Islamic Clock

Monday, April 4, 2011

Ujian Pap Smear

Sudahkah anda melakukan ujian Pap Smear ini? Kalau yg sudah jom kongsikan pengalaman tersebut kpda mrka yg belum melakukannya krna ujian ini sangat penting bg kaum wanita. Sememangnya kebanyakan mrka ini berasa takut untuk menjalani ujian tersebut krna mrka fikir ujian ini pasti menyakitkan. Mama mula2 pun rasa takut gak. Tapi bila fikirkan utk jangka masa panjang n utk kesihatan diri mama jgak. Ujian Pap Smear adalah utk elak Kanser Pangkal Rahim (Serviks). So bila dah tiba masanya tak sampai 10 minit dah siap dah. Sembang2, tiba2 nurse kata dah siap. Aik..bila lak dia buat ni..hehe..

"Ujian PAP, jg dikenali sbg PAP Smear, merupakan satu cara untuk memeriksa sel-sel yg dikumpul drpd serviks n faraj. Ujian ini boleh mengesan jangkitan, inflamasi, sel-sel yg tidak normal atau kanser. Ini bermakna, ia merupakan satu ujian untuk mengesan malignan n perubahan pra-malignan dalam serviks.

BAGAIMANA IA DILAKUKAN?
Permukaan serviks dikikis perlahan2 dgn kayu spatula, secebis kapas atau berus (spti yg ditunjukkan dlm gambarajah di bawah) n kmdn diperiksa di bwh microskop.

Hasil ujian ini akan menunjukkan:
1. Positif: sesuatu yg tidak normal mgkn wujud (sel-sel serviks tidak normal)
2. Negatif: tiada kanser sel ditemui (sel-sel serviks normal)

Remaja yg berumur 18 tahun n ke atas atau mrka yg telah mula melakukan aktiviti seks digalakkan untuk menjalankan ujian PAP. Mencegah itu lebih baik drpd mengubati.... Oleh demikian, adalah sangat penting untuk melakukan ujian PAP setiap 1 hingga 3 tahun.

2 comments:

  1. ayg ada wat ujian ni x?bila watnya????

    ReplyDelete
  2. dah buat dah la...kan aritu ayg dah bgtau...yg ms ayg g klinik aritu...dh xingt dah ker...

    ReplyDelete