Islamic Clock

Friday, January 20, 2012

Chinese New Year 2012

Selamat Tahun Baru Cina.........

MENJELANG Tahun Baru Cina, kemeriahannya kian dirasai terutama dgn sambutan kedatangan tahun naga kali ini.

Naga air ialah haiwan kelima drpd 12 dlm bintang Cina dan akan ‘lahir’ pd 23 Januari. Di kalangan masyarakat Cina, naga dikaitkan dgn kekuatan, kesihatan, harmoni dan tuah. Justeru, kita boleh melihat patung naga yg diletakkan di atas pintu atau bumbung untuk mengusir iblis dan puaka. Dalam budaya Cina jg, tahun naga paling digemari untuk melahirkan anak krna sifat pada haiwan itu dikatakan akan diwarisi dlm darah daging mereka.

Menurut mitos Cina, pintu naga terletak di bhgn atas air terjun yg mengalir dari gunung legenda. Banyak ikan kap yg berenang ke hulu sungai walaupun air mengalir deras tetapi ia berani untuk melompat ke atas air terjun. Jika ikan kap terbabit berjaya membuat lompatan, ia akan bertukar menjadi naga yg berkuasa. Ungkapan spti ikan kap melompat atas pintu naga digunakan untuk merujuk kepada kejayaan yg datang drpd ketabahan.

Naga Cina dianggap sbg simbol bertuah, kuasa besar dan kebajikan. Mengambil semangat naga yg jatuh pd tahun ini, Habib Jewels menampilkan koleksinya bg menyambut perayaan dgn penuh meriah. Menariknya, penggemar barangan kemas boleh mendapatkan rekaan jongkong emas berkonsepkan simbol naga yg dikenali mempunyai semangat oleh masyarakat Cina pada setiap ketulan yg dihasilkan.

Koleksi jongkong emas seberat lima, 10, 50, 100 dan 500 gram serta satu kilogram itu boleh diperoleh di semua bilik pameran Habib di seluruh negara. Selain jongkong emas, Habib turut menampilkan koleksi anting2, loket dan gelang yg menggunakan simbol naga bersadurkan emas kuning atau putih yg boleh dihadiahkan kpda insan istimewa pada tahun bertuah ini.

No comments:

Post a Comment