Islamic Clock

Tuesday, June 7, 2011

Leukimia

Leukemia adalah sejenis penyakit kanser darah di mana, sum-sum tulang tidak dapat berfungsi sbg pembuat sel-sel darah merah dan pembeku darah (platelet darah). Ini menyebabkan sel-sel darah putih yg tidak normal n tidak matang terhasil di dlm tubuh. Apabila sel darah putih terlalu banyak di dlm badan mengakibatkan ssorg itu menjadi pucat (anemia), xbermaya n daya tahan melawan penyakit jg menjadi lemah.

Leukemia jg dikenali sbg sekumpulan penyakit yg bersifat malignan (merebak), apabila kenaikan bil.leukosit (sel darah putih) tertentu yg xmatang @pun abnormal berlaku. Ini mengakibatkan kenaikan kecenderungan terhadap penyakit spti anemia dan pendarahan. Gejala2 ln termasuk pembengkakan limpa, hepar dan nodus2 limfa.

PEREDARAN DARAH
Darah dipam oleh jantung ke seluruh tubuh sejauh lebih 150,000 km setiap hari. Antara fungsi darah ialah membekal oksigen, hormon2 dan tenaga ke seluruh sel tubuh. Darah jg membantu mengalir keluar bahan2 sisa dan membantu di dlm melawan jangkitan. Darah terdiri drpd cecair yg jernih dikenali sbg plasma & tiga jenis sel:
1. Sel darah merah, yg berfungsi menghantar oksigen dan tenaga ke seluruh sel.
2. Sel darah putih, yg berfungsi sebagai sistem pertahanan.
3. Platelet, yg berfungsi membantu membekukan darah bila terluka.

Jika tubuh badan kita kekurangan sel darah merah, maka kita akan mengalami anemia. Jika ini berlaku, maka kita akan kelihatan pucat, pening kepala, tidak bermaya dan sentiasa letih.

Sel darah putih pula diperlukan bagi mempertahankan tubuh drpd jangkitan dan serangan virus jahat. Pengurangan sel darah putih meningkatkan risiko mendapat jangkitan kuman jahat.

Manakala platelet pula diperlukan untuk membantu darah kita membeku ketika mendapat luka. Penurunan jumlah platelet mungkin menyebabkan pendarahan yg lama atau tubuh kita mudah lebam.

JENIS LEUKEMIA
Leukemia merupakan kanser sel-sel yg membentuk darah. Leukemia menyebabkan sel darah putih yg belum matang terhasil. Sel darah putih yg belum matang ini dikenali sbg blas leukemia. Ia tidak boleh menjalankan fungsi2 sel darah putih yg normal spti biasa. Sel-sel ini akan terkumpul di dlm sum-sum tulang dan melimpah ke dlm darah serta akhirnya merebak ke dlm organ2 ln spti hati, limpa, paru2 dan buah pinggang. Sehingga jk tidak dirawat dr awal ia akan merebak masuk ke dlm cecair di sekeliling otak dan saraf tunjang (central nerve system). Apabila sel-sel darah putih yg belum matang ini terkumpul di dalam sum-sum tulang, menyebabkan sum-sum tulang tidak dapat menghasilkan sel darah merah, sel-sel darah putih yg matang dan platelet yg mencukupi.

Leukemia boleh terjadi dlm bbrp bentuk. Sesetengah bentuk timbul serta-merta dan berkembang dgn cepat di dlm masa bbrp hari shja. Ini dikenali sbg leukemia akut. Manakala sesetengahnya berkembang dgn kadar yg agak perlahan dlm bbrp bulan dan tahun. Ini merupakan leukemia kronik. Penyakit leukemia dinamakan mengikut jenis2 darah putih yg terlibat. Leukemia myeloid ialah leukemia yg melibatkan granulosit-granulosit manakala leukemia limfoid melibatkan limfosit-limfosit.

Antara jenis leukemia ialah:
1. ACUTE LYMPHOID LEUKEMIA (ALL)Leukemia limfoid akut bisaanya terjadi kpda kanak2 dan merupakan peratusan yg kecil di kalangan orang dewasa.

2. CHRONIC LYMPHOID LEUKEMIA (CLL)Leukemia ini jg menjejaskan limfosit2, ttpi berkembang dgn lebih perlahan drpd leukemia limfoid akut.

3. ACUTE MYELOID LEUKEMIA (AML)Leukemia ini biasanya menyerang orang dewasa, tetapi boleh terjadi pada kanak2 dan remaja.

4. CHRONIC MYELOID LEUKEMIA (CML)Leukemia myeloid kronik boleh terjadi pd semua peringkat umur, tetapi paling jarang dikesan pada usia di bawah 20 tahun.

No comments:

Post a Comment