Islamic Clock

Wednesday, February 29, 2012

Allah Menguji Krna Manusia Mampu Menghadapinya

“Dan sungguh Kami benar2 akan menguji kamu dgn sedikit rasa takut, kelaparan, dan kekurangan harta, hilangnya jiwa, dan sedikitnya buah2an…(Surah al-Baqarah : 155)

Berat sungguh beban yg ditanggung oleh jiwa ibarat sebuah lori yg sedang membawa muatan yg melebihi had yg dibenarkan, merangkak2 mendaki bukit. Di jalan yg rata pula bisa dikalahkan oleh kenderaan yg lebih kecil “cc” kelajuannya. Bagaimana berat rasa yg ditanggung oleh jiwa bergantung kpda tahap kemampuan seseorang menyerapnya. Apabila seseorang itu gagal menyerap beban dijiwanya akibat ujian yg sdg ditimpakan ke atasnya, maka tekanan dijiwanya akan bertambah berat. Semakin lama beban yg ditanggung itu semakin bertambah sehingga jiwanya tidak mampu menanggung lagi bebanan yg ada. Derita sungguh menanggungnya, ibarat kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikulnya. Mata2 banyak sekali yg melihatnya. Ada yg simpati, ada yg kehairanan, malah ada jg yg tidak ambil peduli. Namun, orang yg menanggungnya lebih hebat dari yg melihatnya.

Melayan perasan kerana ujian yg sedang melanda hanya menambah beban yg ada dijiwa. Semakin dilayan, semakin hebat kesannya. Semakin derita rasa dijiwa. Rasa sedih akan menjalar disetiap pelusuk jiwanya sehingga dia merasakan dialah ag paling derita dan orang2 disekelilingnya pasti tidak memahaminya. akhirnya menjadilah dia orang yg berputus asa kerana ketidakmampuan menanggung derita dijiwanya.

Ya Allah, Apa yg diuji oleh-Mu adalah apa yg termampu ditanggung oleh hamba2-Mu.

Sedarlah wahai manusia, Allah tidak akan membebani hamba2Nya melainkan apa yg termampu dihadapi oleh mereka. Sebagaimana firmannya yg bermaksud :

Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yg terdaya olehnya….
al-Baqarah 286)

Malah Rasulullah SAW sendiri turut menyebut di dalam hadisnya yg bermaksud :

Satu ketika Nabi saw ditanya “Siapakah orang yg paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab:
“Para Nabi, kemudian orang yg spti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dgn kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dgn kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dlm keadaan bersih dari dosa.”
(Riwayat Imam Tirmizi)

Sesungguhnya Allah tidak akan berlaku zalim kepada hamba-Nya. Setiap yg diuji itu adalah sesuai dgn tahap kemampuan hamba-Nya. Cuma sbg hamba, hendaklah berusaha utk mengatasinya. Sekiranya seseorang itu tidak berusaha utk mengahadapinya, sudah pasti mereka tidak mampu berhadapan dgn ujian yg sedang menimpanya. Sudah pasti jiwanya akan semakin lemah dan akhirnya putus asa semakin mendekatinya. Inilah yg paling ditakuti bakal menimpa seseorang manusia itu. Ya, putus asa!

Berusahalah dan yakinlah Allah akan membantumu.

Wahai manusia, yakinlah dgn sepenuhnya bhwa Allah akan membantumu. Berusahalah dan bertawakallah kepadaNya dgn sepenuh jiwa. Pasti pertolongan Allah itu akan datang kepadamu. Tiada pergantungan yg sehebat2nya melainkan meletakkan sepenuh kebergantungan itu kepada Allah semata2. Percayalah, makhluk tiada upaya walau sebesar zarah sekalipun untuk membantumu, melainkan Allah jualah yg berkuasa menyelesaikan masalah yg sedang dibebani olehmu itu.

Setiap yang diuji itu semuanya baik-baik belaka.

“Sungguh mengkagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperoleh kecuali oleh seorang mukmin. Apabila dia mendapatkan kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya. (Imam Muslim)

Apabila seseorang itu telah mencapai tahap kebergantungan dan keyakinan yg sebenar2nya kepada Allah, maka segala ujian yg menimpanya itu akan diterima dgn redha dan kesabaran. Sekiranya datang kesedihan dlm hatinya maka bersegeralah dia beristigfar memohon keampunan kepadaNya dan akhirnya hatinya kembali tenang menerima ujian yg sedang menimpanya. Pada mereka, setiap ujian itu semuanya baik2 belaka.

Khabar gembira apabila diuji

RAsulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Tidaklah ada suatu musibah yg menimpa seorang muslim melainkan Allah akan menghapuskan dosa dengannya walaupun duri yg menusuk badannya.” (Imam al-Bukhari dan Muslim)

Allah berfirman yang bermaksud :

“Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah : 6)

No comments:

Post a Comment