013

Ops DAULAT Gempur

Hari ini Ops Daulat sudah memasuki hari Kesebelas. Kami boleh nampak sendiri air muka Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin cukup sedih tetapi tegas, ditambah dgn kemarahan yg tidak boleh diselindung lagi ketika dalam sidang media. Apatah lagi melihatkan perkhabaran yg cukup menyedihkan apabila satu demi satu anak buahnya dan perwira untuk 28 juta rakyat Malaysia terkorban. Alhamdulillah kita mendapat perkhabaran yg “cukup meyakinkan” sejak Ops Daulat yg mula dilancarkan, apabila Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin sudah meniup semboyan yg cukup2 tegas bagi melawan saki-baki pengganas Lahad Datu kali ini.


Hari ini adalah hari kesebelah sejak Ops Daulat Lahad Datu Sabah dilancarkan :

Angkatan Tentera DiRaja Malaysia (ATM) dijangka akan melakukan gempuran terakhir bagi menamatkan terus pencerobohan kumpulan pengganas Sulu di kawasan Lahad Datu, Sabah. Gempuran Ops Daulat akan dilakukan dalam tempoh sekitar 48 jam lagi. ATM telah pun mengumumkan ia akan menambah aset dan anggota untuk menggempur pengganas yg menceroboh negara di Kampung Tanjung Batu dan Sungai Nyamuk, 130 kilometer dari bandar Lahad Datu, sejak 12 Febebuari lepas.

OPS Daulat : Antara Peralatan Senjata & Kekuatan Anggota Pertahanan Yg Bakal Ditambah!

Sebelum ini, ketika gempuran Ops Daulat pertama dibuat, sebanyak 8 jet pejuang termasuk jenis F18 dan hawak telah digunakan. Untuk Ops Daulat Kali ini beberapa helikopter Pasukan Udara Tentera Darat + Machine gun dan kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia akan tiba hari ini di sini secara berperingkat.

Ops daulat

Dua helikopter pelbagai guna milik Tentera Darat, Agusta Westland AW109. 12 kereta perisai berantai jenis Adnan dan kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia juga dijangka tiba di lahad Datu secara berperingkat Alhamdulilah. Barulah buku bertemu dengan ruas. Kalau dahulu, Jabatan Perdana Menteri (JPM) yg menjaga menjaga perairan timur Sabah sepanjang 1,400 km, kali ini Kementerian Pertahanan yg diberi tanggungjawab menjaganya. Mereka ini yg sememangnya yg lebih layak menjaga pertahanan negara yg cukup terdedah drpd serangan musuh sekarang ini termasuklah di Sabah.

Semoga operasi Ops daulat Lahad Datu menjadi semakin lancar mendapat arahan terus tanpa birokrasi yg berlebihan yg mana tanpa campur tangan yg berlebihan daripada kalangan yg berkepentingan tetapi tidak berkelayakan dan tidak berpengalaman (Contohnya Menteri Ini) dalam operasi penting seperti ini.

P/S : Sama2 kita doakan anggota keselamatan kita diberikan terus kekuatan bagi menghapuskan terus saki-baki pengganas Lahad Datu Sabah seterusnya menamatkan terus operasi Ops Daulat kali ini..

Bedil Sarang Pengganas

Pasukan keselamatan pagi semalam mula membedil lokasi persembunyian pengganas di Kampung Sungai Nyamuk, FELDA Sahabat 22 dekat sini, menggunakan mortar. Bedilan bertalu-talu itu bertujuan memaksa saki baki pengganas keluar dari tempat persembunyian mereka.

Kampung Sungai Nyamuk kini menjadi sasaran pasukan keselamatan selepas pertempuran dengan kumpulan pengganas di kampung itu, Selasa lalu, mengorbankan Allahyarham Koperal Ahmad Hurairah Ismail, 24. Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, berkata pihaknya menyerang lokasi spesifik yang dipercayai menjadi tempat persembunyian pengganas
di kampung itu selepas mereka melarikan diri dari Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu. Kita melancarkan serangan mortar dulu sebelum melakukan operasi mencari dan menggeledah.Bagaimanapun, sejak petang semalam (kelmarin) tiada pertempuran dengan pengg. Zulkifeli berkata, pasukan keselamatan kini memperkecil kawasan kepungan di Kampung Sungai Nyamuk dan Kampung Tanjung Batanas.

Penembak tepat

Kita percaya mereka masih bersembunyi di kampung itu,” katanya pada sidang media bersama Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar di FELDA Sahabat 16 dekat sini, semalam. Allahyarham Ahmad Hurairah terkorban ketika bertempur dengan lima pengganas Sulu di kawasan ladang kelapa sawit di kampung itu pada jam 10.30 pagi, Selasa lalu. Beliau yang ditugaskan sebagai ‘pointer’ iaitu anggota tentera paling depan dalam kumpulannya untuk menjejaki musuh, dipercayai ditembak penembak tepat musuh. Allahyarham dari Batalion Ke-7 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Kem Kukusan Tawau, Sabah dan berasal dari Pasir Mas, Kelantan gugur di tempat kejadian. Dua pengganas berjaya dibunuh pasukan keselamatan dalam pertempuran ituu, selain meneruskan operasi mencari dan menggeledah di Kampung Sungai Bilis dan Kampung Tanjung Labian.

Thursday, March 14, 2013

Hukum Kucupan Terakhir Buat Jenazah

Hukum Kucupan Terakhir Buat Jenazah | Apakah hukum untuk ciuman terakhir buat jenazah?

Soalan :
‘ Dari Allah S.w.t. kita datang dan padaNya kita akan kembali’
Setelah disempurnakan mandi jenazah maka dipanggillah ahli keluarga yg terdekat untuk menatap dan selalunya akan mencium dahi yg meninggal itu..persoalannya.. siapa yg boleh menyentuh/menciumnya… kerana ada suara2 dibelakang yg mengatakan mayat itu didalam keadaan berwudhu’..maka sekiranya isteri,anak menantu (lelaki bagi jenazah perempuan dan sebaliknya) dan yang bukan muhrim melakukannya maka terbatallah wudhu’ jenazah berkenaan dan jenazah akan dikebumikan tanpa wudhu’.

Jawapan :

Sesiapapun tidak dihalang dari mencium jenazah. Tidak timbul persoalan wudhu’ jenazah itu terbatal kerana apabila seorang anak adam itu telah meninggal maka hilanglah tanggungjawabnya.Walaubagaimanapun, sekiranya yg mencium itu bukan mahramnya, maka wudhu’ pencium itu terbatal.

Bank Rakyat Agih Dividen 18% u 2012

Bank Rakyat Agih Dividen 18% Bagi Tahun Kewangan 2012. Setelah mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM1.74 bilion pada tahun kewangan 2012, bank kesayangan penjawat awam satu Malaysia ini semalam akhirnya mengumumkan pemberian dividen untuk ahlinya. Menurut laporan BH Online, Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd. (Bank Rakyat) telah mengumumkan pengagihan dividen sebanyak 18 peratus atau RM495 juta bagi tahun kewangan 2012 berbanding 20 peratus pada tahun sebelum.

bonus bank rakyat 2012
Pengagihan itu membabitkan pembayaran dividen tunai sebanyak 16 peratus atau RM440 juta dan dividen bonus dalam bentuk syer sebanyak dua peratus yang berjumlah RM55 juta kepada 947,541 orang ahli.

Penghormatan Terakhir Untuk 2 Wira Negara

Dua anggota tentera yg terkorban dalam Operasi Daulat di Lahad Datu, Sabah kelmarin dinaikkan pangkat kepada Koperal, membolehkan keluarga mereka menerima pencen terbitan kira2 RM2,500 sebulan. Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata imbuhan untuk kedua2 ibu bapa Allahyarham Koperal Ahmad Hurairah Ismail, 24, dan Koperal Ahmad Farhan Ruslan, 21, akan turut diberi menerusi beberapa faedah perkhidmatan.

Keluarga terima faedah

Katanya, keluarga kedua2 perajurit juga akan menerima faedah lain scra kumulatif termasuk insurans berkelompok, koperasi dan tabung angkatan tentera kira2 RM170,000. Wang tak boleh mengubati kesedihan kehilangan orang tersayang, tetapi bantuan ini tanda prihatin Kementerian Pertahanan, warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan rakyat Malaysia, katanya pada sidang media di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang, di sini semalam. Terdahulu Ahmad Zahid mengiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memasuki pesawat C-130 TUDM dan memberi penghormatan terakhir kepada kedua-dua wira negara itu. Hadir sama, Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Zulkifli Zainal Abidin.

Tentera pertama terkorban
Allahyarham Ahmad Hurairah adalah anggota tentera pertama terkorban sejak insiden pencerobohan pengganas di Sabah bermula 12 Februari lalu. Anak kelahiran Kelantan itu terkorban dalam pertempuran dgn pengganas di Sungai Nyamuk, Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu dalam pertempuran tiga jam yg berakhir jam 10.45 pagi kelmarin manakala seorang lagi perajurit cedera dan empat musuh terbunuh. Allahyarham Ahmad Farhan pula terbunuh dalam nahas jalan raya di Jalan Lahad Datu-Chenderawasih untuk menghantar makanan kepada anggota keselamatan dalam operasi itu.

Ahmad Zahid mengingatkan rakyat tidak memperlekeh kemampuan pasukan keselamatan yg sedang berjuang menentang pengganas dari selatan Filipina dalam Operasi Daulat, sebaliknya perlu bersatu memberi sokongan. Sementara itu, Zulkifli menyifatkan pemergian wira negara dalam pertempuran di Lahad Datu adalah pengorbanan yg sangat besar kepada negara. Jika orang kata ini sandiwara nyawa dipertaruhkan, adakah itu satu sandiwara? Bagaimana jika itu berlaku kepada bapa, anak atau adik mereka? katanya. Sementara itu, jenazah dua anggota tentera, Koperal Ahmad Hurairah Ismail dan Koperal Ahmad Farhan Ruslan selamat dikebumikan di tanah perkuburan di kampung masing2. Jenazah Allahyarham Ahmad Hurairah, 24, dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bayu Lalang, Pasir Mas, manakala Allahyarham Ahmad Farhan, 21, di Tanah Perkuburan Islam Pasir Hor, Kota Bharu, tengah hari semalam.

Agbimuddin Gagal Lolos

Ketua pengganas, Agbimuddin Kiram, dipercayai terkepung di Gugusan Labian, dekat sini, kerana gagal meloloskan diri ke selatan Filipina. Anak buahnya dipercayai cuba melarikan adik Jamalul Kiram III itu, tetapi gagal berikutan kepungan ketat pasukan keselamatan di darat dan laut. Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib, berkata Agbimuddin dipercayai disembunyikan anak buahnya bagi mengelak daripada ditahan, cedera atau terbunuh jika bertempur dengan pasukan keselamatan.

Rondaan kereta perisai di Kampung Sungai Nyamuk ketika pasukan keselamatan meneruskan kepungan manakala operasi mencari serta menggeledah diteruskan.
Sembunyi di zon perang

Saya yakin dia bersembunyi di zon perang dan menyusun taktikal perang, katanya pada sidang media bersama Panglima Satu Divisyen Infantri Tentera Darat Mej Jen Datuk Ahmad Zaki Mokhtar di FELDA Sahabat 16, semalam. Beliau berkata, pasukan keselamatan terus berusaha membawa keluar mayat pengganas Sulu untuk dibedah siasat selepas 25 mayat berjaya dikeluarkan setakat ini. Selain itu, katanya, Kampung Sungai Nyamuk, Sungai Bilis dan Tanjung Batu terus dikepung pasukan keselamatan manakala operasi mencari serta menggeledah diteruskan.

Parlimen Automatik Bubar 30 April

Parlimen bubar secara automatik pada 30 April dan bukan 28 April seperti diuar-uarkan sebelum ini bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) dilangsungkan. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjelaskan, tarikh cukup tempoh satu penggal atau lima tahun PRU, dikira berdasarkan tarikh sidang pertama Dewan Rakyat selepas pilihan raya berlangsung, bukan tarikh pilihan raya umum diadakan dan pengiraan berkenaan sudah disahkan penasihat undang2 suruhanjaya berkenaan.
Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar), berkata Negeri Sembilan akan menjadi negeri pertama yg Dewan Undangan Negeri (DUN) terbubar secara automatik iaitu 27 Mac ini jika Parlimen tidak dibubarkan sebelum itu. Ramai termasuk pemimpin politik tidak sedar perkara ini hingga buat andaian Parlimen sepatutnya terbubar sendiri 9 Mac lalu. Sidang pertama Dewan Rakyat selepas PRU-12 ialah 28 April 2008, tetapi disebabkan 28 April 2013 jatuh pada Ahad, ia dibawa kepada 29 April dan Parlimen bubar secara automatik 30 April, katanya.

PM masih berkuasa

Aziz berkata, sehingga 30 April itu, Perdana Menteri masih berhak bersuara dan segala keputusan kerajaan adalah sah, malah apabila Parlimen dibubarkan, kerajaan sedia ada bertindak selaku kerajaan sementara dan Perdana Menteri boleh membuat keputusan atau menasihati Yang di-Pertuan Agong. Sementara itu, Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Mohamed Baria menolak dakwaan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim jumlah pengundi di daerah mengundi (DM) Bestari Jaya, Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok melebihi penduduk. Tindakan beliau menyebarkan perkara itu melalui akhbar partinya dilihat tidak ikhlas dan cuba mengelirukan orang ramai, sedangkan SPR memberi ruang kepada mana-mana pihak yang mencurigai daftar pemilih untuk membantah ketika Rang Daftar Pemilih Tambahan suku tahun dipamerkan, katanya dalam satu kenyataan. Kamaruddin, berkata, DM Bestari Jaya Utara lebih luas dan tidak terhad dalam kawasan pekan Bestari Jaya, sebaliknya bermula dari sempadan Ladang St Andrew dan berakhir di sempadan Kampung Sungai Darah dengan dipisahkan jalan utama Batang Berjuntai-Kuala Selangor. DM Bestari Jaya Utara mengandungi 18 lokaliti iaitu taman perumahan, kampung tradisi, kuarters kerajaan dan penempatan utama. Kenyataan Menteri Besar Selangor itu dipercayai hanya merujuk Bestari Jaya Utara yang didakwa mempunyai hanya 1,788 penduduk dan ia adalah tidak benar.

Berdasarkan daftar pemilih sehingga Disember 2012, pemilih di DM Bestari Jaya ialah 3,558 orang, peningkatan 1,317 orang berbanding 2006 disebabkan pertambahan sembilan lokaliti baru iaitu taman perumahan, katanya. Beliau berkata, hasil semakan bagi 2006 ketika Pilihan Raya Kecil DUN Ijok 2007, pemilih di sana 2,241 orang, tetapi perkara itu tidak pernah dibangkitkan atau dibantah ketika Khalid bertanding seterusnya menang kerusi itu.

Wednesday, March 13, 2013

Kes Lahad Datu Jadi Pengajaran

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu sebagai peristiwa yg bukan sahaja membuka mata kerajaan, tetapi juga seluruh rakyat Malaysia terutama di Sabah tentang kepentingan meningkatkan persiapan menghadapi ancaman luar. Sambil menegaskan bahawa kerajaan tidak akan memandang ringan tentang keselamatan negara, beliau berkata, segala usaha akan dilakukan untuk memastikan pasukan keselamatan diberi latihan sebaik mungkin, dilengkapi peralatan lebih canggih dan sentiasa bersedia untuk menangani kejadian seperti itu.

"Saya rasa, kita telah menikmati suasana aman dan stabil yg begitu lama di Malaysia. Komunis meletak senjata pada 1989 dan sejak itu, kita dilimpahi suasana aman dan stabil dalam tempoh cukup panjang. "Kejadian itu (serangan di Lahad Datu dan Semporna) merupakan ancaman luar dan kita perlu menanganinya. Sekiranya kita membuat keputusan menambah perbelanjaan untuk pertahanan dan keselamatan, janganlah rakyat mempertikaikannya pula. "Mereka perlu melihatnya sebagai langkah untuk melindungi keselamatan, kedaulatan dan integriti wilayah kita," katanya pada program Conversation With The PM yang disiarkan melalui saluran TV3 malam tadi. Kata Najib, kerajaan tidak akan berkompromi tentang keselamatan, kedaulatan dan integriti wilayah Malaysia.

Prebet Maut Trak Jatuh Gaung

Seorang anggota tentera berpangkat prebet maut selepas trak yg dipandu hilang kawalan sebelum terbabas di Kilometer 36, Jalan Lahad Datu-Tungku dekat Cenderawasih di sini semalam. Kejadian pada pukul 7.30 pagi itu mengorbankan Ahmad Farhan Ruslan dari Batalion 3 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) di Sandakan. Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, sebelum kejadian mangsa dalam perjalanan untuk menghantar bekalan ke kawasan operasi Ops Daulat.

Sementara itu, di Kota Bharu, Kelantan, seorang ibu tidak menyangka kelibat beberapa anggota tentera yg datang ke rumahnya di Taman Desa Darulnaim 2, Pasir Tumboh membawa khabar sedih mengenai kematian anaknya yg menyertai Ops Daulat. Rusilawati Ghani, 44, berkata, Ahmad Farhan, anak kedua daripada lima beradik itu maut selepas kenderaan yg dinaikinya terlibat dalam kemalangan.

Seorang Askar Gugur, Tiga Pengganas Maut

Ops Daulat yang masuk hari kelapan semalam menyaksikan seorang lagi anggota pasukan keselamatan terkorban manakala tiga pengganas mati dalam pertempuran di Sungai Nyamuk berdekatan Kampung Tanjung Batu di sini. Dalam pertempuran pada pukul 10.30 pagi hingga pukul 1.50 petang itu, seorang lagi anggota tentera cedera. Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin berkata, anggota keselamatan yang terkorban ialah Prebet Ahmad Hurairah Ismail, 24, dari pasukan 7 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Tawau manakala seorang lagi anggota tentera yg berusia 35 tahun mengalami kecederaan di pipi dan dirawat di Hospital Tawau.

Menurut beliau, pertempuran itu bermula pada pukul 7.30 pagi ketika sepasukan anggota keselamatan membuat operasi pembersihan di Sungai Nyamuk dan berjaya mengesan lima anggota pengganas. "Sebaik kumpulan lima pengganas itu terserempak dengan pasukan keselamatan, berlaku pertempuran tetapi kumpulan pengganas itu berundur," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam. Zulkifeli berkata, pasukan keselamatan terus menjejaki puak musuh sebelum berlaku pertempuran kali kedua bermula pada pukul 10.45 pagi hingga pukul 1.30 petang, kira-kira empat kilometer dari kawasan pertempuran pertama. "Dalam pertempuran kali kedua ini, seorang wira kita gugur manakala seorang lagi cedera. "Pasukan keselamatan juga berjaya menembak mati tiga daripada kumpulan pengganas itu," ujar beliau.

Jenazah Selamat Tiba

Jenazah dua anggota tentera yg terkorban dalam Ops Daulat menentang pengganas Sulu di Lahad Datu semalam, tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang di sini hari ini. Pesawat C-130 milik TUDM yng membawa jenazah Prebet Ahmad Hurairah Ismail, 24, dan Ahmad Farhan Roslan, 21, mendarat sejurus sebelum 8 pagi.

Ahmad Hurairah terkorban dalam pertempuran dengan pengganas di Sungai Nyamuk, Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu manakala Ahmad Farhan terbunuh dalam kemalangan jalan raya di Jalan Lahad Datu-Chenderawasih ketika menghantar makanan untuk anggota keselamatan dalam operasi itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi antara yg menyambut ketibaan kedua-dua jenazah. Najib dan Ahmad Zahid memasuki pesawat dan memberi penghormatan terakhir kepada kedua2 wira negara itu. Allahyarham Ahmad Hurairah merupakan anggota Angkatan Tentera Malaysia pertama yg terkorban sejak insiden pencerobohan pengganas di Sabah bermula 12 Feb. Anak kelahiran Kelantan itu terkorban dalam pertempuran yg berlaku pada 10.45 pagi semalam yg turut menyaksikan seorang lagi perajurit cedera dan dua musuh terbunuh.

Sehingga kini, 10 anggota keselamatan gugur dalam insiden pencerobohan bersenjata itu manakala 56 musuh ditembak mati.

Dua Anggota Tentera Terkorban

Kepulangan jenazah wira negara, Allahyarham Koperal Ahmad Hurairah Ismail, 24, ke kampung halamannya di Bayu Lalang di sini pada pukul 11.20 pagi ini dari Lahad Datu, Sabah, disambut dalam suasana hiba ahli keluarga, saudara-mara, rakan taulan dan penduduk kampung di situ. Ibu bapa Allahyarham, Ismail Hussin, 55, dan Rahmah Mahat, 50, juga dilihat tidak dapat menahan kesedihan dan menangis teresak2 sebaik sahaja melihat sekujur tubuh anak mereka yg terkorban dalam Ops Daulat pada pukul 10.45 pagi semalam. Kediaman keluarga Allahyarham mula dikunjungi orang ramai sejak awal pagi ini sebaik sahaja berita mengenai tragedi yg melanda Ahmad Hurairah tersebar dan diketahui umum.

Panglima Tentera Darat, Tan Sri Zainal Abidin yg turut mengiringi ketibaan jenazah Allahyarham telah menyerahkan Jalur Gemilang yg membaluti keranda Allahyarham kepada bapanya sebagai simbolik Ahmad Hurairah adalah wira negara. Perjalanan kira2 500 meter jenazah Allahyarham untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bayu Lalang turut diiringi dgn tangisan oleh kebanyakkan ahli keluarga yg datang. Jenazah Allahyarham telah dikebumikan di tanah perkuburan itu pada pukul 12.50 tengah hari ini dengan diiringi adat istiadat ketenteraan.

Turut mengiringi upacara pengkebumian jenazah Allahyarham adalah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali; Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob; Panglima Markas 8 Bridged Kem Pengkalan Chepa, Datuk Mohd. Zaki Hamzah dan beberapa pemimpin lain.

Dua anggota tentera yg terkorban dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu dinaikkan pangkat kepada Koperal penuh, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini. Beliau berkata, imbuhan untuk kedua2 ibu bapa Allahyarham Ahmad Hurairah Ismail, 24, dan Ahmad Farhan Ruslan, 21, akan diberi melalui beberapa faedah perkhidmatan. Wang bukan boleh mengubati kesedihan kehilangan orang tersayang tapi ia tanda rasa prihatin drpd Kementerian Pertahanan, warga Angkatan Tentera dan rakyat Malaysia," katanya kepada pemberita di Pangkalan TUDM Subang, di sini hari ini.

Beliau hadir memberikan penghormatan terakhir apabila jenazah dua wira negara itu diterbangkan ke sini dari Sabah. Turut hadir bagi memberi penghormatan terakhir ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Ahmad Hurairah merupakan anggota Angkatan Tentera Malaysia pertama yg terkorban sejak insiden pencerobohan pengganas di Sabah 12 Feb lepas.

Tuesday, March 12, 2013

Op Daulat

Op Daulat: 54 penceroboh mati, 97 lagi ditahan
Pada 5 Mac, pasukan keselamatan melancarkan gerakan ofensif terhadap kumpulan penceroboh militan di Kampung Tanduo, dan seminggu selepas Operasi Daulat, keadaan di Lahad Datu dan Semporna kembali seperti biasa. Seramai 54 penceroboh militan ditembak mati manakala 97 lagi ditahan kerana disyaki terbabit dgn pengganas militan, pasukan keselamatan yakin insiden
pencerobohan di Lahad Datu akan berakhir. Pasukan keselamatan turut menahan 122 orang kerana berada dlm zon larangan Operasi Daulat.

Malah, dalam tempoh 24 jam lepas, tiada insiden berbalas tembak antara pasukan keselamatan dan penceroboh militan itu di tiga kampung yang menjadi tumpuan operasi iaitu Kampung Tanduo, Tanjung Batu dan Sungai Bilis. "Kami sedang berusaha bersungguh2 untuk memulihkan keadaan dan yakin kami boleh mencapainya," kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib pada sidang akhbar pada 4.30 petang ini. Terdahulu, pada sidang akhbar bersama Panglima Satu Divisyen Infantri Tentera Darat Mejar Jeneral Datuk Ahmad Zaki Mokhtar pada 10.40 pagi berkaitan perkembangan semasa insiden Lahad Datu, Hamza mengumumkan Kampung Tanduo, kawasan pendaratan penceroboh militan sebulan lepas, kini bersih daripada kumpulan itu.

Sementara itu, lima sekolah di Lahad Datu dan 49 di Semporna dibuka semula hari ini. Hanya tiga sekolah di kawasan zon merah masih ditutup. Bagaimanapun, Hamza mengingatkan masyarakat agar tidak menghampiri kawasan operasi. Pasukan keselamatan kini dalam usaha mengeluarkan mayat penceroboh dari Kampung Tanjung Batu, dan sehingga petang ini, 22 mayat dikeluarkan dan 18 daripadanya dihantar ke Hospital Lahad Datu manakala empat lagi ke Hospital Tawau untuk bedah siasat. "Satu mayat itu macam rupa Komander Musa (ketua kumpulan penceroboh berpangkat jeneral)," kata Ketua Forensik Operasi Daulat ASP Hussien Omar Khan.

Mengulas dakwaan bahawa pasukan keselamatan menggunakan kekerasan terhadap masyarakat pendatang dari Sulu, Hamza menafikannya dan berkata penduduk kampung Tanjung Batu, Labian dan Sungai Bilis telah dipindahkan. Sejak krisis pencerobohan, lapan anggota polis terkorban dalam serangan pengganas, iaitu dua di Kampung Tanduo pada 1 Mac dan enam di Semporna pada 2 Mac.

Durian Runtuh

'Durian runtuh' jadikan skim ATM, PDRM lebih menarik
Kerajaan dilihat amat menghargai jasa dan pengorbanan pasukan keselamatan apabila mengambil langkah menyetarakan pangkat Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dgn perkhidmatan awam. Mengalu-alukan pengumuman yg dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini, Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman berpendapat penyetaraan itu bersesuaian dgn beban tugas dan tanggungjawab anggota keselamatan yg berdepan risiko melibatkan nyawa demi mempertahan negara dan kesejahteraan rakyat. "Kita bersimpati dgn apa yg berlaku terhadap anggota PDRM dan tentera (di Lahad Datu). Sudah tiba masa untuk menaikkan gred kerana dulu skim itu dipakejkan seperti kalau Inspektor, ASP, DSP, Superintenden, dipakejkan dalam gred 41," katanya di ibu negara.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pula melihat langkah itu bakal menarik lebih ramai golongan muda menyertai pasukan pertahanan dan keselamatan. "Skim ini akan menjadikan kerjaya ATM, yg dahulunya pilihan kedua, tetapi dgn skema gaji yg baharu, pastinya akan menarik lebih ramai rakyat untuk menyertai ATM," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata pengumuman itu jelas memberi suntikan semangat baharu kepada penjawat awam dan pasukan keselamatan negara, termasuk PDRM dan ATM. Beliau mewakili seluruh agensi dan petugas kementeriannya dalam satu kenyataan menyambut baik pengumuman itu, yg secara tidak langsung membawa seribu makna kepada pasukan keselamatan negara yg sedang berjuang di Sabah demi menjaga kedaulatan negara.

Perdana Menteri hari ini mengumumkan berkuat kuasa 1 Jan 2013, kerajaan bersetuju pangkat dalam ATM dan PDRM disetara dgn Perkhidmatan Awam Am selaras perubahan lapisan gred jawatan atau gaji. Najib berkata ia mencakupi skop fungsi tugas, struktur pangkat serta kelayakan bagi skim perkhidmatan ATM dan PDRM.

Bekas Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Samshuri Arshad pula berkata, langkah itu menunjukkan kerajaan sentiasa menghargai jasa anggota keselamatan. Turut berkongsi sentimen yg sama ialah bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Mohd Zaman Khan yang berkata: "Ini menunjukkan kerajaan prihatin dan tidak meminggirkan pasukan keselamatan negara." Ketua Penerangan dan Perhubungan Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Mohd Zainan Yunus berkata kenaikan itu akan memberi impak besar dlm menyemarakkan Semangat anggota keselamatan negara. Koperal Abdul Razak Ngah pula berterima kasih kpda kerajaan dgn pemberian gred gaji baharu itu yg disifatkannya sbg 'durian runtuh'

Di SARAWAK, Pesuruhjaya Polis Sarawak SAC Datuk Law Hong Soon berkata, pengumuman itu amat dinanti2kan seluruh anggota polis, dan beliau percaya anggota polis akan terus memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat. Pegawai Staf Dua Perhubungan Raya Markas 1 Divisyen Kapten Mohd Said Adam Mohamed Said, 32, bersyukur dgn pengumuman Perdana Menteri sambil menyifatkan perkhidmatan keselamatan seperti tentera mempunyai tugas yg berisiko dalam mengawal kedaulatan negara. "Kami perlu bersedia untuk berkhidmat tanpa mengira waktu dan ketika, kami boleh dipanggil bertugas dengan hanya notis pendek dan sentiasa mendahulukan tugas kepada negara... boleh kata negara dahulu, kemudian baru keluarga," katanya yang telah berkhidmat selama tujuh tahun.

Bagi Sarjan Che Othman Awi, 52, dan Koperal Abdul Taib Tajol, 52, yg bertugas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuching, mereka sangat gembira dgn pengumuman itu serta berterima kasih kepada kerajaan dan Perdana Menteri yg prihatin dgn kebajikan anggota polis.

Di SABAH, Penolong Ketua Urusetia Ketua Polis Negara (Perhubungan Awam) ACP Ramli Mohammed Yusoff berkata, kerajaan hari ini membuktikan apa yg dijanjikan dalam Belanjawan 2013. "Ini memberi manfaat begitu tinggi spti yg diharapkan penjawat awam terutama polis yg mana kesetaraan ini dapat mengimbangi jurang perbezaan yg wujud dalam perkhidmatan awam," katanya. Jurugambar Unit Komunikasi Koporat Kementerian Pertahanan Prebet Zaidi Zulkefli pula berpendapat pengumuman itu mampu menaikkan lagi imej pasukan keselamatan.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata, langkah itu pasti memberi motivasi, sekali gus meningkatkan komitmen penjawat awam. Dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) 15 dari Sandakan Koperal Yusof dan Lans Koperal Helmi berkongsi pendapat yg sama kerana peranan anggota polis kini dipandang tinggi atas sumbangan besar menjaga keselamatan dan ketenteraman awam.

"Itu bukti sumbangan dan jasa kami terhadap negara dipandang tinggi... kami 24 jam bekerja menjaga keselamatan dalam negara. "Tanggungjawab kami berat terutama ketika krisis pencerobohan pengganas militan Sulu di Sabah," kata mereka ketika ditemui mengawal situasi di Hospital Duchess of Kent di Sabah.

Bersyukurlah...


Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman mengakui menerima maklum balas kurang menyenangkan drpd kakitangan awam berikutan insentif saraan baru yg diumumkan oleh kerajaan semalam tetapi mahu pihak terbabit bersabar menanti pengumuman susulan akhir tahun ini. Sehubungan itu kata beliau, Cuepacs akan turun padang untuk memberi penjelasan kepada kakitangan awam mengenai kesan dan implikasi dan langkah susulan yg dikaji oleh kerajaan. Beliau berkata, ramai yg keliru dgn pengumuman yg dibuat kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hanya menyentuh kepada dasarnya sahaja.

Cuepacs sebelum ini antara lain menuntut kajian semula bayaran elaun sara diri (cola) dan imbuhan tetap perumahan. Omar berkata, walaupun elaun cola dan perumahan tidak diumumkan kerajaan, namun kenaikan gaji tahunan (KGT) lebih baik untuk kakitangan awam. Saya akan turun padang memberi penjelasan kepada kakitangan awam. Ramai yg beritahu dan bagi maklum balas mengenai pengumuman Najib itu, tapi apabila saya beri penjelasan, mereka faham. "KGT itu lebih penting, akan dinaikkan dari semasa ke semasa, tuntutan dua perkara itu akan diumumkan hujung tahun ini," katanya kepada Sinar Harian Online hari ini.

Mengulas lanjut, Omar juga berkata, kerajaan memberi keutamaan kepada pasukan keselamatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam kenaikan pangkat adalah tepat pada masanya. Katanya, kerajaan telah menyuntik semangat pasukan keselamatan dan tuntutan ya dibuat oleh kakitangan awam juga akan terus diperjuangkan. Ini masa terbaik untuk kerajaan umumkan perkara baik buat pejuang kita, boleh naikkan semangat mereka di sana (Lahad Datu). Namun tuntutan kita sebelum ini juga akan terus kita perjuangkan," katanya lagi.

Tambah beliau, kakitangan kerajaan perlu bersyukur dan menanti pengumuman yg bakal dibuat oleh kerajaan tidak lama lagi kepada 1.4 juta kakitangan awam. Bukan mudah kerajaan nak laksanakan kepada hampir 1.4 juta kakitangan awam, kita perlu bersyukur dan menanti dengan sabar," katanya

Anak Berhak Dipelihara

TIDAK dapat dinafikan ramai orang beranggapan bahawa anak yg dilahirkan ke dunia hasil hubungan perkahwinan yg sah adalah hak mutlak mereka yg boleh dibuat sesuka hati. Anak bukannya barang yg boleh dipindah2kan drpd satu orang ke satu orang. Anak adalah manusia biasa yg mempunyai hati dan perasaan. Anak adalah amanah Allah SWT kepada manusia yg digelar ibu bapa.

Dalam keadaan biasa di mana sepasang suami isteri hidup aman damai, anak biasanya juga mendapat manfaat drpd hubungan tersebut. Jika ibu bapa anak itu hidup dlm berkasih sayang maka anak akan merasa kebahagiaan itu. Anak lebih aman dan tenteram dan dia juga akan menjadi seorang yg periang, ceria dan bahagia. Namun jika setiap hari anak mendengar ibu bapanya berperang, memaki hamun, tentulah ini akan menjejaskan emosi dan pemikiran anak tersebut. Anak yg dibesarkan dlm keadaan keluarga yg huru-hara, apatah lagi dipenuhi dgn pergaduhan dan persengketaan akan membesar dgn perasaan benci pada diri sendiri atau kepada ibu bapa ataupun memilih salah seorang drpd mereka. Sedangkan dalam Islam, kedua ibu bapa mempunyai hak untuk ditaati oleh anak-anak mereka.

Jika anak ada hak terhadap ibu bapa, begitu juga sebaliknya. Dalam hal pemeliharaan anak, ibu bapa sering beranggapan itu adalah hak mutlak mereka. Sebenarnya, memelihara anak adalah tanggungjawab ibu bapa dan anak berhak dipelihara dgn baik sehingga dewasa. Pemeliharaan atau disebut sbg hadanah atau bermakna himpun di samping atau di sisi. Dalam syarak ia bermakna hak mendidik dan menjaga anak. Saya menggunakan istilah pemeliharaan untuk membezakannya dgn penjagaan. Bagi saya PENJAGA adalah yg mempunyai kuasa pengawasan yg lebih besar terhadap anak dan penjaga mutlak bagi anak ia BAPA anak. Dalam bahasa Inggerisnya ia sering dirujuk sebagai GUARDIAN, sedangkan hadanah atau pemeliharaan melibatkan pengurusan makan minum, pakaian, tempat tinggal dan kesihatan anak. Penjaga bertanggungjawab dalam hal pendidikan, perwalian dalam hal perkahwinan, memberi nafkah dan semua urusan harta anak. Dalam isu hadanah, ia bukan hak yg memelihara tetapi hak anak yg dipelihara. Anak berhak dipelihara oleh kedua2 ibu dan bapa dan sekiranya ibu dan bapa telah bercerai, anak tetap berhak mendapat peliharaan drpd kedua2nya mengikut kesesuaian yg ditentukan oleh mahkamah.

Oleh yg demikian, mahkamah syariah mempunyai kuasa menentukan siapa yg berkewajipan memelihara anak jika pasangan bercerai dan memastikan anak mendapat hak pemeliharaan drpd kedua2nya. Dalam hal ini, Islam memberi keutamaan kepada ibu atau kaum wanita untuk mendapat tanggungjawab memelihara anak kerana dari segi fitrahnya seorang ibu lebih peka dan sabar dalam menjalankan tugasnya sebagai ibu. Jika pasangan masih hidup sbg suami isteri, hal pemeliharaan anak tidak timbul. Tentunya semasa dlm perkahwinan, tanggungjawab ini digalas bersama. Pasangan hari ini mendapat pendedahan yg banyak dan mencukupi, semenjak mengandung mereka telah diberikan taklimat dan ceramah mengenai pemeliharaan anak. Di hospital2 semasa duduk menunggu giliran berjumpa doktor semasa mengandung, mereka ditayangkan video mengenai cara memandi bayi, menjaga bayi semasa kecil dari sudut kesihatan. Malah telah ada di pasaran pelbagai jenis buku mengenai pendidikan anak secara lengkap dari kecil hingga dewasa.

Pada pandangan saya segala kemudahan ini membuka ruang yg besar kepada pasangan suami isteri untuk berkongsi dalam memelihara bayi mereka. Sikap tolong-menolong ini akan mengerat hubungan antara suami isteri serta anak. Jika ibu bapa kita dahulu sangat mengasingkan tugas memelihara kepada ibu sahaja, hari ini cara itu telah berubah. Ia juga memberi peluang bapa/suami mengetahui kesukaran memelihara anak, terutama semasa kecil. Malahan amalan hospital bersalin membenarkan suami hadir semasa isteri melahirkan anak juga memberi kesan positif kepada hubungan suami isteri dan tanggungjawab suami terhadap isteri dan anak-anaknya. Ia juga menimbulkan rasa ihsan suami terhadap isteri dan juga ibunya sendiri bahawa proses melahirkan anak adalah suatu proses yang amat mencabar bagi seorang wanita yg sangat2 memerlukan sokongan suami. Jika ini diketahui, suami/lelaki tidak akan derhaka kepada ibunya dan tidak akan mendera isteri serta anak-anak. Lelaki yg waras dan beragama akan menghargai seorang wanita yg dipanggil isteri dan ibu. Hari ini perkongsian suami isteri dalam memelihara anak semasa masih bayi menjadikan hubungan anak-ayah lebih kukuh dan ini boleh mengurangkan isu anak bermasalah. Jika dulu anak hanya manja dan lebih mudah berbual dengan ibu, hari ini anak manja dan selesa dengan kedua ibu dan bapa.

Tersungkur Bersama Tangkal

Hajat menggunung kumpulan pengganas Sulu untuk menakluk Sabah bukan sahaja mendorong mereka menceroboh Kampung Tanduo di sini menggunakan senjata api dan senjata tajam malah, turut menggunakan tangkal kononnya untuk membuatkan diri kebal daripada ditembak. Lebih teruk apabila mereka yg mengaku beragama Islam dipercayai mengamalkan ajaran sesat dan ilmu hitam sebagai pendinding diri untuk merealisasikan angan-angan 'Mat Jenin' untuk merampas wilayah berdaulat milik Malaysia itu. Sejak melakukan pencerobohan pada 12 Februari lalu, mereka percaya dapat menawan sebahagian besar Pantai Timur Sabah selepas begitu yakin dengan ilmu dan tangkal yang tertulis ayat-ayat khurafat untuk membolehkan diri masing-masing tidak lut ditembusi peluru.

Namun, nasib tidak menyebelahi kebanyakan pengganas apabila mereka tetap mati di hujung senjata canggih pasukan keselamatan Malaysia. Sebagai bukti, pasukan keselamatan yang memeriksa mayat dan peralatan yang dibawa pengganas menemui beberapa objek pelik seperti tangkal termasuk kain hijau tertulis ayat-ayat tertentu di kubu persembunyian kumpulan itu.

22 Mayat Ditemui

Selepas seminggu mati ditembak, mayat 22 pengganas Sulu yg terkorban dlm pertempuran dgn pasukan keselamatan di Kampung Tanjung Batu di sini dan Kampung Seri Jaya, Simunul, Semporna ditemui dan dihantar ke hospital untuk bedah siasat.

Drpd 22 mayat yg reput dan berbau busuk itu, 18 mayat pengganas tersebut ditemui di Kampung Tanjung Batu dan empat lagi ditemui di Simunul.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, kesemua 22 mayat (tiada perempuan) itu telah dihantar ke Hospital Lahad Datu dan Hospital Tawau oleh pasukan forensik. Bagaimanapun, menurut beliau, sembilan mayat pengganas Sulu yg ditemui reput dan berbau busuk di dalam sebuah kubur besar di Kampung Tanduo pada 6 Mac lalu tidak dikeluarkan. Mayat disebut dipercayai akan dikebumikan di situ. Semua 18 mayat dari Kampung Tanjung Batu dihantar ke Hospital Lahad Datu manakala empat mayat yg ditemui di Simunul dihantar ke Hospital Tawau.

Amanat 11 MAC 2013

Isi Kandungan Amanat Perdana Menteri Kepada Penjawat Awam 11 Mac 2013 | Sudah tentu ramai yang tertunggu-tunggu pengumuman atau amanat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berlangsung sebentar tadi. Dibawah ammboi kongsikan beberapa kandungan yang sempat ammboi ingat dan petik daripada beberapa sumber.

Untuk Warga ATM dan Polis (PDRM):
* Berkuat kuasa 1 Januari 2013, kerajaan setuju pangkat anggota di Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) disetarakan dengan gred perkhidmatan awam lain. Perdana Menteri berkata, ia mencakupi skop tugas, struktur pangkat dan kelayakan ATM dan PDRM.
* Gred jawatan dan gaji mejar dlm ATM dan timbalan superintendan PDRM dlm Gred 41, disetarakan dgn gred 46A dlm perkhidmatan awam.
* Gred jawatan dan gaji sarjan dalam ATM dan PDRM yg kini dlm Gred 17, disetarakan dgn Gred 22 perkhidmatan awam. Datuk Seri Najib berkata, melalui penyelelarasan gred itu, gred jawatan dan gaji koperal dlm ATM dan PDRM disetarakan dgn Gred 22 perkhidmatan awam.
* Jawatan Kapten ATM dan Superintendan PDRM dalam Gred 41 kini disetarakan dgn Gred 44 perkhidmatan awam.
* Gred jawatan dan gaji kolonel ATM dan Asisten Komisioner (ACP) polis yg kini dlm Gred 48, disetarakan dgn Gred 52 perkhidmatan awam.
* Gred jawatan dan gaji Kapten ATM dan Penolong Penguasa Polis yg dahulunya dlm kelompok gred jawatan 41 disetarakan dgn gred jawatan 44.
*Gred jawatan dan gaji Mejar ATM dan Timbalan Penguasa Polis yg dahulunya dlm kelompok gred jawatan 41, diletakkan dgn gred jawatan baru iaitu 46A.

Untuk Kakitangan Awam Berstatus Kontrak:
* Kakitangan awam yg kontraknya tamat pada 31 Disember 2013 akan disambung selama setahun lagi.
* Kira2 50,000 kakitangan kontrak yg akan tamat perkhidmatan pada 31 Disember tahun ini akan disambung setahun lagi sementara kajian menyeluruh dilaksanakan.

Untuk Semua Penjawat Awam:
* Kerajaan setuju beri kaedah pemindahan gaji sebanyak satu kenaikan gaji tahunan yg diawalkan pada 1 Julai 2013 kpada semua penjawat awam.
* Semua struktur gaji maksimum diperuntukkan tambahan kenaikan gaji tahunan sebanyak 3 kenaikan berkuatkuasa 1 Jan 2013. Kenaikan itu membabitkan 182,434 penjawat awam yg berada pada paras gaji maksimum pada 2013 dan tidak dapat menikmati KGT.

Friday, March 8, 2013

CUEPACS Harap Berita Gembira

Kongres Kesatuan Pekerja2 Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap ada berita gembira yg akan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk kakitangan awam pada Sesi Amanat Perdana Menteri kepada kakitangan kerajaan di Putrajaya pada 11 Mac ini. Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, pengumuman Perdana Menteri itu diharap akan menceriakan hampir 1.4 juta kakitangan awam termasuk 15,000 kakitangan awam yg dijadual menghadiri pertemuan tersebut. Apa sahaja keputusan Perdana Menteri biarlah menjadi penyuntik semangat dan melegakan kakitangan awam.

Saya percaya mereka juga telah lama menanti khabar selepas pembatalan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) September lalu," katanya kepada Utusan Malaysia pada Persidangan Kebangsaan Anggota Badan Berkanun di sini hari ini. Omar mengulas harapan CUEPACS terhadap pengumuman yg dinanti-nantikan oleh kakitangan awam melibatkan tuntutan yg dikemukakan oleh kesatuan itu sepanjang tahun lalu. Antaranya membabitkan kadar kenaikan elaun tetap dan elaun perumahan, semakan kenaikan gaji maksimum, kenaikan gred dan penambahbaikan sistem perkhidmatan sekarang berikutan pembatalan SBPA. Adalah penting tuntutan2 itu dipenuhi kerana perkara tersebut merupakan antara pemangkin dalam memastikan kakitangan awam menjalankan tugas secara lebih gigih dan berintegriti," katanya.

Azzumuddie Kiram Dikatakan Terbunuh

Saki-baki kumpulan pengganas Sultan Sulu diyakini berada dalam keadaan lemah ekoran Jeneral Raja Muda Azzumuddie Kiram yg mengetuai pencerobohan di Sabah terbunuh bersama 31 anggotanya dalam pertempuran di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu di sini. Sehingga semalam, jumlah musuh yg terbunuh sejak pertempuran bermula pada 1 Mac lalu seramai 52 orang. Bagi pihak pasukan keselamatan pula seramai lapan pejuang negara gugur. Bagaimanapun, dalam pertempuran terbaharu kelmarin dan semalam, tiada kematian atau kecederaan dialami pihak pasukan keselamatan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, 31 drpd pengganas termasuk seorang ketua puak musuh yg berpangkat Jeneral maut dalam pertempuran yg berlaku di Kampung Tanjung Batu petang kelmarin. Seorang lagi pengganas berjaya ditembak mati pasukan keselamatan dalam pertempuran di Kampung Tanduo pada pukul 11 pagi semalam. Sejak petang semalam (kelmarin) hingga pukul 11 pagi ini (semalam) pasukan keselamatan terlibat dalam beberapa pertempuran di Kampung Tanjung Batu dan sekitar Kampung Tanduo," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Ismail bagaimanapun enggan mengesahkan status seorang Jeneral yg terbunuh ialah Azzumuddie yg merupakan adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III. Setakat ini kita belum dapat mengesahkan identiti Jeneral yg terbunuh berikutan keadaan yg berisiko dan membahayakan anggota keselamatan bagi mengeluarkan mayat2 pengganas yg terbunuh.

Kronologi Ops Daulat 6 Mac2013

LAPORAN KRONOLOGI OPS DAULAT 6 MAC 2013
4.25 ptg - Sidang Media DS Hishamudin dan Zahid Hamidi

-13 Mayat Penceroboh ditemui ketika ini
-CID dan Forensik Menemui Kubur 7 Penceroboh
-Pasukan Forensik diserang ketika membuat pemeriksaan dan pengesahan kubur dan mayat penceroboh kira2 jam 1.45 ptg,
-Anggota keselamatan menemui sejumlah senjata yg digunakan penceroboh)
-Tiada Anggota Keselamatan yg tercedera pada Ops Daulat Hari Kedua
-Kedua2 Menteri Menekankan bahawa orang ramai perlu yakin dan mempercayai kemampuan anggota keselamatan dari PDRM dan ATM
-Pengamal media sosial khususnya perlu lebih bertanggungjawab dan menghormati anggota keselamatan serta keluarga2 wira yg terkorban,
-Gambar2 di lokasi serangan dipertontonkan kepada media

Laporan akhbar tempatan hari ini mendakwa seramai 30 orang penceroboh Sulu terbunuh dalam serangan besar2an melalui Ops Sulu, yg kemudiannya dinamakan Ops Daulat, di pantai timur Sabah semalam. Jumlah tersebut menjadikan keseluruhan pengganas Sulu yg berjaya ditumpaskan ATM dan PDRM sehingga kini ialah 49 orang, manakala di pihak anggota keselamatan negara tiada sebarang kecederaan mahupun kemalangan jiwa berlaku dalam operasi itu.

Thursday, March 7, 2013

Sabah Milik Malaysia

Suruhanjaya Cobbold 1963 sahkan Sabah milik Malaysia: Najib

Datuk Seri Najib Razak menegaskan Sabah adalah tetap milik Malaysia berdasarkan keputusan Suruhanjaya Cobbold pada 1963 yg mengesahkan rakyat Sabah memilih untuk menyertai pembentukan Malaysia pada 16 September 1963.

PM Melawat Lahad Datu

Perdana Menteri tiba di FELDA Sahabat 16 untuk menerima taklimat mengenai Ops Daulat dan meninjau operasi hari ini. Datuk Seri Najib Razak dijangka meninjau operasi itu secara dekat dan melawat anggota polis dan tentera yg terbabit dalam operasi berkenaan.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebelum ini berkata, beliau yakin kehadiran Najib akan memberi semangat baharu kepada semua anggota pasukan keselamatan yg terlibat dalam Op Daulat, terutama setelah apa yg dilalui sepanjang operasi itu. Kalau diikutkan kehendak perdana menteri sejak hari pertama lagi beliau sudah mahu turun ke sini,” katanya pada sidang akhbar bersama Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada pukul 10 pagi di sini. Hishammuddin berkata Najib dijadual memantau perjalanan dan akan diberi taklimat perkembangan terkini operasi.

Secara peribadi saya dan Zahid cukup menunggu kehadiran beliau. Sebelum ini kami hanya menghubungi perdana menteri melalui telefon dan hari ini beliau sendiri turun untuk melihat sendiri keadaan di lapangan,” katanya. Menjelas lanjut, Ahmad Zahid berkata selain bertujuan memantau perjalanan operasi dan memberi semangat kepada pasukan keselamatan, kedatangan Najib adalah untuk melihat kelengkapan logistik dan kebajikan anggota bertugas. “Empat faktor ini yang menjadi latar belakang lawatan perdana menteri ke lapangan,” katanya. Beliau berkata ini bukan kali pertama Najib turun ke ‘ground zero’ kerana beliau yg pernah menjadi Menteri Pertahanan selama 14 tahun, telah ke Bosnia and Herzegovina, Timor Leste, Lubnan dan yang terakhir ke Gaza. Pada sidang media itu Ahmad Zahid turut mengedarkan beberapa keping gambar berhubung operasi susulan dan penggeledahan yg dijalankan anggota keselamatan di Kampung Tanduo kepada media

Tuesday, March 5, 2013

Kronologi Gempur Penceroboh

KRONOLOGI GEMPUR PENCEROBOH PIHAK ATM DI LAHAD DATU 5 MAC 2013

12 tgh hari – Setakat ini kematian penceroboh belum disahkan lagi dan tiada kematian dari pihak kita. Alhamdulillah

11.20 pg – Operasi udara telah dihentikan, Pasukan darat pula ambil alih serangan.

11.20 pg – Laporan mengesahkan tiada kecederaan atau kematian dari Pihak Malaysia…Alhamdulillah !!

10.15 pagi – Bergegar bangunan dan cermin Hotel Felda Residence, di Felda Sahabat 16, di mana tempat wartawan berkumpul akibat letupan berdekatan !!

10 pagi – Pasukan keselamatan lancar serangan udara menggunakan pesawat F-18D, Honet dan Hawk selain mortar, kenderaan berperisai APC dan mopping. Suasana di Hospital Lahad Datu pada masa ini agak sibuk apabila ambulans telah bersiap sedia. Lima buah ambulans dilihat bergegas keluar dengan diiringi dua kereta polis.

9.30 pg – Unit Udara telah mendahului dan menyerang kedudukan Penceroboh di Lahad Datu. Kedengaran lebih drpd 10 letupan berlaku di sana.

9.00 pg – Kedengaran bunyi pesawat dan letupan kuat di sekitar kampung Tanduo. Keadaan tegang tapi tenang.

Jam 8.06 pagi – Pasukan keselamatan lancar serangan jam 7 pagi ini terhadap kumpulan penceroboh di Kampung Tanduo, Lahad Datu

Jam 6.00 pagi, 7 Batalion tentera telah berada di sekitar Sabah. Setakat pagi ini tiada serangan dan pencerobohan yg berlaku.

Gambar2 Berhampiran Lokasi Serangan

LAHAD DATU 5 Mac - Berikut adalah gambar2 yg dirakamkan dari kawasan berhampiran lokasi serangan dilakukan oleh pasukan keselamatan ke atas kumpulan penceroboh di Kampung Tanduo, Lahad Datu, awal pagi ini:

SEORANG anggota keselamatan berkawal dekat ladang kelapa sawit Imbara Budi bagi menyekat sebarang penyusupan pihak penceroboh di kawasan ini. Hari ini pihak keselamatan Malaysia telah melancarkan serangan ke atas penceroboh kumpulan bersenjata yang berkubu di Kampung Tanduo.

ANGGOTA komando Angkatan Tentera Malaysia menaiki helikopter Nuri untuk dihantar menggempur penceroboh di Kampung Tanduo dekat sini. Pagi tadi pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan ke atas penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina yang berkubu di Kampung Tanduo.

SEBUAH helikopter Nuri membawa anggota komando ke medan pertempuran menghadapi penceroboh dari Selatan Filipina di Kampung Tanduo di sini hari ini. Pagi tadi pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan keatas penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina yg berkubu di Kampung Tanduo.

ANGGOTA polis dan kakitangan hospital kelihatan mula bersiap sedia di jabatan kecemasan di Hospital Lahad Datu di sini, hari ini berikutan serangan pasukan keselamatan Malaysia keatas penceroboh kumpulan bersenjata di kampung Tandou pagi ini.

KENDERAAN anggota tentera keluar dari Kampung Tanduo menghantar anggota tentera menghadapi penceroboh yg berkubu di kampung Tanduo

SEORANG kakitangan Hospital Lahad Datu di sini mengawal selia dua buah ambulan sebagai persiapan selepas pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan keatas penceroboh kumpulan bersenjata di Kampung Tunduo pagi ini.

SEKATAN jalan raya dibuat dekat Imbara Budi menuju ke Kampung Tanjung Labian dan Kampung Tanduo berikutan serangan pihak keselamatan Malaysia ke atas pencerobohan kumpulan bersenjata di Kampung Tanduo pagi tadi.

Wira2 Selamat

Sumber keselamatan memberitahu, laporan sehingga kini mengesahkan tiada sebarang kecederaan di kalangan anggota pasukan keselamatan yang menjalankan serangan ke atas penceroboh di Lahad Datu, awal pagi ini.

Serang Ofensif Di Lahad Datu

Pasukan keselamatan melancarkan serangan ofensif ke atas penceroboh kumpulan bersenjata di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada 7 pagi ini. Gerakan ke atas penceroboh dimulakan kira2 pukul 7 pagi dengan serangan udara. Pada awalnya kedengaran bunyi jet mengisi ruang udara kampung itu diikuti dengan bunyi tiga letupan setengah jam kemudian. Serangan ofensif udara dilakukan jet pejuang F18 dan Hawk diikuti mortar dan gerakan di darat oleh anggota tentera. Pasukan komando di barisan hadapan yg mengepung kawasan itu dilihat merapati kawasan perkampungan diikuti dengan Pasukan Gerakan Am.

Wartawan Bernama yg berada di Felda 16, kira-kira 20 kilometer dari Kampung Tanduo melaporkan letupan ketiga paling kuat sehingga menggegarkan cermin kafe Residental Felda Sahabat tempat beliau menginap. Dua helikopter Nuri kelihatan melalui ruang udara kawasan itu. Penduduk Kampung Labian dan Kampung Batu berhampiran Kampung Tanduo dipindahkan malam tadi dan polis dijadual mengadakan sidang akhbar pada pukul 10 pagi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam kenyataan hari ini berkata, kerajaan mesti mengambil tindakan yg sewajarnya bagi menjaga maruah dan kedaulatan negara sebagaimana yg dituntut rakyat memandangkan usaha kerajaan menggelakkan pertumpahan darah di Lahad Datu tidak berjaya. Sebaliknya, anggota pasukan keselamatan kita diserang dan dibunuh, rakyat Malaysia, khususnya di Sabah, bimbangkan keselamatan mereka," katanya.

Najib berkata, Jumaat lepas, penceroboh kumpulan bersenjata dari selatan Filipina yg mendakwa diri mereka sebagai "Tentera Sulu" di Sabah telah melepaskan tembakan ke arah anggota polis yg bertugas di kawasan itu menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terbunuh, sehari kemudian enam lagi anggota polis dibunuh oleh penceroboh di Semporna. Setelah serangan yg pertama, saya telah menegaskan bahawa penceroboh mesti menyerah diri dan jika mereka enggan, pihak berkuasa negara ini akan bertindak," katanya.

Najib berkata, sejak pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu pada 12 Februari lepas, kerajaan mengambil pendekatan untuk menyelesaikan konflik ini tanpa pertumpahan darah. Polis telah mengadakan pertemuan dan rundingan dgn harapan penceroboh akan bersetuju keluar dengan aman tanpa dikenakan sebarang tindakan undang2 yg serius," katanya. Najib berkata, sebagai negara Islam yg cintakan keamanan, dan mengangkatkan perjuangan penyelesaian konflik scara perundingan, usaha untuk mengelakkan pertumpahan darah di Lahad Datu tidak berjaya. Semakin lama pencerobohan ini berlanjutan, jelas kepada pihak berkuasa bahawa penceroboh tidak berniat untuk keluar dari tanah Sabah," katanya.

Serangan Udara Dihentikan

Serangan udara dihentikan sebentar tadi dan kini disusuli operasi darat pasukan keselamatan di lokasi persembunyian penceroboh besenjata di Kampung Tanduo, dekat sini. Sementara itu, satu sidang media mengenai operasi serangan ke atas kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina itu dijadual diadakan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, di Hotel Residen Felda Sahabat, jam 11 pagi ini.

Sama2la kita doakan semoga semua wira2 kita selamat hendaknya...........

Serangan Dilancar

Serangan dilancar dari pelbagai sudut - Sumber tentera
KELIHATAN sebuah helikopter Nuri bersiap sedia memberi bantuan udara kepada pasukan keselamatan negara dalam pertempuran di Kampung Tanduo, Lahad Datu pagi ini.

Pasukan keselamatan yg melancarkan serangan habis2an ke atas penceroboh bersenjata di Kampung Tanduo menerusi udara dan darat, kata sumber tentera. Katanya, ia dimulakan dengan serangan udara menggunakan pesawat F-18D, Honet dan Hawk selain mortar, kenderaan berperisai APC dan mopping. Sementara itu, suasana di Hospital Lahad Datu pada masa ini agak sibuk apabila ambulans telah bersiap sedia. Lima buah ambulans dilihat bergegas keluar dengan diiringi dua kereta polis.

Jalan Utama Di Tutup

ANGGOTA pasukan keselamatan mula menutup jalan utama menuju ke kawasan berhampiran Felda Sahabat 17, Lahat Datu, Sabah, iaitu lokasi persembunyian kumpulan penceroboh bersenjata.