Islamic Clock

Thursday, February 2, 2012

Pertahankan Agama Bukti Cintakan Nabi Muhammad

WALAUPUN Nabi Muhammad SAW telah meninggalkan kita kira2 1,433 tahun lalu, ttpi dgn cinta kasih kita kpda Baginda serta sunnahnya, maka kita merasakan seolah2 Baginda masih hidup.

Nabi Muhammad SAW adalah satu2nya Rasul yg menyelesaikan tugas dan menyempurnakan amanah pekerjaan sewaktu hayat Baginda membawa kpda kita risalah Allah dgn dua cara.
Pertama, menyampaikan perintah dan panduan Allah SWT melalui wahyu Qurani dan kedua, menghidupkan wahyu Allah dgn sempurna melalui perbuatan, perkataan dan pengakuannya atau yg dinamakan sunnah nabawiyah. Kemuliaan akhlak Rasulullah SAW spti dicerminkan dlm al-Quran, wajib diambil teladan scra mutlak dan ditaati sepanjang kehidupan ini.

Firman Allah SWT yg bermaksud: “Dan taatlah kamu kpda Allah serta taatlah kpda Rasulullah; maka kalau kamu berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah Allah) dgn jelas nyata.” (Surah at-Taghaabun, ayat 12). Allah SWT menegaskan bhwa perintah mentaati Rasulullah SAW adalah bererti mentaati Allah SWT dan mengingkari Baginda bererti jg mengingkari Allah SWT.

Bukti penegasan ‘taat kpda Rasulullah’ ini terdapat dlm kalimah syahadah, mensyaratkan bhwa seseorang tidak boleh menganut Islam jika hanya mengaku beriman kpda Allah SWT tanpa mengakui kerasulan Nabi Muhammad SAW. Ini menggambarkan satu istinbat mutlak bhwa makna mencintai Rasulullah SAW adalah dgn mentaati keseluruhan ajaran Baginda. Pada masa sama ia membawa kita mencintai Allah SWT. Oleh itu, beriman kpda rasul Allah adalah wajib dan menjadi tunjang kekuatan akidah Islam.

Selari dgn ikrar yg kita lafazkan dlm syahadah, umat Islam perlu mematuhi dan mengamalkan semua ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Jika kita mengabaikan pelaksanaan perintah Allah dan suruhan Rasul-Nya, maka Allah akan jauh drpd kita. Ini bererti iman kita mulai lemah dan kelemahan iman ini memberi ruang kpda musuh Allah dan syaitan mendekati bahkan mempengaruhi kita dlm membuat keputusan.

Oleh itu, tidak menghairankan ada dlm kalangan umat Islam yg mengaku beriman dgn Allah dan Rasul-Nya, ttpi pada masa sama mentafsir Islam mengikut hawa nafsu. Mereka melakukan tindak-tanduk mengikut kemahuan sendiri dan akhirnya perbuatan itu kelihatan janggal, pelik di khalayak ramai. Besarnya pengaruh nafsu dan peranan syaitan dlm kehidupan ini terbukti apabila mrka tanpa segan silu mengutamakan kepentingan diri, mengutamakan kebendaan walaupun nyata bercanggah dgn al-Quran dan sunnah. Bagaimana bentuk dan pengukuran bhwa kita tergolong org Islam yg benar2 mencintai Rasulullah SAW? Ramai mengakui cinta kpda Rasulullah, ttpi tidak tahu bentuk dan hakikatnya. Cinta yg jujur akan menggerakkan seluruh perasaan dan kelakuan manusia membuat sesuatu sbg cermin kehidupannya yg selari dgn ajaran Islam.

Sahabat dlm membuktikan kecintaan kpda Rasulullah dan sunnahnya sanggup berkorban nyawa, rela kehilangan harta kekayaan, anak, ibu bapa dan status diri, demi mempertahankan perjuangan suci bersama Rasulullah. Nama besar spti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar al-Khattab, Saidina Ali dan ramai lg syuhada serta golongan solihin baik lelaki dan wanita telah membuktikan kasih sayang tidak berbelah bagi kepada Rasulullah SAW. Setiap tahun umat Islam menyambut Maulidur Rasul dlm pelbagai bentuk. Kadangkala sambutan itu mendapat kritikan sejauh mana sambutan ia meningkatkan penghayatan serta ketaatan melaksanakan ajaran dibawa Rasulullah SAW.
Program Maulidur Rasul ini pada dasarnya adalah sebahagian daripada aktiviti dakwah bertujuan mentarbiah, membimbing dan memperingatkan umat Islam menghargai apa dikurniakan Allah SWT.

Salah satu pengajaran itu ialah memperingati perjuangan Nabi Muhammad SAW sbg seorg pesuruh Allah paling berjaya menegakkan ajaran Allah, rasul terakhir, tokoh teragung sepanjang abad di dunia dan akhirat krna membawa perubahan besar kpda landskap akidah manusia di dunia. Malah, hingga ke hari ini peribadi suci Rasulullah SAW masih dikagumi musuh Islam, seolah2 Baginda masih hidup walaupun hampir satu setengah alaf sudah meninggalkan kita. Sambutan Maulidur Rasul yg diberi liputan meluas media cetak dan elektronik memberi peluang rakyat pelbagai agama memperingati seorang insan terpilih, memahami gaya kepemimpinan, akhlaknya, dasar politik, ekonomi dan sosial untuk diteruskan serta dihayati.

Hakikatnya, sambutan Maulidur Rasul adalah suatu peringatan, tazkirah yg bertepatan dgn firman Allah SWT yg bermaksud: “Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, krna sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kpda orang yg beriman.” (Surah adz-Dzaariyat, ayat 55)

No comments:

Post a Comment