Islamic Clock

Wednesday, May 30, 2012

Belanjawan 2013 Tumpu Pertumbuhan Berkualiti

Datuk Seri Najib Razak berkata, Belanjawan 2013 akan dibentangkan di Parlimen pada 28 September ini. Perdana Menteri berkata, Belanjawan 2013 akan terus memberi tumpuan kpda pertumbuhan berkualiti dan seimbang serta kebajikan rakyat. Beliau berkata, kerajaan mendengar pandangan semua pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pembabitan rakyat scra menyeluruh dlm merangka belanjawan berkenaan. Kerajaan sentiasa bersikap terbuka utk berinteraksi scra terus dgn sektor swasta, NGO dan industri bg memastikan segala perancangan dan pelaksanaan program dilakukan scra berkesan dan bersifat inklusif.

Adalah penting utk kita bersama2 memberi pandangan dan mencadangkan langkah spesifik bg mengatasi cabaran dan isu semasa, khususnya yg membabitkan kepentingan dan kesejahteraan rakyat keseluruhannya," kata PM ktka berucap pada pembukaan sesi Konsultansi Belanjawan 2013 bersama wakil NGO, pegawai kanan kerajaan dan swasta di Kementerian Kewangan, di sini, semalam.

Sesi perundingan belanjawan itu bertemakan ‘Memacu Transformasi Ke Arah Negara Maju.’ Najib berkata dlm perundingan belanjawan itu, kerajaan menerima 84 memorandum drpd pelbagai pihak dan memberi jaminan akan mempertimbangkannya sbg input dlm Belanjawan 2013. Beliau berkata, sesi perundingan itu adalah proses berterusan yg akan turut membabitkan isu penting yg bakal dilaksanakan menerusi perbincangan kumpulan fokus yg lebih kecil kemudian.

Malaysia kini dlm tahun ketiga perjalanan transformasi ke arah negara maju berpendapatan tinggi. Kita sudah mencapai banyak perkara dlm tempoh pendek itu, tetapi masih banyak yg perlu dilakukan. Justeru, setiap belanjawan perlu menyumbang dan membawa kita lebih dekat ke arah mencapai Wawasan 2020,” katanya. Beliau jg berkata, kerajaan perlu menyediakan peluang yg saksama utk pendidikan dan sektor lain selain memastikan kualiti hidup rakyat yg lebih tinggi. Katanya, usaha transformasi jg menunjukkan perkembangan positif yg mana pd tahun lalu, ekonomi berkembang 5.1 peratus disokong oleh permintaan domestik yg menyaksikan pelaburan swasta meningkat drpd RM95.9 bilion pd 2010 kpda RM111.8 bilion tahun lalu.

No comments:

Post a Comment