Islamic Clock

Thursday, March 1, 2012

Umat Islam Wajib Undi

Ini adalah info yg baru keluar semalam, Mengundi jadi fardu ain jika ramai tak berbuat demikian: kata Mufti Pahang

Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman, berkata tanggungjawab untuk mengundi pada pilihan raya umum adalah wajib kepada umat Islam dalam membentuk sebuah kerajaan yg dapat membela kesucian agama dan keamanan.

Beliau berkata mengundi adalah fardu kifayah, ttpi jika ramai tidak melaksanakannya sehingga boleh menjejaskan pembentukan sesebuah kerajaan, maka tanggungjawab itu akan menjadi fardu ain.

Pada zaman Rasulullah SAW dulu, ketika Baginda wafat, waktu untuk pengebumian terpaksa ditangguh sebentar sebelum dikebumikan bagi melantik seseorang yg boleh memikul tanggungjawab sebagai khalifah. Daripada situ kita dapat melihat betapa penting pelantikan khalifah itu kepada masyarakat untuk melaksanakan agenda seterusnya ke jalan benar.

Abdul Rahman berkata, Islam tidak melarang umat mengundi calon bukan Islam jika tidak menimbulkan pelanggaran terhadap ajarannya. Diharuskan mengundi bukan Islam yg akan membantu pembangunan Islam dan dalam masa sama boleh menjaga umat Islam. Kita sesama Islam hendaklah bertolak ansur dan bersatu serta tak perlu berkeras dengan bukan Islam, katanya.

Mengenai baiah, Abdul Rahman berkata ia pengakuan taat setia dan individu yg mengingkarinya bakal menerima balasan atau musibah. Pengakuan bai'ah juga tidak boleh dalam bentuk paksaan. Jika berbentuk paksaan, perjanjian itu terbata

No comments:

Post a Comment