Islamic Clock

Saturday, March 3, 2012

Pembahagian Secara Adil

Pembahagian harta secara adil dapat imbangi kehidupan manusia.....

KEMATIAN adalah kepastian yg tidak dapat disangkal sesiapa. Begitu jg mrka yg kembali kpda Allah SWT semestinya meninggalkan sesuatu untuk diwarisi oleh generasi keluarga yg masih hidup. Hanya Nabi dan Rasul saja yg tidak mewarisi apa2 selain ilmu drpd Allah SWT.

Sebuah hadis drpd Talhah menyebut beliau bertanya kepada seorang sahabat bernama Abdullah Bin Abi Aufa adakah Baginda SAW meninggalkan apa2 wasiat? Lalu Abdullah menjawab: Tidak. Maka mengapa Baginda memerintahkan kita berwasiat? Jawab Abdullah: “Sebenarnya Baginda meninggalkan al-Quran sbg wasiat”. (Riwayat Bukhari).
Adalah menjadi tuntutan agar kita dapat meneliti semua harta yg dimiliki dan menulis wasiat tertentu agar menjadi rujukan kepada mereka yg ditinggalkan. Baginda Nabi SAW jg menyarankan umatnya menulis wasiat. Sabda Baginda SAW: “Adalah menjadi hak seseorang Muslim apabila tiba waktu tidur, maka wasiatnya ditulis dan diletakkan di sisinya”. (HR Ibnu Majah). Apakah mereka meyakini selain dari hukum Allah? Hukum siapakah yg lebih baik dari Allah. - Surah al-Maidah, Ayat 50

Dalam dunia umat Islam hari ini, kita melihat ibu bapa kurang mengambil perhatian terhadap harta yg peroleh @ yg dikumpul sepanjang hidup mereka. Dgn kata lain mereka tidak pernah memikirkan mengenai harta mereka jika mereka dijemput oleh Allah SWT apabila tiba masanya kelak. Apakah harta mereka akan dibahagikan kepada pewaris dgn seadil2nya @ mengundang mudarat kpada keluarga akibat pertikaian harta ditinggalkan.

Kita melihat fenomena skrg menyedihkan krna tercetus perbalahan antara waris ditinggalkan. Malah kadangkala menyebabkan pembunuhan sesama keluarga akibat perselisihan pendapat mengenai harta peninggalan si mati. Apa yg lebih mendukacitakan perselisihan berlaku ketika ibu bapa masih hidup dan terlantar menunggu saat2 kematian. Inilah contoh sikap buruk jika berlaku dlm masyarakat Islam menunjukkan akhlak tidak baik seorang anak terhadap ibu bapa. Malah mereka diharamkan terus drpd menerima apa2 bahagian jika berlaku pembunuhan untuk mendapat warisan dgn cepat.

Namun, berlaku juga perkara sebaliknya yg ibu bapa mewakafkan harta mereka ketika hidup kepada agensi lain sama ada dengan tujuan baik iaitu untuk mengelakkan pergaduhan sesama keluarga atau menghalang mana2 anak drpd mewarisi harta mereka atas sebab tertentu. Ini adalah perkara yg tidak digalakkan dlm Islam krna keluarga si mati atau pewaris yg masih hidup memerlukan harta berkenaan bagi meneruskan kesinambungan kehidupan mereka.

Firman Allah SWT: “Dan hendaklah takut kepada Allah sekiranya mereka meninggalkan keturunan yang daif yang dikhuatiri akan kesejahteraan dan keselesaan mereka.” (Surah an-Nisa ayat 9).

Ini menunjukkan seseorang mesti memikirkan mengenai keluarga yg ditinggalkan supaya mereka hidup dalam keadaan baik tanpa meminta2 kepada orang lain. Namun demikian, mewakafkan sesuatu atas dasar kemanusiaan atau keperluan seperti mewakafkan kepada anak angkat atau mereka yang memerlukan diharuskan dengan kadar tertentu supaya tidak membebankan keluarga si mati atau pewaris selepas berlaku kematian. Anak angkat dan orang luar tidak akan mendapat bahagian drpd harta si mati krna mrka bukanlah pewaris sebenar sedangkan mereka pernah berkhidmat kepada si mati ketika hidupnya. Ini dilakukan kerana membalas jasa atau tanda terima kasih terhadap pengorbanan dicurahkan.

Sebuah hadis drpd Abu Mus’ab menyebut beliau diziarahi oleh Baginda SAW ketika sedang sakit dan berkata beliau akan mewasiatkan semua hartanya pada jalan Allah. Baginda menjawab “Jangan”. Separuh? Baginda menjawab: “Jangan”. Satu pertiga? Baginda menjawab: “Boleh tetapi itupun dikira sudah banyak.” (Riwayat Bukhari) Ada jg berwasiat, ttpi dgn cara tidak adil sehingga mengetepikan keluarga tidak sebulu dengannya. Inilah antara perkara dilarang Islam. Sabda Baginda SAW: “Takutlah kamu kepada Allah SWT dan berlaku adillah dgn anak2 kamu”. (Al-Hadith). Syeikh Abdul Rahman As-Sa’di pernah menyebut: “Antara perkara paling keji dan mungkar adalah apabila seseorang ingin membahagikan harta mengikut hawa nafsunya. Ia adalah drpd dosa besar yg diharamkan. Ini adalah antara kezaliman dilakukan sesama manusia.”

Ingatlah meninggalkan hukum Allah dlm kehidupan ini adalah satu dosa besar yg dilaknat Allah SWT. Firman Allah SWT: “Apakah mereka meyakini selain dari hukum Allah? Hukum siapakah yang lebih baik dari Allah?”. (Surah al-Maidah ayat 50). Islam meletakkan pembahagian secara adil utk mengimbangi kehidupan manusia dlm pembahagian harta pusaka. Lahirnya ilmu faraid dlm Islam agar kita tahu siapakah pemilik harta sebenar (Ashabul Furudz) selepas kematian seseorang. Ayat di dalam al-Quran dalam surah an-Nisa sudah cukup untuk menjelaskan bahawa segala2nya ditetapkan oleh Allah SWT untuk dijadikan panduan.

No comments:

Post a Comment